2025-05-21, 10:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tycker att i alla fall den senare modellen har i stort ersatt googlande när man inte letar efter en specifik sida utan mer ett svar på en fråga.
Det är ju dock en del av spelet så att säga att man ibland får fråga "är du säker?" varpå man får helt andra besked än de första man fick.
Citera
2025-05-21, 11:09
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Du har fått chansen att äta lunch med Albert Einstein, och då ber du honom lista låttitlar från en gammal svensk tv serie.

När Albert misslyckats, så kallar du honom korkad.

En ai är inte samma sak som att googla låtlistor, vilket är vad du pysslar med.

Skillnaden är att Albert Einstein skulle säga att han inte vet istället för att generera en påhittad lista. En generativ AI förstår inte skillnaden mellan "svara på frågan om du vet" och "generera en jävla massa pladder". Det är alldeles för många som nu blivit stora användare av AI som inte verkar förstå detta, utan förlitar sig på att en AI "förstår" vad den skriver.
Citera
2025-05-21, 12:30
Medlem
otellos avatar
Beroende på modell så är den bra på att generera kodskelett som man kan modifiera och bygga vidare på.
Citera
2025-05-21, 12:31
Medlem
Dåligt: Jag försökte få den att förstå ett enkelt problem. Kan jag bygga den här ikeamöbeln liggande med avseende på takhöjden för det kräver lite högre höjd för att ställa den upp och gav den dimensionerna. När jag bad den visa sina uträkningar så gjorde den helt fel och även när jag hjälpte den fram fick den aldrig fram rätt svar. Fick bli papper och penna. Alltså, den verkar var dålig på att förstå det riktiga problemet i frågan och formulera en lösning.

Den är jättebra på att konvertera datatyper och göra templates så det är det jag använder den till i mitt jobb.
Citera
2025-05-21, 12:34
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?

Den är lika "dålig" på alla områden, du upptäcker det bara i ämnen som du själv kan.

Man måste komma ihåg att det är en _språkmodell_ - den är byggd att skapa text "som ser bra ut", inte som nödvändigtvis är faktamässigt korrekt.

Den är bäst på "ordbajseri", dvs att skapa generella och allmänna texter, t.ex. "skriv en kort och rolig text om det lilla lusthuset i parken".
Citera
2025-05-21, 13:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?

Ljuga och sprida osanning på ett övertygande sätt.
Citera
2025-05-21, 13:36
Medlem
Hrass avatar
Bra på: Bearbeta text och bild
Dålig på: logik, matematik, programmering
Citera
2025-05-21, 13:45
Medlem
CyberIngmars avatar
ChatGPT har hjälpt mig att installera Linux Mint på en äldre dator och stöttat mig i att sätta in en SSD. Det var första gången jag installerade en komponent själv – och det gick bra!
Samma sak med att lägga in ett nytt operativsystem, då jag tidigare varit fast i Windows-världen. ChatGPT som tech support och rådgivare inom olika ämnen är helt perfekt.
Citera
2025-05-21, 13:46
Medlem
Den är väldigt bra på att hitta svårgooglade saker. Sen kan man gå in på källorna och kontrollera hur bra den tolkat saker. Det gör den ofta inte så bra.
Citera
2025-05-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Den är väldigt bra på att hitta svårgooglade saker. Sen kan man gå in på källorna och kontrollera hur bra den tolkat saker. Det gör den ofta inte så bra.
Nej precis, kollar alltid upp källorna och många gånger är det helt feltolkat. Ibland av förståeliga skäl där texten är luddig eller felformulerad. Men att det då presenterar det som fakta är dåligt.
Senast redigerad av Patchoulioud 2025-05-21 kl. 14:11.
Citera
2025-05-21, 14:21
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har använt detta ganska mycket både privat och i jobb. Med erfarenhet så lär man sig så man vet när den kommer svara fel. Man lär sig också att den väldigt ofta faktiskt svarar fel.

Men privat så skulle jag uppskatta att den har ersatt google med upp till 80%

Jag använder den dock inte så mycket via mobiltelefonen än.
Citera
2025-05-21, 14:22
Medlem
Somatons avatar
Chatgpt är dålig på att visa en klocka där visarna står på halv åtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in