2025-05-24, 11:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
En annan annons, och helt annat pris.
Men är det rätt pris och bra grejer?
(bättre än den förra förstår jag)
Pris 8000kr.

CPU: Amd ryzen 9 5900x
GPU: ASUS TUF RTX 3070
Motherboard: Asus x570 i gaming Wi-Fi
SSD: NVME 1TB Corsair MP600 PRO gen 4 (7000mbs) and WD black SN850X 1TB gen 4(7000mbs)
PSU: Corsair 850wmodular gold +
Cooler: Master cooler AIO med kompletterande fläktar för bra tryck i burken (noll damm).
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200 C16 2x16GB
Citera
2025-05-24, 12:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Pris 8000kr.

SSD: NVME 1TB Corsair MP600 PRO gen 4 (7000mbs) and WD black SN850X 1TB gen 4(7000mbs)
Cooler: Master cooler AIO med kompletterande fläktar för bra tryck i burken (noll damm).

Med tanke på hur lätt det är att bli blåst idag så hade jag personligen aldrig chansat.
Ska du ändå lägga 8000 på ett osäkert kort så är det bättre att lägga på lite till och få något du vet inte är fyllt med tegelstenar.
Kolla på Komplett t ex. De har färdigbyggda burkar för de flesta prisklasser.
Ska du bara använda den för att surfa och spela lite så duger deras billigaste, skulle jag tro.

De har tydligen rea just nu dessutom, så 10.500:- för en okej burk som alltid går att uppgradera efterhand om du vill det: https://www.komplett.se/product/1312...gaming-a99-rgb
Citera
2025-05-24, 12:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2025-05-24, 13:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Med tanke på hur lätt det är att bli blåst idag så hade jag personligen aldrig chansat.
Ska du ändå lägga 8000 på ett osäkert kort så är det bättre att lägga på lite till och få något du vet inte är fyllt med tegelstenar.
Kolla på Komplett t ex. De har färdigbyggda burkar för de flesta prisklasser.
Ska du bara använda den för att surfa och spela lite så duger deras billigaste, skulle jag tro.

De har tydligen rea just nu dessutom, så 10.500:- för en okej burk som alltid går att uppgradera efterhand om du vill det: https://www.komplett.se/product/1312...gaming-a99-rgb
Jag köper inget begagnat över nätet utan skulle det bli en köp av dator så här hämtar jag den på plats. Låda med sten avstår jag gärna.

Jag hade gärna förstått allt bättre för att kunna jämföra här och där. Vill ju ha så bra grejer som möjligt för sånlite pengar som möjligt (så klart).
Och jag börjar på 3000, går till 8 (kanske med lite prut) och att då gå över 10 blir jobbigt.
(Ska redovisa för frun också haha, nej då skoja bara)
Citera
2025-05-24, 13:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag köper inget begagnat över nätet utan skulle det bli en köp av dator så här hämtar jag den på plats. Låda med sten avstår jag gärna.

Jag hade gärna förstått allt bättre för att kunna jämföra här och där. Vill ju ha så bra grejer som möjligt för sånlite pengar som möjligt (så klart).
Och jag börjar på 3000, går till 8 (kanske med lite prut) och att då gå över 10 blir jobbigt.
(Ska redovisa för frun också haha, nej då skoja bara)

Du får inget vettigt för 3000, 4-5000 åtminstone. Köp på blocket från verifierade mångåriga användare.

Jämför och bilda dig en uppfattning om kvaliteten via Google gör du genom att skriva in modellbeteckningen för det som det berör, t.ex, i5 3755u vs i5 3765u - osv för varje enhet. Samt "reviews" på desamma.

Du har några timmars jobb att göra mao.
Citera
2025-05-24, 14:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du får inget vettigt för 3000, 4-5000 åtminstone. Köp på blocket från verifierade mångåriga användare.

Jämför och bilda dig en uppfattning om kvaliteten via Google gör du genom att skriva in modellbeteckningen för det som det berör, t.ex, i5 3755u vs i5 3765u - osv för varje enhet. Samt "reviews" på desamma.

