2025-05-22, 14:38
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Ser många som säljer datorer på div köp/säljsidor, inte minst på Facebook.
Jag har dålig koll på vad som är bra när det kommer till datorer men reagerar ofta på att många av dessa säljs billigt.
Ibland är det datorer ihopsatta av nya och begagnade delar och säljs för 2-3000kr, och dom ska klara av att spela nyare och tunga spel.
Är det möjligt att sätta ihop bra datorer får så låga kostnader eller finns det baktankar?
Och hur säkert är det att köpa en begagnad dator? Tänker främst om säljaren kan ha lagt in något som sen kan göra livet surt för dig, tex sno kontouppgifter mm. Är det ens möjligt?

Är själv i behov av nyare dator och är ibland frestad att köpa men då jag har noll koll har jag tvekat.
Citera
2025-05-22, 14:42
Avstängd
Severlohs avatar
Länka en begagnad dator för 2-3000 kr, så ska vi se vad den har för komponenter.
Citera
2025-05-22, 15:09
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har dålig koll på vad som är bra när det kommer till datorer men reagerar ofta på att många av dessa säljs billigt.
Ibland är det datorer ihopsatta av nya och begagnade delar och säljs för 2-3000kr, och dom ska klara av att spela nyare och tunga spel.
Är det möjligt att sätta ihop bra datorer får så låga kostnader eller finns det baktankar?
Och hur säkert är det att köpa en begagnad dator? Tänker främst om säljaren kan ha lagt in något som sen kan göra livet surt för dig, tex sno kontouppgifter mm. Är det ens möjligt?

Är själv i behov av nyare dator och är ibland frestad att köpa men då jag har noll koll har jag tvekat.

Om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen det.
Citera
2025-05-22, 15:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vilket typ av dator behöver du, samt, vilken budget har du?
Citera
2025-05-22, 15:33
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Om du köper en begagnad dator så formatera och gör en nyinstallation som behöver du inte vara orolig för farlig programvara från tidigare användare.
Citera
2025-05-22, 21:10
Medlem
Telepatisks avatar
Mycket bedrägerier på Facebook. Men jag har bara positiva erfarenheter från Blocket och SweClockers när det gäller datordelar. Men då var det ju specifika komponenter också och inte hela datorer.
Citera
2025-05-22, 21:28
Medlem
Tycker nästan alla datorannonser på köp å säljsidan i kringliggande kommuner vars jag bor på facebook, så är dom överprisade x2-3
En dator med gammal 1070 graffekort å dom tar 6000kr för datorn "Klarar alla spel"

Hittar du en intressant dator, jämfört alltid dator med liknande grafikkort/processor på blocket och andra köp/sälj sidor. Så du får en riktig prisbild, och inget scampris.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-05-22 kl. 21:32.
Citera
2025-05-23, 00:35
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Länka en begagnad dator för 2-3000 kr, så ska vi se vad den har för komponenter.
Här är en av annonserna.
Denna kille (tror det är samma) har sålt liknande datorer till och från i flera månader.
Profilen har funnits på Facebook i ca 10 år och han har massa inlägg med allt från politik, hundar, familj, fotboll osv med kommentarer mm. Känns äkta.
Priserna på datorerna brukar va mellan 2-3000kr.
Denna är för 3000kr.

Gamingdator för tex Fortnite,Cs2, Intel 8-core, SSD, NVME,Nvidia
Inget prutande. Endast avhämtning gäller.

Datorn är i nyskick, då majoriteten av delarna är nya. Det enda som är begagnat är grafikkortet och nätaggregatet, som båda har använts mycket sparsamt.
Den är snabb i uppstart, fungerar felfritt, är dammfri, välbyggd och i mycket gott skick.
Nyinstallation av Windows 11 Pro med alla senaste uppdateringar är gjord.

Prestanda:
Datorn klarar de flesta spel i 1080p med höga grafikinställningar (vissa även högre upplösning), t.ex.: Fortnite, WoW, Minecraft, Roblox, GTA V, CS2, PUBG, COD, Valorant, Battlefield, Overwatch m.fl.

Tack vare processor med 8 kärnor och 16 trådar (prestanda i nivå med en Intel i7) lämpar den sig även väl för videoredigering, CAD-program, servrar och andra krävande applikationer.

Chassi:
Helt nytt chassi med härdat glas och ARGB-LED-belysning.
Byggvänligt med plats för framtida uppgraderingar, enkel kabeldragning och bra luftflöde.

