2025-05-23, 10:19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Jag tänker alltid nu och då på hur jag på bästa sätt kan minimera att det på min bekostnad skapas arbete eller ekonomiskt mervärde åt andra. Jag vill veta hur jag, genom mitt agerande, och även icke-agerande, har möjlighet att åsamka så minimalt med arbete som möjligt för övriga parter (enskilda individer, organisationer och företag) och därmed minimera det mervärde jag skapar för samhället i sin helhet samtidigt som jag själv vill få ut maximalt med mervärde från samhället.

Arbete i sig innebär ett mervärde. Och någon annan får slutligen nyttan av detta mervärde. Många personer lever på att just du skapar arbete åt dem. Nyttan kan komma till dem antingen genom att de helt enkelt får ett jobb och nya uppdrag att utföra och erhåller samtidigt en ersättning för det arbete som utförs på grund av någon handling som utförts från din sida eller på grund av något val som du gjort. Någon annan blir med andra ord rik på din bekostnad.

Den här tråden har skapats i syfte att diskutera om på vilka sätt man på bästa sätt undviker att i det långa loppet skapa mervärde för andra människor och företag utan att det har någon minimerande effekt på det mervärde man själv får ut från andra.
Vimlar av sådana som dig, därför Sverige går sämst i EU.
Citera
2025-05-23, 10:22
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Bli HR mupp och hjälp företag, kommuner och stat anställa fullständiga idioter, köp en husbil att bo i, samt lev minimalistiskt. På nätterna är du en Bladerunner som kapar ned övervakningskameror, hastighetskameror, slår sönder busskurar etc etc

Du har missförstått lite innebörden med att inte skapa mervärde. Att gå omkring och söndra saker är ett typexempel på vad man inte ska göra, eftersom det skapar arbetstillfällen och ger företag pengar.

Man ska alltså leva så hederligt och exemplariskt som möjligt genom att undvika vandalism. Om övervakningskamerorna hålls intakta och inte förstörs så ger det inga överflödiga arbetstillfällen för installatörer.

Det handlar om att i vardagliga sammanhang vara medveten om hur man på bästa sätt undviker att skapa arbetstillfällen som ger ett mervärde åt någon annan än en själv.
Citera
2025-05-23, 10:22
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vimlar av sådana som dig, därför Sverige går sämst i EU.

Jag tror faktiskt det inte gör det. Många av er har missuppfattat frågeställningen.
Citera
2025-05-23, 10:26
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Jag tror faktiskt det inte gör det. Många av er har missuppfattat frågeställningen.
Du vill maska så mycket att du inte skapar mervärde som någon kan tjäna på, breakeven är ett annat ord.

Om vi ponerar så jobbar de flesta i en kedja där den ena påbörjar något kan vara vad som helst sedan förädlas det i flera steg, anta att du är i ett av dessa steg. Då försämrar du för alla i denna skapelsekedja.

Som sagt finns massvis med lata i offentlig sektor och de verkar öka.
Citera
2025-05-23, 10:45
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du vill maska så mycket att du inte skapar mervärde som någon kan tjäna på, breakeven är ett annat ord.

Om vi ponerar så jobbar de flesta i en kedja där den ena påbörjar något kan vara vad som helst sedan förädlas det i flera steg, anta att du är i ett av dessa steg. Då försämrar du för alla i denna skapelsekedja.

Som sagt finns massvis med lata i offentlig sektor och de verkar öka.

Jag vill alltså diskutera hur man i det vardagliga livet kan undvika att skapa onödiga arbetstillfällen. Ett exempel på detta är att undvika att onödigt klicka på Youtube-videon, eftersom det genererar pengar i någon annans ficka. För tydlighetens skull vill jag att den offentliga sektorn effektiveras så mycket som möjligt med automatisering och AI. Jag vill alltså inte i arbetslivet vara en börda för samhället. Där vill jag nog skapa mervärde och utvecklas i karriären, eftersom det gagnar mig själv.
Citera
2025-05-23, 10:52
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Du kan ju bli mellanchef, världens vanligaste yrke. De har ingen kontroll över bolagets riktning men producerar heller inget av värde. Ofta så gör de t.om kontraproduktiva åtgärder för att markera sin tillvaro bara för att. Nyttan för dig är ju att trots deras brister så tjänar de ofta dubbelt så mycket som de som faktiskt producerar något, alltså förlorar bolaget två arbetare på att du glassar runt och "chefar". Det låter som en karriär i din stil.

