2025-06-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Att upprepa kravet på offentliggörande trots detta, gång på gång, kan därför inte ses som något annat än politisk påverkansretorik – inte ett genuint sökande efter transparens.
Jag har iofs inte läst tidigare delar av diskussionen, men jag har svårt att se det som politisk påverkansretorik ifall filmen skulle släppas - snarare det motsatta. Får alla se vad som hänt så skulle förhoppningsvis spekulationer och grundlösa anklaganden (från vilken sida det än må vara) minska. Detta hemlighetsmakeri spär bara på politikerförakt, även det åt båda håll.
Citera
2025-06-18, 09:07
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att vänsterpartister bara ljuger och hittar på är inget nytt. Man kan inte lita på ett ord sådant pack vräker ur sig.

Här är ännu ett exempel på det

Men av rättsläkarens rapport vet vi att dessa "rivmärken" är mikroskopiska. Har Marie Antman ett mikroskop på sitt kontor, undrar man!?

Dessutom medger de själva att de ljuger. Först påstår de själva att den våldsverkande vänsterpartisten "tagit en bild av korridoren", sedan påstår det att filmen visar att hon tog en bild av Måwe.

Sedan kan man fundera över varför de lögnaktiga vänsterpartisterna har anlitat en advokat i civilrättslig förvaltning i ett ärende som utgör ett brottmål. Det är som att handla korvbröd till pizzabotten. Men det var väl den enda advokaten som de visste skulle fortsätta framföra deras lögner.

Nja det var ju den "objektiva" beskrivningen från transkriberanda Vs advokat av tjänstepersonens viftande.
Personen viftar då lite avfärdande som att hon bara tagit en bild av korridoren.
Inte något påstående i egentlig mening utan en förmildring med positiva synonymer.
En partisk beskrivning i den "oberoende" advokatens transkribering, det juridiska dokument V väntade på innan dom uttalar sig.
Citera
2025-06-18, 09:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Du tillskriver mig ett ordagrant påstående jag aldrig gjort. Jag skrev att det är rättsväsendet – inte media, partiledare eller advokater – som har mandat att fastställa vad som bevisligen har hänt, alltså vad som kan styrkas juridiskt. Det handlar inte om "sanning" i absolut mening, utan om rättssäker process. För övrigt ingår både åklagare och domstolar i rättsväsendet, vilket jag redan klargjort.

Och när förundersökning pågår är det inte politiska pressutspel som avgör sanningen - det är domstolen, baserat på bevis, inte partipolitik (FB) EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe (KD) polisanmäls för misshandel (2025-05-21)

Då ansåg jag det viktigt att påpeka att en domstol aldrig avgör sanningen, för det var så du skrev, men om du avsåg något annat vill jag naturligtvis inte märka ord för sakens skull.

Men poängen är att domstolen och åklagaren enbart ser på frågan om ett brott kan bevisas. Vill man reda ut händelsen mellan Imsheiel och Teodoresco Måwe som helhet och veta vad som är sant och falskt så långt det är möjligt får man vända sig till en opartisk utredare, för det är inte domstolens uppgift.

Jag uppfattar att det inte var riktigt så du anser men jag kan förstå fel.
Citera
2025-06-18, 09:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vs egen film? Det finns ingen sådan. Vafan. Du kan lika gärna fråga efter KDs egen film. Lika dödfött.

Jodå det finns och den har säkerhetsavdelningen direkt lagt vantarna på.
Tjänstepersonen filmade/fotade Måwe för att lägga ut, det är redan bevisat.
Citera
2025-06-18, 09:33
Medlem
knasen79s avatar
Ceaușescu Måwe hör hemma bakom lås och bom.
Citera
2025-06-18, 09:40
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det står heller inte att videomaterialet INTE kan offentliggöras om det har ett uppenbart stort allmänintresse. Nu har ju dessutom materialet redan delvis offentliggjorts eftersom det visats för åtminstone tre utomstående. Bara visa det för några parlamentariker till så kommer sanningen komma fram till slut.

Att något visats för utvalda inom ramen för intern handläggning innebär inte att det blivit "offentliggjort" i juridisk mening. Det är stor skillnad mellan begränsad intern visning och allmän publicering – särskilt när det gäller GDPR och institutionssäkerhet.

Men visst – om man ignorerar rättslig praxis och datasäkerhet är det ju bara att "visa det för några till" tills det blir offentligt av sig självt. 🙃
Citera
2025-06-18, 09:47
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtal
Komiskt, att du råkar vara emot Vänsterpartiet i nästan alla inlägg är säkert bara ett sammanträffande. Objektiviteten själv, verkligen.

Vem framstår som mest trovärdig?

Just nu: Vänsterpartiet.

Varför?
Deras advokat har sett filmen och vill att den släpps – vilket tyder på förtroende för bevisen.

KD vill inte offentliggöra filmen – vilket tyder på att det kan finnas något i den de hellre undviker offentlig granskning av.

Läkarintyg finns på skada – det är ett faktum, oavsett orsak.

