• 3
  • 4
2025-05-27, 09:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Vad betyder det, beräkningskapacitet?
Själva 5060-chippet har väldigt hög prestanda, men om kortet hamnar i situationer där minnesmängden på 8GB blir flaskhalsen så kan prestandan bli väldigt lidande. Och med vissa av dagens spel och definitivt allt fler i framtiden så kommer det bli en allt större nackdel.

Denna video visar lite av bekymret:
https://www.youtube.com/watch?v=AdZoa6Gzl6s&t=22s

Med vissa spel ser man inga skillnader alls oavsett inställning, i andra spel ser man inga skillnader alls med vissa inställningar men med andra inställningar är kortet med 16 GB VRAM 5-10 gånger snabbare. Dessutom finns det sådant som inte visas lika enkelt genom att bara kolla på fps utan det kan vara en sådan sak som att texturer saknas.

Nu behöver det inte vara något stort bekymmer, och att i framtiden byta grafikkort tar inte många minuter. Tänker bara att det kanske är dumt att snåla in på en sådan sak om man ändå köper en helt ny dator för mer än 10 000 kronor.
Citera
2025-05-27, 09:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Själva 5060-chippet har väldigt hög prestanda, men om kortet hamnar i situationer där minnesmängden på 8GB blir flaskhalsen så kan prestandan bli väldigt lidande. Och med vissa av dagens spel och definitivt allt fler i framtiden så kommer det bli en allt större nackdel.

Med vissa spel ser man inga skillnader alls oavsett inställning, i andra spel ser man inga skillnader alls med vissa inställningar men med andra inställningar är kortet med 16 GB VRAM 5-10 gånger snabbare. Dessutom finns det sådant som inte visas lika enkelt genom att bara kolla på fps utan det kan vara en sådan sak som att texturer saknas.

Nu behöver det inte vara något stort bekymmer, och att i framtiden byta grafikkort tar inte många minuter. Tänker bara att det kanske är dumt att snåla in på en sådan sak om man ändå köper en helt ny dator för mer än 10 000 kronor.

Inte för att försvara Amd/Nvidia för deras 8GB-kort, men 8 istället för 12 eller 16 gör väl ingen meningsfull skillnad i en speldator för 1080p-upplösning?

Edit: Jag korrigerar mig själv. Det verkar vara betande skillnad mellan 8 och 16 även i 1080p i nyare speltitlar enligt videon i din länk
Senast redigerad av anomalign 2025-05-27 kl. 09:59.
Citera
2025-05-27, 10:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Ok då förstår jag.
Men är det sämre än vad som satt i från början?
Jag gjorde om "originalpaketet".
Innan var det ett Gainward GeForce RTX 4060 Python II (PCI Express 4.0, 8GB GDDR6)
Och vad jag såg kunde jag inte byta till nåt 16GB på den datorn.
Komplett verkar va kanske fyrkantig i hur dom bygger sina datorer.
Jag försökte även uppgradera Ram-minnet men det gick inte heller (får jag också göra i efterhand).
Och för varje grej (typ) man byter behöver fler saker bytas, så jag bytte även strömförsörgningen från 550W till 650W och processorkylning från Cooler Master Hyper 212 Pro Kylare (LGA 1851/1700/1200, AM5/4, 690~2500 ± 10% RPM, 32.8 dBA (Max)) till BeQuiet Pure Rock 2 Black CPU Kylare (LGA1700 /1200/2066/1150/1151, AM4/AM5, 26.8 dB(A)).

Och jag började på att kolla begagnad dator på 3000kr och nu går det på 11600kr
Jag skulle valt en helt annan dator om allt skulle uppgraderats fler steg antar jag, och då även behöva betala ännu mer.
Citera
2025-05-27, 14:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men är det sämre än vad som satt i från början?
Nej, ett 5060 är bättre än ett 4060. Men de har samma potentiella bekymmer med nyare spel på grund av den låga minnesmängden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in