Citat:
Ursprungligen postat av
Sane?
Du får svar men kan aldrig vara säker på att svaret är sant - så vilket värde har det? LLM:er sysslar med destruktiv komprimering av text på nätet.
Nej, så är det inte. Det är viktigt hur man frågar för att den ska förstå vad man vill och det blir bättre svar ju mer man använder den. Du måste vara tydlig och lära dig prompta bra.
Nu är det sällan jag behöver ha exakta fakta, det är mer kreativa saker jag gör, men jag hade sagt nåt i stil med:
"Jag behöver veta x, y, z och svaret måste vara korrekt. Rakt, tydligt, inget fluff. Dubbelkolla allt på nätet och svara först när du är helt säker... Bla bla osv..."
Sen hade jag bett den läsa prompten och fråga om den behöver justeras för att jag ska få det svar jag vill ha. Därefter kört prompten.
Den nyaste modellen ska vara extra bra på att skriva sina egna prompter, men jag har inte provat än.
Edit: Man har tillgång till ett fåtal Rapport som man kan köra så den tänker extra djupt och längre. Men det är samma sak dr, skit in, skit ut, så prompten avgör om det kommer en briljant rapport eller ej. Man kan tilldela den en roll "Du är expert inom xxx". Man får begära källor som man kan trippelkolla själv. Det är något helt annat än att rapa upp text från nätet och det tycker jag att du ska prova, med en bra prompt.