Citat:
Du ska spendera minimalt med pengar eftersom all verksamhet i samhället utgår från mängden pengar medborgarna spenderar. Oavsett om det är statlig verksamhet eller privat, oavsett sektor, så kan all verksamhet härledas indirekt eller direkt till medborgarnas plånbok och flödet ur den.
Jag tänker alltid nu och då på hur jag på bästa sätt kan minimera att det på min bekostnad skapas arbete eller ekonomiskt mervärde åt andra. Jag vill veta hur jag, genom mitt agerande, och även icke-agerande, har möjlighet att åsamka så minimalt med arbete som möjligt för övriga parter (enskilda individer, organisationer och företag) och därmed minimera det mervärde jag skapar för samhället i sin helhet samtidigt som jag själv vill få ut maximalt med mervärde från samhället.
Arbete i sig innebär ett mervärde. Och någon annan får slutligen nyttan av detta mervärde. Många personer lever på att just du skapar arbete åt dem. Nyttan kan komma till dem antingen genom att de helt enkelt får ett jobb och nya uppdrag att utföra och erhåller samtidigt en ersättning för det arbete som utförs på grund av någon handling som utförts från din sida eller på grund av något val som du gjort. Någon annan blir med andra ord rik på din bekostnad.
Den här tråden har skapats i syfte att diskutera om på vilka sätt man på bästa sätt undviker att i det långa loppet skapa mervärde för andra människor och företag utan att det har någon minimerande effekt på det mervärde man själv får ut från andra.
Arbete i sig innebär ett mervärde. Och någon annan får slutligen nyttan av detta mervärde. Många personer lever på att just du skapar arbete åt dem. Nyttan kan komma till dem antingen genom att de helt enkelt får ett jobb och nya uppdrag att utföra och erhåller samtidigt en ersättning för det arbete som utförs på grund av någon handling som utförts från din sida eller på grund av något val som du gjort. Någon annan blir med andra ord rik på din bekostnad.
Den här tråden har skapats i syfte att diskutera om på vilka sätt man på bästa sätt undviker att i det långa loppet skapa mervärde för andra människor och företag utan att det har någon minimerande effekt på det mervärde man själv får ut från andra.