Citat:
Nej, det där håller inte.
Du säger själv att ATM följt DG SAFE:s process till punkt och pricka – bra, för det har hon.
Men sedan drar du slutsatsen att:
”Eftersom vi inte hört något om misstanke -> så finns ingen anmälan -> alltså har DG SAFE bedömt att inget hänt.”
Det är tre antaganden i rad – byggda på frånvaro av offentlig information. Det är inte logik, det är gissningskedja.
Du säger också att det ”går emot praxis” – men du beskriver svensk polisrutin.
Den här händelsen skedde i EU-parlamentets lokaler i Bryssel, och följer därför:
1. EU-parlamentets interna säkerhetsprotokoll (anmälan sker via DG SAFE)
2. Belgisk rättsordning – inte svensk.
DG SAFE:s mandat regleras i beslut 2018/302.
I artikel 7.3 står det tydligt:
“Any action requiring legal powers shall be undertaken by the competent national authorities.”
Alltså: om DG SAFE bedömer att något potentiellt brottsligt inträffat, lämnas materialet vidare till belgisk polis eller åklagare. Det sker internt – inte via pressmeddelanden.
Du försöker dra långtgående slutsatser utifrån vad som inte sagts i media – samtidigt som du ignorerar vad som faktiskt står i regelverket.
Och du säger själv att hon följt korrekt process – men vägrar acceptera vad det innebär.
Det är som att beskriva ett fullt fungerande tågsystem – och sen hävda att det är trasigt, för att du inte hör avgångssignalen från perrongen.
Du säger själv att ATM följt DG SAFE:s process till punkt och pricka – bra, för det har hon.
Men sedan drar du slutsatsen att:
”Eftersom vi inte hört något om misstanke -> så finns ingen anmälan -> alltså har DG SAFE bedömt att inget hänt.”
Det är tre antaganden i rad – byggda på frånvaro av offentlig information. Det är inte logik, det är gissningskedja.
Du säger också att det ”går emot praxis” – men du beskriver svensk polisrutin.
Den här händelsen skedde i EU-parlamentets lokaler i Bryssel, och följer därför:
1. EU-parlamentets interna säkerhetsprotokoll (anmälan sker via DG SAFE)
2. Belgisk rättsordning – inte svensk.
DG SAFE:s mandat regleras i beslut 2018/302.
I artikel 7.3 står det tydligt:
“Any action requiring legal powers shall be undertaken by the competent national authorities.”
Alltså: om DG SAFE bedömer att något potentiellt brottsligt inträffat, lämnas materialet vidare till belgisk polis eller åklagare. Det sker internt – inte via pressmeddelanden.
Du försöker dra långtgående slutsatser utifrån vad som inte sagts i media – samtidigt som du ignorerar vad som faktiskt står i regelverket.
Och du säger själv att hon följt korrekt process – men vägrar acceptera vad det innebär.
Det är som att beskriva ett fullt fungerande tågsystem – och sen hävda att det är trasigt, för att du inte hör avgångssignalen från perrongen.
Ja, jag gissar och antar saker utifrån den fakta vi har, vilket i princip alla gör på detta forum.
Jag har aldrig skrivit att jag VET vad som hände. Det jag gör, är att pussla ihop den fakta vi har och gör sen antagen utifrån den. Ett väldigt enkelt och logiskt antagande är att man gör en polisanmälan, om man anser sig blivit utsatt för brott. Speciellt av någon som besitter åsikter man starkt är emot, som man kan göra politiska poäng utav.
Ditt fula sätt att debattera gör sig påmind när du citerar ett inlägg av mig som var ett svar till en annan skribent. Det handlade om ett påstående att säkerhetsavdelningen skulle stå för polisutredningen och därefter skulle lämnas över till åklagare, vilket är felaktigt.
Jag ser att du använder chat gpt
Du kan ju fråga den hur sannolikt det är att Alice skulle undvikit att nämna en anmälan om ofredande/misshandel/olaga hot om en sådan var upprättad eller på gång.
Sen önskar jag att du höll ditt löfte att inte skriva mer till mig. För din debattstil är under all kritik med dina medvetna feltolkningar och undvikande av sånt du inte vill diskutera.