2025-05-24, 17:56
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det Är ju SR som utbildar människor i Sverige bland annat. Finns ingen agenda. Jag hängde på Flashback förr och idag är jag överlägsen när det gäller hur bildad jag blivit. Fasen tragiskt att se hur människor här gnager på samma ämnen dagarna i ända utan att utvecklas som människor 😂 Det är ju på sådana här forum man hamnar om man är obildad och korkad typ. Nej jag är inte här för rugg dunk utan kritiserar uteslutande. Har noll rädsla här då jag redan sett igenom människor här

Grattis – du har hittat din källa till vad du uppfattar som "objektiv journalistik": Sveriges Radio och SVT. Då vet vi också var du står politiskt, eftersom alla större opinionsmätningar visar att det främst är personer till vänster som har fortsatt förtroende för public service.

Exempelvis visade SOM-institutets undersökning 2023 att förtroendet för SVT och SR är starkt bland vänstersympatisörer, men faller markant ju längre åt höger man går. Bland SD-väljare har SR exempelvis ett mycket lågt förtroende – medan Vänsterpartiets väljare har ett mycket högt.

Så nej, det handlar inte om "objektivitet" – det handlar om politisk slagsida. Du är inte nödvändigtvis kommunist, men du står uppenbarligen betydligt närmare den sidan än den andra halvan av landet.
Citera
2025-05-24, 18:30
Medlem
400 kommer inte att lämna. Public service består av feminister som gör precis det feminister gör: att vara känslomässiga och dramatiska, som tar tillfället i akt att försöka sig lipa till sympati.
Citera
2025-05-24, 18:38
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag tycker det är tragiskt att det är så många ställer sig så negativ till den mest pålitliga nyhetskällan som finns på svenska.

Nej, du glömmer den svenska nyhetsförmedlingen i Finland. De är faktiskt inte lika felvaggade som SVT/ SR.
Citera
2025-05-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Många andra företag tvingas till uppsägning och varsel i dessa tider. Varför ska SR vara annorlunda?

För att SR har krigsuppdrag. Precis som SVT och UR. De kan dessutom inte själva påverka sina utgifter, utan de är till största del styrda från politisk nivå, ex att de måste köpa nät av Teracom. Den variabel de har kvar att skruva på är personal. Om staten ändrar nivån på medel, och skruvar upp deras kostnader, är allt de kan göra att sparka folk.

En vanligt medieföretag hade kunnat lägga om sin produktion (ex skippa redundanta produktionslinjer och miljöer), byta kommunikationsleverantör, ändra inriktning, osv. SR kan inte detta. De måste kunna producera innehåll när kryssningsmissiler regnar och Sverige är avklippt. De måste använda Terecoms nät. De måste följa statens inriktning när det kommer till program. Osv.

SR är ett AB i namn allena. Ren idioti om du frågar mig.
Citera
2025-05-24, 19:07
Medlem
Med tanke på att dom har samma uppdrag som finska motsvarigheten YLE men 50% högre budget så låter det vettigt. Känns som verkligen mycket skyddad verkstad. Dom borde tvärtom ha få egna anställda och köpa in produktion från yttre aktörer.
Citera
2025-05-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så det är en mänsklig rättighet att ha tillgång till underhållning i TV?
Och många kanaler kostar inget, man får stå ut med reklam, men det kan väl Bachelor vara värt?

Jag skulle nog tycka att underhållning för yngre barn och ungdomar bör premieras.

Det är mycket jag gärna ser gratis och leva med reklam, men som regel kostar det jag vill se ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
För att SR har krigsuppdrag. Precis som SVT och UR. De kan dessutom inte själva påverka sina utgifter, utan de är till största del styrda från politisk nivå, ex att de måste köpa nät av Teracom. Den variabel de har kvar att skruva på är personal. Om staten ändrar nivån på medel, och skruvar upp deras kostnader, är allt de kan göra att sparka folk.

En vanligt medieföretag hade kunnat lägga om sin produktion (ex skippa redundanta produktionslinjer och miljöer), byta kommunikationsleverantör, ändra inriktning, osv. SR kan inte detta. De måste kunna producera innehåll när kryssningsmissiler regnar och Sverige är avklippt. De måste använda Terecoms nät. De måste följa statens inriktning när det kommer till program. Osv.

SR är ett AB i namn allena. Ren idioti om du frågar mig.

Finns besparingar man kan göra, t ex lägga ner en kanal. Det är ganska dumt att ha två kanaler när de ändå inte producerar så mycket eget material och det finns flera andra kanaler.

Jag skulle gärna se att man satsar mer på websidan istället för att ha två kanaler. SVT kan på det sättet vara flexibel och modern ändå. T.ex så tror jag att nästan enda skälet att SVT har två kanaler är för att kunna visa sporten.
Säg att man istället utvecklar websidan så att den tar hand om sporten så har du löst massor av sändningsproblem.

Efter att kollat runt lite så ser jag att det pågår sådana diskussioner, men att då helt gå över till websiter och helt lägga ner båda kanalerna såsom de ser ut nu.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-24 kl. 19:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Nej, du glömmer den svenska nyhetsförmedlingen i Finland. De är faktiskt inte lika felvaggade som SVT/ SR.

Känner inte till den, förklara gärna.
Citera
2025-05-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag skulle gärna se att man satsar mer på websidan istället för att ha två kanaler. SVT kan på det sättet vara flexibel och modern ändå. T.ex så tror jag att nästan enda skälet att SVT har två kanaler är för att kunna visa sporten.
Säg att man istället utvecklar websidan så att den tar hand om sporten så har du löst massor av sändningsproblem.

Jag håller med i sak, men anledningen till att TS ens startade tråden är denna: https://regeringen.se/pressmeddeland...2033-beslutad/

SR / SVT / UR får inte satsa på "webben", eller distribution över internet för den delen.
Citera
2025-05-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag håller med i sak, men anledningen till att TS ens startade tråden är denna: https://regeringen.se/pressmeddeland...2033-beslutad/

SR / SVT / UR får inte satsa på "webben", eller distribution över internet för den delen.

Om det stämmer att de inte får använda internet som informationskanal så blir ödet ett ganska omodern TV som kommer att självdö.

Kan då tillägga att personalkostnaderna kan man hantera genom att minska rejält på de meningslösa nöjesprogrammen och istället fokusera på bättre och mer djupa nyheter.
Citera
2025-05-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Samma här. Ingen jag känner hänger på Flashback. Tror vi alla hellre lyssnar på P1 än diskuterar något här numera.

P 1 är bra, en fantastisk produktion...
Sen kanske jag inte lyssnar på Naturmorgon, men kanalen och produktionen är bra.

SVT kan man kapa enormt på med alla "hopp och lekprogram" som finns där.

Behåll P1 och P2 i SR, P3 kan läggas ner då deras vurmade för kriminella negrer stör mig.

SVT kan finnas kvar i en kanal, vi betalar vare sig vi vill eller ej.
Däremot bör VD på SVT vara en politisk position, nu har det varit vänstervridet i 5 decennier...
Citera
2025-05-24, 21:03
Medlem
SVT borde sälja sändningen av Melodifestivalen till TV4. Det är en produktion som betalar för sig själv men kan ge en halv miljard i årlig intäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in