2025-05-22, 17:03
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Jag jobbade som servitör lite då och då i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Jag gick aldrig runt och frågade utan hade alltid koll om kunderna behövde något snabbt. Jag var "osynlig" men inte frånvarande. Hade en gammal skön hovmästare som läxade upp mig. Det var oftast hans uppgift att strosa runt och kolla om allt var till belåtenhet
Senast redigerad av BlueOysterPutin 2025-05-22 kl. 17:06.
Citera
2025-05-22, 17:25
Medlem
Är det inte bara ett sätt att få besökare som kanske inte vill besvära någon med något.

De sitter där och äter sin mat trots att de kanske vill ha lite mer xxx eller yyy ELLER att maten faktiskt är felaktigt kryddat eller så och sen betalar de och sedan tänker de "Dit går jag aldrig igen - man får inte ens xxx eller yyy" alt postar en dålig recension.

Om servitrisen bryter isen med ett "Smakar maten bra?" så kanske personen direkt påpekar vad som är fel och restaurangen kan fixa problemet.

Vad skulle de annars fråga?
Citera
2025-05-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Jag jobbade som servitör lite då och då i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Jag gick aldrig runt och frågade utan hade alltid koll om kunderna behövde något snabbt. Jag var "osynlig" men inte frånvarande. Hade en gammal skön hovmästare som läxade upp mig. Det var oftast hans uppgift att strosa runt och kolla om allt var till belåtenhet
Då blev du upplärd av ett riktigt proffs! Men säkerligen på ett lite bättre etablissemang då.
Egentligen ska de ju kunna avgöra om allt är till belåtenhet med en blick men så funkar det sällan på stressiga syltor idag.
Men jag stör mig som sagt inte alls på om de frågar.
Citera
2025-05-22, 17:41
Medlem
HBTKuks avatar
Bara för att du äter mat på ett ställe betyder det nte att du gillar det. Man kanske inte ätit där förr, testar en ny rätt eller liknande.

Jag tycker varken eller. Har också noterat på detta fenomen.
Citera
2025-05-22, 17:49
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Då blev du upplärd av ett riktigt proffs! Men säkerligen på ett lite bättre etablissemang då.
Egentligen ska de ju kunna avgöra om allt är till belåtenhet med en blick men så funkar det sällan på stressiga syltor idag.
Men jag stör mig som sagt inte alls på om de frågar.

Ja det var lite bättre ställen i Göteborg på den tiden. Jag håller med dig, jag har blivit van nu och de menar säkert väl genom att ha koll. Sen brukar jag lägga extra dricks om jag känner att jag har fått en bra service.
Citera
2025-05-22, 17:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Seriös och kunnig restaurangpersonal frågar självklart inte om maten smakar bra.

Smak är subjektivt och bara en idiot skulle komma med frågor vilka tyder på att restaurangens personal inte ens själva utgår ifrån att det som serveras förväntas vara välsmakande.

Att fråga gästerna ifall allt är till deras belåtenhet är däremot något som ligger i linje med ett gott värdskap. Då kan gästen själv leda in på eventuella önskemål kring hur h*n vill ha det för att ytterligare utveckla upplevelsen i en positiv riktning om så är önskvärt. Då finns även utrymme att påtala ifall något inte faller i smaken alternativt upplevs som felaktigt eller utanför förväntningarna.

Att detta även förutsätter att frågan framförs vid ett tillfälle som inte stressar gästerna eller riskerar att få dem att känna någon form av obehag eller liknande är en självklarhet.
Citera
2025-05-22, 18:05
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Någon som känner igen sig?

Det är väl mest på ställen som inte är så bra. På grund av att dom tror att utlänningen som lagar maten inte är lika bra som han påstod sig vara. Ett varningstecken på dålig mat och eventuell magsjuka.
Citera
2025-05-22, 18:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Någon som känner igen sig?
Det är bara så att man ska känna att man måste dricksa, för att de har gett "bättre service".
Citera
2025-05-22, 19:02
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Bra spaning, jag håller med och känner igen mig! Precis så, munnen full av mat och så förväntas man svara.

Det stör mig inte så mycket, så länge de inte ser ut som sura citroner eller kommer med ifrågasättande av mina smaklökar de gånger jag faktiskt inte är nöjd.

När jag säger att det inte är bra är det oftast för att jag beställt in en entrecote eller biff och att jag vill ha den raw. Och den kommer med en mm-tunn strimma mörkrosa i mitten. Resten brun skosula.
Verkar otroligt svårt för många kockar att inte steka sönder en köttbit. Trots att man vid beställning är övertydlig med hur man vill ha sin mat. Förmodligen har de många gånger förvarat det fryst.
Då skall man informera om att det är från frysen så att man kan lägga hälften av pengarna på fläskgryta och istället skölja ner skiten med mera öl.

Vilket är en annan sak som kan störa mig, det lismas efter att få höra att maten är vad som kan förväntas. Men sen kan servisen stå och glo i en kvart utan att fråga om man vill ha påfyllning när glaset är tomt och man har kvar mat.
Vill de inte sälja, eller?

Jag är däremot frikostig med beröm och även dricks om det är riktigt bra. Får man ungefär vad man betalat för ger jag ingen dricks.

Och är köttet sönderstekt, blir det varken dricks eller återbesök.
Citera
2025-05-22, 19:04
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin

Du låter som en förebild för de som jobbar inom restaurangbranschen.
Citera
2025-05-22, 19:27
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du låter som en förebild för de som jobbar inom restaurangbranschen.

Tack, uppskattar att du säger det!
Citera
2025-05-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nationalmarxist
"Smakar det bra" och dylikt är nästintill tillräckligt för att jag ska välja bort restauranger som har lagt sig till med att störa ätande besökare. Stör för fan inte era gäster när folk äter!

Är nog bäst du håller dig till Pizzerian i Lesjöfors
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in