2025-06-11, 20:31
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Konstnärerna avfärdade AI totalt för några år sen när dom gjorde pixliga ansikten eller fraktaliserade hundar med röda ögon. Nu börjar dom klia sig nervöst. Kolla t.ex. AZR. Absolute zero reasoning där AI lär sig koda helt själv utan mänsklig input. Dom zoomade förbi Go och Schackspelare för tio år sen med samma sorts tekniker.

Konstnärerna är betydligt bättre än någon diffusionsmodell.

Go och schack bygger på regler där man med bruteforce och MTCS kan vinna idag, precis som miniräknare från 70 talet vinner över alla när det gäller beräkning.

Du är ingen visionär, du är en idiot och förstår inte bättre.
Citera
2025-06-17, 14:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej det får du inte, du får något som ser ut som vad du tror du frågade, men eftersom du uppenbart saknar både juridisk och dator kompetens så är du oförmögen att se vad som är rätt och fel i dessa kontrakt eller support manualer.

Det är precis samma problem som vissa här som försöker resonera om modeller är medvetande eller inte, de har inte kompetens för att inse när chatbotten börjar rabbla upp en massa skitsnack som inte har någon som helst bäring i en vetenskaplig diskussion eller ens i en hypotetisk teori.

För jag kan väl inte tänka mig det antal här som kontinuerlig diskuterar med chatbottar och tror de får utbyte och meningsfulla diskussioner som leder någonstans... Är de enda i världen som har kommit på det, varenda jävla forskare hade suttit och resonerat hypoteser med chatgpt om det funnits något av värde att få ut där, men så går det inte till.

Däremot har det lavinartat inkommit en massa forskningspapper som är rena rappakaljan, det genereras tusentals bugrapporter till olika mjukvaruprojekt med helt felaktiga påståenden och antaganden till den grad att vissa mänskliga ledare i dessa kretsar att man bannar de man kommer på använder AI för det äter upp produktiv tid med massa skit som inte har något verkligt värde.

Det bästa som politiker kunde göra är att införa licens på att använda AI verktyg, för de som nyttjar dom hemskt mycket är helt fel personer, sådan som tror modellen täcker upp för deras bristande mentala förmåga.

AGI eller AI handlar inte om att ge mentalthandikappade superförmågor, det handlar om att försöka automatisera verkligt arbete som utförs av medianbegåvade människor, man är inte där än, inte ens i närheten. Och faktum är att undantaget när alla planter står i rad och du satt dig på ett currykryss så är man inte ens närmare idag än man var när man började försöka detta, för dagens språkmodellsteknik är en återvändsgränd utan dess like.

Ja jag tar tillbaka varje ord. Du har helt rätt. Och det är mitt sista ord. Min dödsruna.
Citera
2025-06-17, 16:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Apples kom ju med en omtalad rapport som sade sig bevisa att LLM-Transformers "egentligen inte kan resonera". Någon vecka senare kom genmälet som pekade på stora brister i Apples rapport:

https://arxiv.org/html/2506.09250v1

Och nu har det kommit en mycket intressant forskningsrapport som visar på likheter mellan den mänskliga hjärnans sätt att analysera bilder och modellernas sätt.

https://arxiv.org/html/2407.01067v3

PDF:

https://arxiv.org/pdf/2407.01067

(Den är ytterst omfattande, grundlig och komplex. Dessutom måste de ha hållit på länge med tanke på hur gamla modeller de använde sig utav!)
Senast redigerad av Ola Schubert 2025-06-17 kl. 16:39.
Citera
2025-06-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Apples kom ju med en omtalad rapport som sade sig bevisa att LLM-Transformers "egentligen inte kan resonera". Någon vecka senare kom genmälet som pekade på stora brister i Apples rapport:

https://arxiv.org/html/2506.09250v1

Och nu har det kommit en mycket intressant forskningsrapport som visar på likheter mellan den mänskliga hjärnans sätt att analysera bilder och modellernas sätt.

https://arxiv.org/html/2407.01067v3

PDF:

https://arxiv.org/pdf/2407.01067

(Den är ytterst omfattande, grundlig och komplex. Dessutom måste de ha hållit på länge med tanke på hur gamla modeller de använde sig utav!)
Finns det verkligen ingen skillnad mellan nuvarande AI och människor? Om det inte gick att urskilja på dem skulle AI kunna lösa vilken matteuppgift som helst.
Citera
2025-06-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.

Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.

Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?

Du måste skämta. Inte finns det väl människor som frågar en chatbott (eller vad det heter) om råd när man skall renovera istf att vända sig till en hantverkare. Vart är mänskligheten på väg?
Citera
2025-06-17, 18:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Finns det verkligen ingen skillnad mellan nuvarande AI och människor? Om det inte gick att urskilja på dem skulle AI kunna lösa vilken matteuppgift som helst.

Det är väl fullkomligt solklart att det finns massor av, olikheter, mellan dagens Digitala intelligens, (DI), och människan. Det sensationella är när man kan påvisa, vetenskapligt, att det också finns likheter!

Att Apples fumlade ner sig i sin "undersökning" på tre viktiga punkter är dock, mer, ett bevis på att företaget halkar efter i den snabba DI-utvecklingen och att de därför, avsiktiligt eller oavsiktligt, göder DI-skeptikernas förenklade paradigm.

Ps. De nyaste mest avancerade modellerna klarar i princip av din förfrågan om matematisk förmåga. Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2025-06-17 kl. 18:12.
Citera
2025-06-17, 20:24
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du måste skämta. Inte finns det väl människor som frågar en chatbott (eller vad det heter) om råd när man skall renovera istf att vända sig till en hantverkare. Vart är mänskligheten på väg?
Så du tycker att jag ska ringa och få råd av en hantverkare och sedan bah "ok tack då vet jag hur jag ska göra detta själv nu och du får inget betalt för detta samtalet. Hejdå".
Citera
2025-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.
Det var lite intressant. Om nu LLM-er skulle kunna resonera så borde den klara av att generera ord med iaf rätt bokstav i rätt position.

Det är väl ett ganska tungt grundskott mot att de klarar av att resonera.

Förklaringen är nog att det saknas träningsdata på just sådant som "tredje bokstaven är O". Och då blir det skräp ut.

Vidare saknas nog träningsdata för att bokstavera ord. Internt är orden bara tokens, där LLMen inte vet bokstaveringen.
Citera
2025-06-18, 03:54
Medlem
HassanVonEssens avatar
ChatGPT har onekligen väldigt skön humor. Det är en sak den är bra på.

Prompt: Om vi tänker oss att Putin ligger fastspänd sådär på ett flygplanstak iförd endast en proper kostym, men ändrar förutsättningarna så att planet nu är ett monsterkrigsflygplan som tar sig från Stockholm till Singapore på 2 timmar, skulle Putin då vara mer eller mindre lik Trump när planet landade i Singapore?

Svar:
Citera
2025-06-18, 03:56
Medlem
Citat:
Matematik är den grym på. Jag har bett den räkna ut massor av avancerade tal och den gör det briljant.
Kontrollerade du att den gjorde rätt?
Citera
2025-06-18, 04:04
Medlem
Citat:
Fast om du inte vet hur du ska göra och du frågar den så får du svar som är logiska och som faktiskt löser problemet.
Kan hända, men den gör ofta fel. Idag sa den detta:

Citat:
Polislagen (1984:387)
§ 2 kap. 6 – Upplysning om åtgärd

”När en polisman med stöd av denna lag inskränker någon annans frihet eller annars ingriper mot någon, ska polismannen så långt det är möjligt ange grunden för åtgärden.”
Polislagen har inga kapitel, och det finns ingen paragraf som säger ovanstående.
Citera
2025-06-18, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om jag vill ha ett juridiskt bindande kontrakt, snyggt uppställt och färdigt för utskrift får jag det.
Skulle du använda ett sådant kontrakt i verkligheten i en situation där juridiken faktiskt är viktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in