Du kan självklart testa datorn på plats innan köpet så att du vet att du blir nöjd.

Originalkartonger medföljer för SSD, chassi, CPU-fläkt och moderkort. Datorn packas ordentligt i originalkartong med skyddsplast och frigolit för säker transport.

Jag har tidigare drivit datafirma där jag byggt och servat datorer i många år. Jag lämnar därför en viss garanti samt kostnadsfri hjälp vid behov.

Vid seriös kontakt erbjuder jag ofta möjligheten att ta hem datorn ett par dagar och om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka.

Specifikationer:
Moderkort: ZSUS X79 (LGA 2011) med M.2 NVMe-plats – Nytt
Processor (CPU): Intel Xeon E5 2689 C2, upp till 3.6 GHz Turbo, 8 kärnor / 16 trådar – Ny
RAM: 16 GB (3 lediga platser finns) – Nytt
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 970 OC, 4 GB – Sparsamt använt
Lagring: 500 GB SSD (utökningsmöjligheter finns) – Ny
Nätaggregat: 700W, med 2x PCIe 6+2, flera Molex och SATA-kontakter – Sparsamt använt
Ljud & Nätverk: Inbyggt – Nytt

Jag har även några bildskärmar och en gamingmus till salu billigt. Vi kan ordna ett bra paketpris vid intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen det.
Jo det brukar ju vara så. Men det brukar ofta va folk som kommenterar när något kan vara scam eller fake men ser aldrig några sådana kommentarer på dessa annonser.
Och om det är vad annonsen säger, vad kan då bli fel?
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilket typ av dator behöver du, samt, vilken budget har du?
Jag önskar en dator jag kan ha länge.
En dator jag kan spela en delnspel på, vilket jag nästan aldrig gjort pga att jag alltid haft dåliga datorer.
Jag vill kunna använda Office, Photoshop, kanske nåt musikprogram (något jag drömt om länge) och vanlig vardagsanvändning led surf osv.
Kan ingenting om vad som behövs och har knappt någon budget. Har alltid prioriterat annat istället för en dyrare dator.
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Om du köper en begagnad dator så formatera och gör en nyinstallation som behöver du inte vara orolig för farlig programvara från tidigare användare.
Jo det låter ju klokt. Men har man dålig koll på sånt och är rädd för att göra fel och få problem drar man sig för det.
Vore ju skönt om allt redan är fixat.
Men ja vill ju inte ha några spionprogram osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Tycker nästan alla datorannonser på köp å säljsidan i kringliggande kommuner vars jag bor på facebook, så är dom överprisade x2-3
En dator med gammal 1070 graffekort å dom tar 6000kr för datorn "Klarar alla spel"

Hittar du en intressant dator, jämfört alltid dator med liknande grafikkort/processor på blocket och andra köp/sälj sidor. Så du får en riktig prisbild, och inget scampris.
Jag som inte förstår sånt här tycker det är svårt. Det är så många komponenter att jämföra och det är ju aldrig lika.
Var inne ett tag på att köpa begagnad från firma men blev dyrt det också.

Många datorer på annonser är betydligt dyrare men när det är priser som inget här fallet blir man ju lockad till köp.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-05-23 kl. 00:40.
Citera
2025-05-23, 11:02
Medlem
Citat:

Ett tips är att du skaffar geforce now. för några 100 per månad så blir din begagnade dator snabb och du klarar av de nya spelen
Citera
2025-05-23, 16:12
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Ett tips är att du skaffar geforce now. för några 100 per månad så blir din begagnade dator snabb och du klarar av de nya spelen
Tack för tipset!
Testar det just nu. Funkar ok men är lite omständligt med inloggningar, koder, extra avgifter osv. men går kanske smidigare när man är mer haj på hur det fungerar om man använt det några gånger.
Citera
2025-05-23, 17:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Här är en av annonserna.
Problemet med dessa system med komponenter som är 10-15 år gamla är att prestandan är blygsam men strömförbrukningen skyhög.
Citera
2025-05-23, 17:17
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Problemet med dessa system med komponenter som är 10-15 år gamla är att prestandan är blygsam men strömförbrukningen skyhög.
Ah ok. Så därav priset, att grejerna är äldre.
Men om man lägger till typ det dubbla, gör det någon skillnad?
Hur mycket behöver man lägga för att sätta ihop en bra dator som även håller ett tag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in