2025-05-22, 20:42
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Har skåningar samma DNA som nederländare?

Ja riktiga skåningar har det.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Både Köpenhamn och Stockholm byggdes till stor del av holländare under senmedeltiden - dom liknar Amsterdam lite grann. Nederländerna var en mycket kraftfull handelsnation ända fram till senare halvan av 1600talet. Att Storsverige kom igång under och efter Gustav Vasa hade till stor del sin grund i att holländarna - som tidigare stöttat Danmark, skiftade stödet till Sverige.

Varför bytte de sida?
Citera
2025-05-22, 21:01
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kolla google så ser du att rejält över hälften av den mest befolkade delen av Finland är genetiskt mer besläktade med Nederländerna än den karelska delen, den mer ugriska,öst och norr!
Finland är det genetiskt mest diversifierade landet i Europa men den dominanta delen är svensk, eller nederlänsk om så kan tolkas.

Detta beror kanske? på att Kungariket Sverige tvingade mestadels unga män från de urfinska obygderna att delta i sina krig.
Precis som ryssen gör nu i sina.

Men somliga säger att detta var för sent ur genetisk synpunkt.
Genetiken bildas väldigt mycket längre in i tiden...

En sak är klar = ingen vet vart finnarna kommer ifrån!

Du kanske skulle uppdatera dina Google-kunskaper? Inget av det du skriver stämmer. Bara ett litet axplock som motsäger det du skriver:

"Finns are genetically closest to Karelians, a fellow Balto-Finnic group.Finns and Karelians form a cluster with another Balto-Finnic people, the Veps. They show relative affinity to Northern Russians as well, who are known to be at least partially descended from Finno-Ugric-speakers who inhabited Northwestern Russia before the Slavs.

Finns being an outlier population has to do with their gene pool having reduced diversity and differences in admixture, including Asian influence, compared to most Europeans"

https://en.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics
Citera
2025-05-22, 21:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nederländarna är ganska rena germaner till skillnad från sydtyskar. Germanerna kommer ursprungligen från Sydskandinavien/nordigaste Tyskland. Så vad är det som är konstigt med det?
Citera
2025-05-22, 21:05
Medlem
brigades avatar
Oj två germanska folk lika varandra? Vem kunde tro det.. Av alla germanska folk måste Nederländerna vara det mest germanska? Blonda, långa typ varenda en av dom.

Nederländerna är frankernas ursprung.
Citera
2025-05-22, 21:08
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Ja riktiga skåningar har det.

Varför bytte de sida?

Förmodligen fick dom förmånligare villkor av svenskarna - samt att svenskarna var mer skyddade från kontinentaleuropeerna än danskarna, och hade en liten chans att förvandla Östersjön till ett svenskt innanhav. Då skulle Holland kunna få en del av kakan. (Gissningsvis var det av lönsamhetsskäl).
Citera
2025-05-22, 21:22
Medlem
Citat:
Det har jag INTE!
(google är din vän
Jag vet inte vad du hittat för obskyr källa men det du hävdar är inte korrekt. Inte om man "målar med bred pensel".
Citera
2025-05-22, 21:44
Medlem
Mkt överlappande DNA helt klart
Citera
2025-05-22, 21:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
När jag varit i Nederländerna så tycker jag att holländarna är på pricken lika svenskar. Ansiktsdragen, hårdfärgen, allt. Är svenskar och holländare samma folk? Visst, jag känner till de germanska folken. Men jag tycker inte tyskar är så värst lika svenskar på samma sätt som holländarna.

Alltså jag vetande riktigt men kan inte säga att jag delar din upplevelse. För mig är Nederländerna lockiga, ganska grovhugda, ludna/håriga och matglada, som förvuxna hobbitar
Citera
2025-05-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.A.Karlfeldt
Jag vet inte vad du hittat för obskyr källa men det du hävdar är inte korrekt. Inte om man "målar med bred pensel".
Mycket lättingänglig forskning finns att tillgå.
Min fick jag av Illustrerad Vetenskap.

Men allt dom skriver är ju Fake news..
Citera
2025-05-22, 22:07
Medlem
Citat:
Det jag vet, är att finnarna är genetiskt extremt nära nederländerna...
Mer än med ungrarna (som finnarna språkligt är besläktade med)

Hur det förhåller sig med svenskar vet jag ej, men vi 'blandades' ju rejält under Sveriges kolonialism , då finska unga män katastrofalt konsumerades för Svea Rikets onödiga och hopplösa krig i Europa!!

Va? Finnarna är ju i grunden inte ens germaner.
Citera
2025-05-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Nu snackar du som en Himmler, inte en vetenskaplig genetiken!
Citera
2025-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
INGEN VET VART FINNARNA KOMMER IFRÅN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in