Jag vill inte vara en börda för samhällsekonomin. I arbetslivet vill jag utveckla mig själv och mina kompetenser och därmed samtidigt skapa mervärde, eftersom det gagnar mig själv. Jag vill alltså diskutera hur man på bästa sätt i det vardagliga livet kan undvika att skapa arbetstillfällen som genererar intäkter i någon annans ficka.
Citera
2025-05-23, 10:59
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Brottslingar som gör egendomsskada kostar mycket pengar.

Den så kallade Gryningspyromanen beräknas ha kostat Sverige (främst skattebetalare och försäkringsbolag) runt en miljard kronor och det var för nästan 15 år sedan.

De tjänar dock inte så mycket själva på det men differensen mellan plus och minuspost torde vara oslagbar.

Brottslingar (exkluderat ekonomiska brottslingar) tillför ett enormt ekonomiskt mervärde för samhällsekonomin i form av arbetstillfällen. Det ger extra arbetstillfällen åt polisen, domstolsväsendet och brottspåföljdsmyndigheterna. Därtill tjänar läkare, tandläkare och räddningstjänst på att folk utför våldsbrott. Även psykologer och krisarbetare ges arbetstillfällen.
Citera
2025-05-23, 11:48
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag har varit med i några forskningsprojekt inom industrin. Några har gått vägen men några rejält ambitiösa försök på cnc-maskiner ytmonteringslinor och hissautomater gick helt katastrofalt över budget. Jag jobbade också på ett IT bolag 2010 och vi försökte göra en AI grej då men tekniken var inte mogen då. Bli ingenjör och tänk stort!
Citera
2025-05-23, 12:47
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Brottslingar (exkluderat ekonomiska brottslingar) tillför ett enormt ekonomiskt mervärde för samhällsekonomin i form av arbetstillfällen. Det ger extra arbetstillfällen åt polisen, domstolsväsendet och brottspåföljdsmyndigheterna. Därtill tjänar läkare, tandläkare och räddningstjänst på att folk utför våldsbrott. Även psykologer och krisarbetare ges arbetstillfällen.

Broken window fallacy. Man skapar inte mervärde genom att förstöra saker och därmed "skapa jobb" eftersom man med nödvändighet tar resurser som annars skulle använts för att faktiskt skapa mervärde. Läs på om grundläggande ekonomi.
Citera
2025-05-23, 13:11
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Broken window fallacy. Man skapar inte mervärde genom att förstöra saker och därmed "skapa jobb" eftersom man med nödvändighet tar resurser som annars skulle använts för att faktiskt skapa mervärde. Läs på om grundläggande ekonomi.

Du förstår nog vad jag menar med att skapa mervärde. Nu behöver vi inte gå in på en exakt definition av vad begreppet innebär när det kommer till att förstöra saker, utan sakfrågan handlar om hur man på bästa möjliga sätt undviker att andra kan sko sig ekonomiskt på grund av de handlingar man utför. Hur kan man alltså minimera risken att ens handlingar genererar pengar hos andra än en själv?
Senast redigerad av Acid-Brain 2025-05-23 kl. 13:15.
Citera
2025-05-23, 13:44
Medlem
KlappMungons avatar
Finns hur mycket som helst: Genusvetare, asylutredare, mångfaldsstrateg osv. Dessa skapar inget som kan konsumeras av någon annan och till skillnad från t ex poliser och jurister skapar de inte heller ett bättre fungerande samhälle som gör att andra lättare kan skapa mervärden.

Nackdelen med dessa offentliga yrken är att du inte få så värst bra betalt.

I privat sektor kan man tjäna mer och då föreslås reklammakare eller daytrader t ex. De har en ytterligt marginell nytta för samhället i form av bättre fungerande marknader men kan ändå tjäna väldigt bra med pengar.

Att konsumenter väljer märke A istället för B skapar inget egentligt mervärde men märke B måste ändå ge dig pengar om A redan börjat ge en annan reklammakare pengar.

Reklammakare och daytraders är de nästan perfekta samhällsparasiterna.
Citera
2025-05-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Brottslingar som gör egendomsskada kostar mycket pengar.

Den så kallade Gryningspyromanen beräknas ha kostat Sverige (främst skattebetalare och försäkringsbolag) runt en miljard kronor och det var för nästan 15 år sedan.

De tjänar dock inte så mycket själva på det men differensen mellan plus och minuspost torde vara oslagbar.
Dock ligger han efter trion Harald Mix, Carl-Erik Lagercrantz och Peter Carlsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in