2025-05-22, 16:20
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Kan detta vara något svenskt? Att tycka att det är lite obehagligt att bli tilltalad medan man sitter i sin zon och äter… I ex. Usa är det ju långt vanligare att man faktiskt klagar och får lite mera ”omgjord” mat om något inte är helt rätt.

Ingen aning. Folk håller sig i alla fall oftast på sin kant. De flesta säger inget vid bordet om ingen i personalen frågar. Ibland frågar personalen och ingen klagar ändå. Inte förrän det är dags att betala och gästen ändå ätit upp det mesta eller hela ändå, och hoppas på att få rabatt eller gratis mat. Ytterligare en anledning till att restauranger behöver veta så tidigt som möjligt om gästen inte är nöjd.
Citera
2025-05-22, 16:22
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Någon som känner igen sig?

Inte just under måltiden, men frågan kom då vi skulle gå. Nej, det smakade inte bra och servitören kom med påstående om att vi inte var vana att äta indisk mat, men nej, det smakade inte bra. Servitören ut i köket i sällskap av kocken och det blev dårarnas försvarstal och vi gick därifrån.

I Stockholm. På Östermalm.🙀
Citera
2025-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja på den. För grejen är ju lite att när du har ätit upp så är det ju lite för sent att göra något om du nu skulle ha något klagomål.
Absolut inte, då kan man få en kaffe eller ett till glas vin som plåster på såren.

Å andra sidan bör man klaga innan man ätit upp, om man inte är nöjd. I alla fall om det är något större fel.
Citera
2025-05-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Pratar vi om Sverige? Dricks är ju inte ens kutym här – det ingår i lönen. Jag har aldrig dricksat i Sverige.

Nej, de bär ju faktiskt bara runt på tallrikarna, så varför ska man egentligen behöva betala extra för det.
Citera
2025-05-22, 16:40
Avstängd
Det är bra, har hänt flera gånger att min stek varit under stekt, då kan jag be servitören lägga den på grillen ett tag till, går mycket fortare än att dom ska göra en helt ny stek.
Hänt ett fåtal gånger att jag bett om mer parmesan på pastan också.
Dock har alltid servitören på just detta ställe observerat att jag inte satt och åt, vilket alla servitörer borde göra.
Citera
2025-05-22, 16:51
Medlem
Det här är på inga sätt en svensk grej, det är en normal rutin inom restaurangbranschen.

Jag har inget emot det. Smakar det bra vill jag gärna de ska få höra det. Smakar det inte bra vill jag de ska få veta det med. Är ju bara att svara ärligt. Så har de en chans att kalibrera/rätta till.
Citera
2025-05-22, 16:51
Medlem
skraxs avatar
Jag låter bara bli att svara om jag får den frågan. Servitören står oftast o undrar om man hörde frågan i nån sekund sen går dom. Jag hatar all form av frågor och önskar bara att folk kunde hålla käften. Hatar att prata öht egentligen och stör mig på det dagliga ”Är det bra?” av varenda jävla kollega på jobbet som man mår illa av att bara se på. Hatar nästan alla
Citera
2025-05-22, 16:54
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Det är bra, har hänt flera gånger att min stek varit under stekt, då kan jag be servitören lägga den på grillen ett tag till, går mycket fortare än att dom ska göra en helt ny stek.
Hänt ett fåtal gånger att jag bett om mer parmesan på pastan också.
Dock har alltid servitören på just detta ställe observerat att jag inte satt och åt, vilket alla servitörer borde göra.

Varför inte bara be om stekgrad eller parmesan från början istället för att sitta och vänta på att bli besviken och samtidigt störa personalen i onödan. Du verkar vara efterbliven som vill att personalen ska kolla om du äter, som ett litet barn som surar passivt aggressivt. Tönt
Citera
2025-05-22, 16:55
Medlem
immenhusens avatar
Har alltid stört mig på frasen. ”Är allt till belåtenhet” är en mer neutral term, som kommer närmre det egentliga syftet med frågan, d.v.s. om något saknas eller om något mer kan göras för sällskapet.

/AI
Citera
2025-05-22, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Varför inte bara be om stekgrad eller parmesan från början istället för att sitta och vänta på att bli besviken och samtidigt störa personalen i onödan. Du verkar vara efterbliven som vill att personalen ska kolla om du äter, som ett litet barn som surar passivt aggressivt. Tönt
Jag kan ju inte se inuti en köttbit innan jag skurit i den jävla fjolla. eller du kanske är servitör som står brevid kunden ända tills han tar en tugga?
Citera
2025-05-22, 16:59
Medlem
Loikkaris avatar
Värsta som hänt mig var på en liten hak i Södertälje när jag beställde en grillbiff och fick en färdig portion från Dafgårds framför mig. Snart kom servitören och frågade om maten smakade bra. Sa bara att inte behöver jag komma hit igen.
Citera
2025-05-22, 17:01
Medlem
Tycker också frågan om det smakar bra känns efterbliven, frågan känns nästan aldrig genuin heller och en del restauranger har säkert som policy att dom måste fråga alla gäster det.

Om det inte smakar bra eller om man tycker något inte stämmer går man och säger till, man behöver ingen som kommer och stör/frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in