Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Det finns flera faktorer som samverkar, en är att datorkomponenter har mycket längre faktisk än praktisk livslängd. Vilket betyder att äldre begagnade produkter, speciellt från kontorsvärlden, trots att de är fullt fungerande har ett väldigt lågt värde, det finns helt enkelt fler säljare än köpare. En annan faktor är att väldigt många har datortekniken som hobby vilket gör att de gärna sysslar med att köpa, sälja och byta produkter trots att det rent ekonomiskt inte är vidare lönsamt. Jobbar de dessutom inom IT-sektorn kan det vara så att de får tag i några år gammal hårdvara för bokstavligen talat kaffepengar.
Så vidare till frågan om de klarar av nyare och tyngre spel. Och här får man väl nämna två saker. Dels att många säljare har en väldigt generös tolkning av "klarar av spel x", dels att vi nått en situation med snabbt avtagande marginalnytta med snabbare hårdvara. Vilket betyder att även äldre komponenter kan ge en hyfsad upplevelse även i nyare spel bara man är beredd att kompromissa en hel del med inställningarna.
Men i slutändan är det ändå så att man lite får vad man betalar för, och ofta finns en viss miniminivå i fråga om budget som man inte bör gå under. Och det handlar ofta om cirka 5000 kronor. Då får man några år äldre kvalitetsprodukter som fortfarande kommer ge en acceptabel upplevelse kommande åren. Istället för att köpa något för 2000 kronor som man kommer behöva ersätta mycket tidigare och som fram till dess ändå kommer ge en upplevelse med stora kompromisser.
Bra och utförligt svar!
Som jag skrev lite ovan har jag lämnat tanken på begagnat och tittar på nytt.
Säg gärna vad du tror om det jag tänkt köpa, den från Komplett med bättre grafikkort.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Fast här hamnar TS i en kass situation. En "seriös återförsäljare" kommer skinna honom vad gäller priset, och någon av de stora ladorna (Elgiganten typ) kommer sälja på honom något skit för det pris som han kanske kan sträcka sig till. Hemligheten är istället att hitta en seriös entusiast som verkligen vill hjälpa till. Det finns inom datorvärlden precis som inom andra gemenskaper en vilja att hjälpas åt och inte bara titta på prislappen.
Ja exakt så känns det.
Jag kan bli blåst av någon som säljer begagnat men sannolikheten är stor att även bli blåst i butik, och då ännu dyrare.
Har försökt kolla lite med vänner och vänners vänner men försöker ta emot input från alla håll.
Tidigare inlägg:
Funderar (efter tips här) på denna: https://www.komplett.se/configure/13...gaming-a99-rgb
Och kanske byta grafikkortet till ett 5060 för +469kr.
Kan de va nåt?
Priset har gått upp men antar att jag också får bättre grejer som håller länge/längre.
Men det finns osäkerthet med ram-minnet. Det går bara att uppgradera till lite snabbare men inte till större.
Måste jag byta Moderkort också eller är det bara Komplett som inte lagt in fler alternativ?