2025-05-25, 22:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Bara det faktum att du ställer dessa frågor gör att du självklart bör köpa en ny dator från en seriös återförsäljare så att du slipper oroa dig.
Fast här hamnar TS i en kass situation. En "seriös återförsäljare" kommer skinna honom vad gäller priset, och någon av de stora ladorna (Elgiganten typ) kommer sälja på honom något skit för det pris som han kanske kan sträcka sig till. Hemligheten är istället att hitta en seriös entusiast som verkligen vill hjälpa till. Det finns inom datorvärlden precis som inom andra gemenskaper en vilja att hjälpas åt och inte bara titta på prislappen.
Citera
2025-05-26, 01:36
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns flera faktorer som samverkar, en är att datorkomponenter har mycket längre faktisk än praktisk livslängd. Vilket betyder att äldre begagnade produkter, speciellt från kontorsvärlden, trots att de är fullt fungerande har ett väldigt lågt värde, det finns helt enkelt fler säljare än köpare. En annan faktor är att väldigt många har datortekniken som hobby vilket gör att de gärna sysslar med att köpa, sälja och byta produkter trots att det rent ekonomiskt inte är vidare lönsamt. Jobbar de dessutom inom IT-sektorn kan det vara så att de får tag i några år gammal hårdvara för bokstavligen talat kaffepengar.

Så vidare till frågan om de klarar av nyare och tyngre spel. Och här får man väl nämna två saker. Dels att många säljare har en väldigt generös tolkning av "klarar av spel x", dels att vi nått en situation med snabbt avtagande marginalnytta med snabbare hårdvara. Vilket betyder att även äldre komponenter kan ge en hyfsad upplevelse även i nyare spel bara man är beredd att kompromissa en hel del med inställningarna.

Men i slutändan är det ändå så att man lite får vad man betalar för, och ofta finns en viss miniminivå i fråga om budget som man inte bör gå under. Och det handlar ofta om cirka 5000 kronor. Då får man några år äldre kvalitetsprodukter som fortfarande kommer ge en acceptabel upplevelse kommande åren. Istället för att köpa något för 2000 kronor som man kommer behöva ersätta mycket tidigare och som fram till dess ändå kommer ge en upplevelse med stora kompromisser.
Bra och utförligt svar!
Som jag skrev lite ovan har jag lämnat tanken på begagnat och tittar på nytt.
Säg gärna vad du tror om det jag tänkt köpa, den från Komplett med bättre grafikkort.

Citat:
Fast här hamnar TS i en kass situation. En "seriös återförsäljare" kommer skinna honom vad gäller priset, och någon av de stora ladorna (Elgiganten typ) kommer sälja på honom något skit för det pris som han kanske kan sträcka sig till. Hemligheten är istället att hitta en seriös entusiast som verkligen vill hjälpa till. Det finns inom datorvärlden precis som inom andra gemenskaper en vilja att hjälpas åt och inte bara titta på prislappen.
Ja exakt så känns det.
Jag kan bli blåst av någon som säljer begagnat men sannolikheten är stor att även bli blåst i butik, och då ännu dyrare.
Har försökt kolla lite med vänner och vänners vänner men försöker ta emot input från alla håll.

Tidigare inlägg:
Funderar (efter tips här) på denna: https://www.komplett.se/configure/13...gaming-a99-rgb
Och kanske byta grafikkortet till ett 5060 för +469kr.
Kan de va nåt?
Priset har gått upp men antar att jag också får bättre grejer som håller länge/längre.
Men det finns osäkerthet med ram-minnet. Det går bara att uppgradera till lite snabbare men inte till större.
Måste jag byta Moderkort också eller är det bara Komplett som inte lagt in fler alternativ?
Citera
2025-05-26, 02:18
Jag har köpt och sålt en del begagnade datorer. Fungerat bra varje gång som säljare och köpare.

För att ha en hyfsad begagnad dator på Blocket idag som klarar nyare spel får du lägga minst 8-9k skulle jag säga. Vill du ha en dator som klarar lite äldre spel så minst 5-6k. Under det hittar du bara skräp typ.
Citera
2025-05-26, 06:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Funderar (efter tips här) på denna: https://www.komplett.se/configure/13...gaming-a99-rgb
Och kanske byta grafikkortet till ett 5060 för +469kr.
Kan de va nåt?
Priset har gått upp men antar att jag också får bättre grejer som håller länge/längre.
Men det finns osäkerthet med ram-minnet. Det går bara att uppgradera till lite snabbare men inte till större.
Måste jag byta Moderkort också eller är det bara Komplett som inte lagt in fler alternativ?

