2025-05-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?

ChatGPT och liknande verktyg kan inte förstå skillnaden mellan sant och falskt. Den gör ingen skillnad på fakta eller hittepå, då den inte kan avgöra en sådan skillnad. Så ibland hittar den helt enkelt på.

Vad chatGPT är bra på: att producera text baserat på material den blivit tränad på.
Vad chatGPT är dålig på: förstå eller göra skillnad på sant eller falskt, fakta eller fiktion. Alltså är naturvetenskapliga frågor något den ännu inte greppar
Citera
2025-05-21, 01:23
Medlem
Jag tycker att det är dåligt och oseriöst att nästan alla frågor och svar hänger ihop med och baseras på historiken, att den anpassar svaren efter vad den tror att jag vill höra.

Ja man kan radera minnet och jag får göra det ofta.
Frågade nu nåt random, då tar det upp min sjukdomshistorik, att jag ska tänka på det ena och andra som inte alls har med saken att göra. Bara för att?

Använder mest chatgtp för att formulera texter, räkna ut saker och identifiera ting.
Senast redigerad av Patchoulioud 2025-05-21 kl. 01:40.
Citera
2025-05-21, 01:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag bad den lista låttitlarna från en gammal svensk tv-serie varpå den med gott självförtroende presenterade en lång lista med påhittade låtar som den glatt beskrev som populära.

När jag påpekade att den hittat på allt erkände den direkt och presenterade en ny lista med påhittade låtar, den här gången med texten till! En helt bisarr upplevelse.
Citera
2025-05-21, 06:33
Medlem
Citat:
Inte märkt något av det.

Du använder inte Chat GPT.

Du använder något annat, något skräp, men du begriper inte det.

Du är med andra ord fel person att ha åsikter om Chat GPT som du inte använder.
Citera
2025-05-21, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag bad den lista låttitlarna från en gammal svensk tv-serie varpå den med gott självförtroende presenterade en lång lista med påhittade låtar som den glatt beskrev som populära.

När jag påpekade att den hittat på allt erkände den direkt och presenterade en ny lista med påhittade låtar, den här gången med texten till! En helt bisarr upplevelse.

Du har fått chansen att äta lunch med Albert Einstein, och då ber du honom lista låttitlar från en gammal svensk tv serie.

När Albert misslyckats, så kallar du honom korkad.

En ai är inte samma sak som att googla låtlistor, vilket är vad du pysslar med.
Citera
2025-05-21, 07:49
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
ChatGTP har inte slagit i en enda spik i hela sitt (korta) liv. Programmerat har den dock, med andras kunskap. Ja den levererar svar från riktiga människor som gjort det du vill göra.

Den har också läst en textmängd som motsvarar ca 80 000 000 böcker.
Citera
2025-05-21, 08:00
Medlem
NativeVLANs avatar
Jag är expert på ett ganska specifikt område, ibland behöver jag prata inför folk på olika kunskapsnivåer. Jag har kunnat förbättra mina presentationer rejält genom att ta mitt vanliga ”manus” och be chatgpt köra en review för att se om mina formuleringar är tydliga samt anpassa efter målgrupp X.

Eftersom jag kan ämnet själv så behöver jag inte oroa mig för faktafel, de upptäcker jag och justerar själv men det här med att komma på nya/tydligare sätt att förklara komplexa ämnen är chatgpt grym på.

Svagheten ligger främst i hur den är “confidentially incorrect” väldigt ofta om man ber den skapa from scratch. Då kan den hitta på saker som är helt inkorrekta, ibland små subtila saker och dessa är lätta att missa om man inte är kunnig på ämnet själv
Citera
2025-05-21, 08:54
Medlem
MsPa1nTs avatar
Oklart om det var "tur" eller inte , men ChatGPT sparade mig 300k på markarbete för huset vi bygger där varken Entreprenören , Markarbetaren eller Kommunen kunde leverera något liknande. Oklart om resonering med flera variabler (husets höjd över gatan, vinken på slänten, pris & mängd materiell) skedde eller ifall den träffade det med statistik. Oavsett halverade den kostnad för del av markarbetet.

Är utvecklare och använder ChatGPT varje dag , både professionellt genom att förtydliga dokumentationer samt djupdyka i olika koncept samt privat, och vid det här laget så vet jag inte hur jag skulle klara mig utan de med tanke på värdet den genererar.
Senast redigerad av MsPa1nT 2025-05-21 kl. 08:56.
Citera
2025-05-21, 09:32
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Jag hade en liknande erfarenhet där jag bad den producera ett horoskop för en person född ett visst datum, år och tid, och den presenterade gladeligen helt fel placeringar. Ställde den mot väggen, den bad om ursäkt och frågade vilka placeringar som är rätt 😅
Citera
2025-05-21, 09:33
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Du använder inte Chat GPT.

Du använder något annat, något skräp, men du begriper inte det.

Du är med andra ord fel person att ha åsikter om Chat GPT som du inte använder.
Vad gaggar du om? Jag använder Chatgpt.
Citera
2025-05-21, 09:34
Medlem
Facades avatar
Om jag ska göra ett instruktionsdokument brukar jag börja med ChatGPT som en ram.
Sedan inser jag att typ allt är skit och gör om allt.

Vissa är kåta på ChatGPT men fan nej, jag tycker det är fel.
Folk ställer tekniska frågor till ChatGPT och får fel svar för att sedan stå och argumentera med fel svar tills man visar dom att det är fel.

Nej jag tycker inte det duger till mycket alls tyvärr.
Citera
2025-05-21, 09:55
Medlem
Newkies avatar
Citat:
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?

Söka och sammanfatta. Mitt användande av Google har minskat med 75-80% sen jag började med chatGPT. Fungerar mycket bra eftersom att den redovisar källor. Hittar man något kan man enkelt läsa vidare hos grundkällan.

Enklare programmering för hemstyrningsprojekt fungerar den rätt bra till. Projekt som tog kanske alla kvällar på en vecka att programmera kan man få gjort på en kväll nu för tiden. Det gör också att man är mer sugen på att lägga in roliga (kanske inte 100% nödvändiga) features i sina projekt.

Matematik är den dålig på. Anledningen är väll att den inte räknar utan försöker gissa. Dom har tagit en maskin som bara kunde räkna och byggt om den till en maskin där man ALLTID måste kontrollera matten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in