Du har några timmars jobb att göra mao.
Chat gpt hjälper mig att jämföra, sen vet jag inte om de går att lita på.
Men de våra är att hitta datorerna jag ska jämföra. Tror inte gpt kollar alla butiker.

Vilka butiker brukar va dom bästa?
Komplett, Webhallen...?

Den begagnade för 8000 ska va klart bäst hittills för pengarna. Men så är de ju begagnat också.
Citera
2025-05-25, 05:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Problemet med dessa system med komponenter som är 10-15 år gamla är att prestandan är blygsam men strömförbrukningen skyhög.

Definitivt. Det där specifika systemet är inte någon som säljer sin egna gamla speldator, utan liknar mer någon som har byggt en så billig speldator som möjligt med Ali-Express-komponenter, för att sedan trots det låga priset sälja med vinst. Det har en kombination av billig knock-off-moderkort (ZSUS?) och gamla, refurbade server-komponenter från Kina, RAM i single channel (16GB med tre lediga slots) + no-name PSU, SSD osv.

Här är någon sida som säljer just det moderkortet, processorn och en 16GB RAM-modul som kit för mellan 60-40 USD (beroende på hur stor volym man köper).

https://www.dhgate.com/product/zsus-...952817651.html

Citat:
Pris 8000kr.

Den kostar mer än det dubbla än den andra datorn, men den är typ hundra gånger bättre. Det där är trots några år på nacken en riktig dator. Även om CPU och GPU är från några generationer tillbaka är de ändå moderna nog för att fungera med dagens spel och operativsystem, och den är byggd med riktiga kvalitetskomponenter (exempelvis Asus och inte Zsus, Corsair PSU och inte no-name AliExpress-oops huset brann ner-PSU, NVME-SSD från Corsair, och inte no-name SSD som egentligen typ är ett MicroSD i SSD-plastskal från AliExpress).
Senast redigerad av anomalign 2025-05-25 kl. 05:57.
Citera
2025-05-25, 11:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Definitivt. Det där specifika systemet är inte någon som säljer sin egna gamla speldator, utan liknar mer någon som har byggt en så billig speldator som möjligt med Ali-Express-komponenter, för att sedan trots det låga priset sälja med vinst. Det har en kombination av billig knock-off-moderkort (ZSUS?) och gamla, refurbade server-komponenter från Kina, RAM i single channel (16GB med tre lediga slots) + no-name PSU, SSD osv.

Här är någon sida som säljer just det moderkortet, processorn och en 16GB RAM-modul som kit för mellan 60-40 USD (beroende på hur stor volym man köper).

https://www.dhgate.com/product/zsus-...952817651.html

Den kostar mer än det dubbla än den andra datorn, men den är typ hundra gånger bättre. Det där är trots några år på nacken en riktig dator. Även om CPU och GPU är från några generationer tillbaka är de ändå moderna nog för att fungera med dagens spel och operativsystem, och den är byggd med riktiga kvalitetskomponenter (exempelvis Asus och inte Zsus, Corsair PSU och inte no-name AliExpress-oops huset brann ner-PSU, NVME-SSD från Corsair, och inte no-name SSD som egentligen typ är ett MicroSD i SSD-plastskal från AliExpress).
Funderar (efter tips här) på denna: https://www.komplett.se/configure/13...gaming-a99-rgb
Och kanske byta grafikkortet till ett 5060 för +469kr.
Kan de va nåt?
Priset har gått upp men antar att jag också får bättre grejer som håller länge/längre.
Men det finns osäkerthet med ram-minnet. Det går bara att uppgradera till lite snabbare men inte till större.
Måste jag byta Moderkort också eller är det bara Komplett som inte lagt in fler alternativ?
Citera
2025-05-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ser många som säljer datorer på div köp/säljsidor, inte minst på Facebook.
Jag har dålig koll på vad som är bra när det kommer till datorer men reagerar ofta på att många av dessa säljs billigt.
Ibland är det datorer ihopsatta av nya och begagnade delar och säljs för 2-3000kr, och dom ska klara av att spela nyare och tunga spel.
Är det möjligt att sätta ihop bra datorer får så låga kostnader eller finns det baktankar?
Och hur säkert är det att köpa en begagnad dator? Tänker främst om säljaren kan ha lagt in något som sen kan göra livet surt för dig, tex sno kontouppgifter mm. Är det ens möjligt?

