• 1
  • 2
2025-05-20, 22:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?
Citera
2025-05-20, 23:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

ChatGPT är en språkmodell, den är med andra ord bra på att formulera meningar och översättning av språk. Dock är mycket dålig när det kommer logiskt tänkande, matematik och faktakunskaper. Den besitter dessutom ingen generell intelligens.
Citera
2025-05-20, 23:03
Medlem
Citat:
.

Den är väldigt bra på att förså sånt som 95% (grovt uppskattad siffra) av folket på t.ex flashback inte begriper. T.ex som att identifiera och förstå ett rejält systemfel. Upptäcka, förstå och se hur skev lagstiftningen är och mera.
Citera
2025-05-20, 23:07
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
ChatGPT är en språkmodell, den är med andra ord bra på att formulera meningar och översättning av språk. Dock är mycket dålig när det kommer logiskt tänkande, matematik och faktakunskaper. Den besitter dessutom ingen generell intelligens.
Matematik är den grym på. Jag har bett den räkna ut massor av avancerade tal och den gör det briljant. Och vad menar du med att den inte är bra när det kommer till faktakunskaper? Den har löst jättemånga problem åt mig när jag inte vet hur jag ska göra när jag renoverar.
Citera
2025-05-20, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

ChatGTP är jäkligt bra på att hitta logiska fel i kod om man ger den korrekt input. Den kan lätt svamla iväg och ge förslag på effektivare kod om man inte specat tillräckligt vid prompten.
Citera
2025-05-20, 23:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
ChatGTP är jäkligt bra på att hitta logiska fel i kod om man ger den korrekt input. Den kan lätt svamla iväg och ge förslag på effektivare kod om man inte specat tillräckligt vid prompten.
Inte märkt något av det.
Citera
2025-05-20, 23:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Inte märkt något av det.

Hur använder du chatgpt?
Citera
2025-05-20, 23:22
Medlem
Rumpkorvens avatar
En sak till som chatgpt fan inte kan göra är att rimma. Helt värdelös. Hur svårt ska det vara liksom?
Citera
2025-05-20, 23:23
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Hur använder du chatgpt?
Jag beskrev ju det i mitt första inlägg.
Citera
2025-05-20, 23:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag beskrev ju det i mitt första inlägg.

Nu renoverar jag ju en del hemma, men jag frågar inte Chatgpt om det då den inte har någon fysisk erfarenhet av det. Programmering däremot, det kan den.
Citera
2025-05-20, 23:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Nu renoverar jag ju en del hemma, men jag frågar inte Chatgpt om det då den inte har någon fysisk erfarenhet av det. Programmering däremot, det kan den.
Fast om du inte vet hur du ska göra och du frågar den så får du svar som är logiska och som faktiskt löser problemet.
Citera
2025-05-20, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast om du inte vet hur du ska göra och du frågar den så får du svar som är logiska och som faktiskt löser problemet.

ChatGTP har inte slagit i en enda spik i hela sitt (korta) liv. Programmerat har den dock, med andras kunskap. Ja den levererar svar från riktiga människor som gjort det du vill göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in