Jag köpte nyligen en bättre dator hos inet för ungefär samma pris. Köp utan Os så får du mer pengar till hårdvaran. Os köper du på nätet för 150-200kr.

Vill du ha begagnat så köp hos välrenommerade etablerade företag som sysslar med det.
Citera
2025-05-26, 09:44
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Ett tips är att du skaffar geforce now. för några 100 per månad så blir din begagnade dator snabb och du klarar av de nya spelen

Måste man ha nvidia grafikkort?
Citera
2025-05-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Måste man ha nvidia grafikkort?

jag tror det. man kan testa det gratis i några dagar
Citera
2025-05-26, 11:48
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ja exakt så känns det.
Jag kan bli blåst av någon som säljer begagnat men sannolikheten är stor att även bli blåst i butik, och då ännu dyrare.
Nej du blir inte blåst av en seriös återförsäljare! Du köper en ny produkt med sedvanlig garanti och ångerrätt. Om du har råd att lägga ned en massa jobb och tid på att kanske spara ett par hundra kronor kan du givetvis göra en ordentlig prisjämförelse mellan olika återförsäljare . . .
Citera
2025-05-26, 14:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
För att ha en hyfsad begagnad dator på Blocket idag som klarar nyare spel får du lägga minst 8-9k skulle jag säga. Vill du ha en dator som klarar lite äldre spel så minst 5-6k. Under det hittar du bara skräp typ.
Tycker att din budget är onödigt hög. Talar vi om tyngsta spelen i 1440p/120fps/high så krävs 8000-9000 kronor. Men tag denna annons som exempel:
https://www.tradera.com/item/1202/67...e-ssd-win10pro

3700X är inte mycket av en flaskhals för ett 2070 utan klarar enkelt av 60 fps. Och eftersom 2070 har 8 GB VRAM klarar kortet utan problem av dagens spel med de kvalitetsinställningar som är relevanta för dess beräkningskapacitet. 32 GB är mer än nog med RAM och dess SSD går vid behov enkelt att komplettera med en extra på 1-2 TB för 600-1200 kronor. Absolut, man får kompromissa en del. Men visar ändå att för cirka 5000 kronor får man någonting som absolut är gångbart även till dagens spel. För någon som först talade om en dator för 2000-3000 kronor kommer de sista tusenlapparna ge mycket bättre prestanda.
Citera
2025-05-26, 16:13
Citat:
Tycker att din budget är onödigt hög. Talar vi om tyngsta spelen i 1440p/120fps/high så krävs 8000-9000 kronor. Men tag denna annons som exempel:
https://www.tradera.com/item/1202/67...e-ssd-win10pro

3700X är inte mycket av en flaskhals för ett 2070 utan klarar enkelt av 60 fps. Och eftersom 2070 har 8 GB VRAM klarar kortet utan problem av dagens spel med de kvalitetsinställningar som är relevanta för dess beräkningskapacitet. 32 GB är mer än nog med RAM och dess SSD går vid behov enkelt att komplettera med en extra på 1-2 TB för 600-1200 kronor. Absolut, man får kompromissa en del. Men visar ändå att för cirka 5000 kronor får man någonting som absolut är gångbart även till dagens spel. För någon som först talade om en dator för 2000-3000 kronor kommer de sista tusenlapparna ge mycket bättre prestanda.

Absolut kan man fynda om man har bra koll men generellt
Citera
2025-05-26, 16:13
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Nu har jag beställt från Komplett.
Blev detta:

Cooler Master MasterBox Q300L Mini Tower
Gainward GeForce RTX 5060 Ghost
AMD Ryzen 5 8400F CPU Tray
BeQuiet Pure Rock 2 Black CPU Kylare
Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 16GB
Kingston NV3 SSD 1TB
ASUS A620M-F GAMING WIFI moderkort
MSI MAG A650GL 650W PSU

Hoppas bli nöjd med detta då priset drog iväg lite.
Lär ju va ett rejält lyft från tidigare stenåldersburk jag haft i alla fall.

Men lite märkligt att jag inte kunde ändra Ram-minnen vid beställning. Enligt kundtjänst kunde jag beställa andra separat och byta själv.
Och då moderkortet bara har 2 platser lär jag lägga dom gamla i byrålådan när jag köper större. Men de byter jag senare.

Tack för alla era svar!
Citera
2025-05-27, 00:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Gainward GeForce RTX 5060 Ghost
RTX 5060 har inte fått vidare fina omdömen. Hög beräkningskapacitet men alldeles för lite minne.
Citera
2025-05-27, 00:43
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
RTX 5060 har inte fått vidare fina omdömen. Hög beräkningskapacitet men alldeles för lite minne.
Vad betyder det, beräkningskapacitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in