Är själv i behov av nyare dator och är ibland frestad att köpa men då jag har noll koll har jag tvekat.

Absolut. Fullt möjligt att gömma trojaner så att antivirus inte kan finna dessa.
Senast redigerad av vn476 2025-05-25 kl. 12:00.
Citera
2025-05-25, 12:31
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vn476
Absolut. Fullt möjligt att gömma trojaner så att antivirus inte kan finna dessa.
Då lär mam va försiktigt med vad och vem man handlar från.

Jag kommer nog ändå att köpa nytt.
Se inlägget ovan.
Om du har koll. Vad tror du om det köpet?

(Tråden flyttades och blev en klprådstråd så rubriken blev ju lite sådär)
Citera
2025-05-25, 13:13
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ser många som säljer datorer på div köp/säljsidor, inte minst på Facebook.
Jag har dålig koll på vad som är bra när det kommer till datorer men reagerar ofta på att många av dessa säljs billigt.
Ibland är det datorer ihopsatta av nya och begagnade delar och säljs för 2-3000kr, och dom ska klara av att spela nyare och tunga spel.
Är det möjligt att sätta ihop bra datorer får så låga kostnader eller finns det baktankar?
Och hur säkert är det att köpa en begagnad dator? Tänker främst om säljaren kan ha lagt in något som sen kan göra livet surt för dig, tex sno kontouppgifter mm. Är det ens möjligt?

Är själv i behov av nyare dator och är ibland frestad att köpa men då jag har noll koll har jag tvekat.

Bara det faktum att du ställer dessa frågor gör att du självklart bör köpa en ny dator från en seriös återförsäljare så att du slipper oroa dig.
Begagnad "elektronik" innebär alltid en osäkerhet vad det gäller faktisk funktion och livslängd. I synnerhet datorer (i vid bemärkelse) är något som bara blir sämre och sämre ju längre de används medans nytillverkade bara blir bättre och mer prisvärda med tiden . . .
Är det något jävla hemmahack som någon klåpare utan kunskap om ESD-skydd satt ihop kan den ha intermittenta fel och vara helt opålitlig.
Citera
2025-05-25, 22:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det finns flera faktorer som samverkar, en är att datorkomponenter har mycket längre faktisk än praktisk livslängd. Vilket betyder att äldre begagnade produkter, speciellt från kontorsvärlden, trots att de är fullt fungerande har ett väldigt lågt värde, det finns helt enkelt fler säljare än köpare. En annan faktor är att väldigt många har datortekniken som hobby vilket gör att de gärna sysslar med att köpa, sälja och byta produkter trots att det rent ekonomiskt inte är vidare lönsamt. Jobbar de dessutom inom IT-sektorn kan det vara så att de får tag i några år gammal hårdvara för bokstavligen talat kaffepengar.

Så vidare till frågan om de klarar av nyare och tyngre spel. Och här får man väl nämna två saker. Dels att många säljare har en väldigt generös tolkning av "klarar av spel x", dels att vi nått en situation med snabbt avtagande marginalnytta med snabbare hårdvara. Vilket betyder att även äldre komponenter kan ge en hyfsad upplevelse även i nyare spel bara man är beredd att kompromissa en hel del med inställningarna.

Men i slutändan är det ändå så att man lite får vad man betalar för, och ofta finns en viss miniminivå i fråga om budget som man inte bör gå under. Och det handlar ofta om cirka 5000 kronor. Då får man några år äldre kvalitetsprodukter som fortfarande kommer ge en acceptabel upplevelse kommande åren. Istället för att köpa något för 2000 kronor som man kommer behöva ersätta mycket tidigare och som fram till dess ändå kommer ge en upplevelse med stora kompromisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in