2025-05-22, 18:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
När jag varit i Nederländerna så tycker jag att holländarna är på pricken lika svenskar. Ansiktsdragen, hårdfärgen, allt. Är svenskar och holländare samma folk? Visst, jag känner till de germanska folken. Men jag tycker inte tyskar är så värst lika svenskar på samma sätt som holländarna.
Språket då? Förvånad att ingen i tråden nämnt likheterna i språket än.

Bland det första jag märkte, när jag reste till Nederländerna, var att sittplats hette "zitplaats".
Citera
2025-05-22, 18:26
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
När jag varit i Nederländerna så tycker jag att holländarna är på pricken lika svenskar. Ansiktsdragen, hårdfärgen, allt. Är svenskar och holländare samma folk? Visst, jag känner till de germanska folken. Men jag tycker inte tyskar är så värst lika svenskar på samma sätt som holländarna.

Deras kvinnor är jättar. Tror nederländska folket är längre än genomsnittet svenskar
Citera
2025-05-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Inget fel på killgissande. Flashback är inte ett eugenikforum, det är vanliga människor som diskuterar allmänna ämnen utan krav på specialkunskaper.

I så fall så. Kör på.
Citera
2025-05-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Bland det första jag märkte, när jag reste till Nederländerna, var att sittplats hette "zitplaats".

Onödigt att påpeka. Genetisk likhet åtföljs nästan alltid av språklig dito.
Citera
2025-05-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Google har ju uppenbarligen lurat brallorna av dig. Finsk-urgiska gener går inte på nåt sätt igen i holländarnas. Men du får gärna peta in en källa.
Kolla google så ser du att rejält över hälften av den mest befolkade delen av Finland är genetiskt mer besläktade med Nederländerna än den karelska delen, den mer ugriska,öst och norr!
Finland är det genetiskt mest diversifierade landet i Europa men den dominanta delen är svensk, eller nederlänsk om så kan tolkas.

Detta beror kanske? på att Kungariket Sverige tvingade mestadels unga män från de urfinska obygderna att delta i sina krig.
Precis som ryssen gör nu i sina.

Men somliga säger att detta var för sent ur genetisk synpunkt.
Genetiken bildas väldigt mycket längre in i tiden...

En sak är klar = ingen vet vart finnarna kommer ifrån!
Senast redigerad av rantaplan 2025-05-22 kl. 18:45.
Citera
2025-05-22, 18:50
Medlem
Jag tyckte också det när jag var i Amsterdam, vi liknar varandra.
Citera
2025-05-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Språken kan ändras blixtsnabbt = dvs över hundra år!
Genetiken kräver tusen!
Citera
2025-05-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kolla google så ser du att rejält över hälften av den mest befolkade delen av Finland är genetiskt mer besläktade med Nederländerna än den karelska delen, den mer ugriska,öst och norr!
Finland är det genetiskt mest diversifierade landet i Europa men den dominanta delen är svensk, eller nederlänsk om så kan tolkas.

Detta beror kanske? på att Kungariket Sverige tvingade mestadels unga män från de urfinska obygderna att delta i sina krig.
Precis som ryssen gör nu i sina.

Men somliga säger att detta var för sent ur genetisk synpunkt.
Genetiken bildas väldigt mycket längre in i tiden...

En sak är klar = ingen vet vart finnarna kommer ifrån!

Vad du säger är att västra Finland är mer västeuropeiskt än det finsk-ugriska kärnlandet men det är en generell germansk koppling utan särskilt närmande till just Nederländerna.

Vad du säger om finsk befolkning som kanonmat åt diverse intressen skriver jag under på. Finnarna har tagit mycket jävla stryk men hållit huvet högt.
Citera
2025-05-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad du säger är att västra Finland är mer västeuropeiskt än det finsk-ugriska kärnlandet men det är en generell germansk koppling utan särskilt närmande till just Nederländerna.

Vad du säger om finsk befolkning som kanonmat åt diverse intressen skriver jag under på. Finnarna har tagit mycket jävla stryk men hållit huvet högt.
Jag är ingen genetikprofessor men vet att forskning gjorts angående finnars koppling till tex ungrare(där språket är av betydelse)
Då fann man i jämförande studier att finnarna inte Alls hade nån särskild koppling till Ungern utan till Nederländerna.. !
Det var alltså en överraskning..!
Citera
2025-05-22, 19:21
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Svenskar och tyskar har samma DNA därför kontinenten kallar svenskar för engelsktalande tyskar.

Nederländare har samma DNA som danskar, norrmän och briter.

Har skåningar samma DNA som nederländare?
Citera
2025-05-22, 19:31
Medlem
pn222jws avatar
Både Köpenhamn och Stockholm byggdes till stor del av holländare under senmedeltiden - dom liknar Amsterdam lite grann. Nederländerna var en mycket kraftfull handelsnation ända fram till senare halvan av 1600talet. Att Storsverige kom igång under och efter Gustav Vasa hade till stor del sin grund i att holländarna - som tidigare stöttat Danmark, skiftade stödet till Sverige.
Citera
2025-05-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Både Köpenhamn och Stockholm byggdes till stor del av holländare under senmedeltiden - dom liknar Amsterdam lite grann. Nederländerna var en mycket kraftfull handelsnation ända fram till senare halvan av 1600talet. Att Storsverige kom igång under och efter Gustav Vasa hade till stor del sin grund i att holländarna - som tidigare stöttat Danmark, skiftade stödet till Sverige.
Kul info,
Vem bygger bra idag, tex fartyg?
Kanch bra å vet?
(Citerar KAJ)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här