Citat:
Stämmer, vid hög komplexitet så försvinner illusionen att modellen resonerar, helt.
Länk till Apples PDF:
https://machinelearning.apple.com/re...ce=chatgpt.com
Sedan är det en annan femma att vi inte vet hur stor del av våra egna "resonemang" som bygger på just mönsterigenkänning.
Länk till Apples PDF:
https://machinelearning.apple.com/re...ce=chatgpt.com
Sedan är det en annan femma att vi inte vet hur stor del av våra egna "resonemang" som bygger på just mönsterigenkänning.
Jag håller inte med om att llm är bra på mönsterigenkänning i allmänhet, t.ex. i bilder, ljud, fysisk rörelse, osv. Den är är i grunden bara bra på bearbetning av språkliga mönster och strukturer. T.ex. att omvandla en mening till en annan mening med liknande betydelse, med en annan stil, för att den meningen ligger nära den första meningen i vektorrummet. Alltså kan man säga att den "förstår" att meningarna betyder ungefär samma. Det finns inget annat sätt att mäta förståelse än att be om en förklaring med andra ord, eller låta personen lösa ett problem som kräver förståelse. LLM klarar många sådanna uppgifter bättre än universitetsstuednter i allmänhet, så jag tycker att man kan säga att den förstår bättre än en genomsnittlig universitetsstudent. Om ni inte håller med: förklara för mig på vad sätt mänskig förståelse skiljer sig från hur LLM förstår.
Mänskliga språk kan användas för att uttrycka logiska problem och för att lösa dem steg för steg. Eftersom LLM är bra på språk är den också bra på logisk problemlösning. LLM är bra på att successivt, steg för steg, omarbeta en problemförmulering till ett svar, utifrån hur liknande problemställningar brukar benas upp och successivt lösas. Den resonerar alltså på liknande sätt som människor gör när man löser t.ex. ett mattetal med papper och penna, och motiverar varenda steg, eller när man pratar högt för sig själv vid koncentrationskrävande problemlösning.
Jag tror att vi av en händelse har upptäckt hur människans språkscenter fungerar. Vårt språksinne är också en "stokastisk papegoja" vi kan också prata på autopilot, även när vi inte har någon djupare tanke bakom. Men jag tror inte att vi har upptäckt funktionsprincipen för människans förmåga att lösa problem. Vi anävnder nämligen inte bara verbala och formella resonemang steg för steg, och problemlösningsförmåga som bygger på ett sådant formaliserad resonemang. Vi använder även intuition, känsla, speglerneuroner (för empati) och visuelt tänkande.