Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.
Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.
Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?
Söka och sammanfatta. Mitt användande av Google har minskat med 75-80% sen jag började med chatGPT. Fungerar mycket bra eftersom att den redovisar källor. Hittar man något kan man enkelt läsa vidare hos grundkällan.
Enklare programmering för hemstyrningsprojekt fungerar den rätt bra till. Projekt som tog kanske alla kvällar på en vecka att programmera kan man få gjort på en kväll nu för tiden. Det gör också att man är mer sugen på att lägga in roliga (kanske inte 100% nödvändiga) features i sina projekt.
Matematik är den dålig på. Anledningen är väll att den inte räknar utan försöker gissa. Dom har tagit en maskin som bara kunde räkna och byggt om den till en maskin där man ALLTID måste kontrollera matten.