EU-parlamentets “första bedömning” är politiskt känslig och inte juridiskt prövad.
Parlamentet är inte opolitiskt – det präglas av blockpolitik

Objektivitet mäts inte i partipreferens utan i förmåga att hålla isär juridik och politik. Att V:s advokat "vill att filmen släpps" är ett partsintresse – inte en kvalitetsstämpel. Precis som att en åklagare inte är opartisk bara för att hen väcker åtal.
Citera
2025-06-18, 09:51
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jag har iofs inte läst tidigare delar av diskussionen, men jag har svårt att se det som politisk påverkansretorik ifall filmen skulle släppas - snarare det motsatta. Får alla se vad som hänt så skulle förhoppningsvis spekulationer och grundlösa anklaganden (från vilken sida det än må vara) minska. Detta hemlighetsmakeri spär bara på politikerförakt, även det åt båda håll.

Jag håller med om att transparens i grunden är positivt. Men det är inte transparens att kringgå gällande regler för att tillfredsställa politiskt tryck. Just därför behövs tydliga ramar för hur och när sådant material kan släppas – inte ad hoc-beslut för att blidka opinionen.
Citera
2025-06-18, 10:02
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Ceaușescu Måwe hör hemma bakom lås och bom.

Oerhört medeltida att syssla med victim blaming. Du är inte härifrån, va?

/AI
Citera
2025-06-18, 10:06
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag läste dina länkar redan första gången du postade dom utan att hitta det du påstår. Därför bad jag dig citera vart jag kunde hitta det. Men det visade sig att du hittade på. Och det var inte första gången! Jag har undvikit att blotta dina felaktigheter eftersom diskussionen hade då fastnat i en pajkastning. Men nu har du slängt dig tillräckligt med felaktigheter och satt epitet på dina meningsmotståndare, för att jag ska låta bli att kommentera.

Du kan börja plocka fram källan till att det handlar om mikroskopiska rivmärken.

Jag förstår att vi har olika läsningar, men att kalla det "påhitt" är inte rimligt. Jag har redogjort för min tolkning av EU-parlamentets policy, där åtkomst till material är begränsat till särskilda funktioner – vilket i praktiken innebär att det inte är fritt att offentliggöra. Det kan man ha invändningar emot, men att tolka det som att jag "hittar på" är ett sätt att avfärda utan att faktiskt bemöta sakfrågan.

Jag har inte påstått något om "mikroskopiska rivmärken", så där blandar du nog ihop mig med någon annan – vilket är förståeligt. Vi är flera som diskuterar parallellt och jag har själv råkat göra samma sak nyligen. Ingen fara, men låt oss gärna hålla oss till vad den enskilde faktiskt har skrivit.
Citera
2025-06-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jodå det finns och den har säkerhetsavdelningen direkt lagt vantarna på.
Tjänstepersonen filmade/fotade Måwe för att lägga ut, det är redan bevisat.
Hur är det bevisat? Det finns ingen jävla film. Ge upp med detta nu. Det är lika lite bevisat som att Måwe filmade även om det är troligt. Enligt utsagor höll hon upp sin mobil mot tjänstemannen.

Tror du säkerhetsavdelningen beslagtagit någon av damernas mobiler? Naturligtvis inte.
Citera
2025-06-18, 10:19
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Och när förundersökning pågår är det inte politiska pressutspel som avgör sanningen - det är domstolen, baserat på bevis, inte partipolitik (FB) EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe (KD) polisanmäls för misshandel (2025-05-21)

Då ansåg jag det viktigt att påpeka att en domstol aldrig avgör sanningen, för det var så du skrev, men om du avsåg något annat vill jag naturligtvis inte märka ord för sakens skull.

Men poängen är att domstolen och åklagaren enbart ser på frågan om ett brott kan bevisas. Vill man reda ut händelsen mellan Imsheiel och Teodoresco Måwe som helhet och veta vad som är sant och falskt så långt det är möjligt får man vända sig till en opartisk utredare, för det är inte domstolens uppgift.

Jag uppfattar att det inte var riktigt så du anser men jag kan förstå fel.

Tack för klargörandet.

Mitt syfte med formuleringen var att betona att det är rättsväsendet som har mandat att göra rättsliga prövningar – inte politiska pressutspel. Jag menade alltså inte att domstolen fastställer "sanningen" i absolut mening, utan att den – till skillnad från media och politiker – prövar vad som kan styrkas juridiskt utifrån bevis. Men jag förstår hur det kunde tolkas annorlunda i efterhand. Ibland skriver jag snabbt, vilket kan göra ordföljden svårare att följa – särskilt om man läser snabbt. Se det jag skrev i fetstil i det ljuset: "avgör sanningen - det är domstolen, baserat på bevis"

Där är vi i praktiken ganska överens. Domstolens uppgift är inte att skapa en fullständig redogörelse av alla aspekter av en händelse, utan att avgöra skuldfrågan utifrån vad som kan bevisas. En mer komplett och nyanserad bild kan ibland kräva något utöver rättsprocessen – exempelvis oberoende granskning eller journalistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in