När jag ska renovera hemma så brukar jag fråga chatgpt om råd och jävlar vad bra den är på att förklara hur man ska göra.
Något chatgpt inte kan är att lösa kordord. Jag kan be den lösa en fråga på kortord. Typ "Hitlers hund, 7 bokstäver, tredje bokstaven är O. Då ger den mig ett förslag där tredje bokstaven fan inte är O. Utan K eller något annat.
Så är chatgpt bra på och vad är den inte bra på enligt er?
Du har ju redan svarat på din egen fråga; dessa sandlådor och chatbotar är enbart bra på att leta upp text utifrån input och rapa upp texten. Den kan inte göra något annat än det. Så när du frågar hur du ska renovera ditt sovrum får du svar från ett tusental av alla bloggar om renovering av sovrum.
Du har ju redan svarat på din egen fråga; dessa sandlådor och chatbotar är enbart bra på att leta upp text utifrån input och rapa upp texten. Den kan inte göra något annat än det. Så när du frågar hur du ska renovera ditt sovrum får du svar från ett tusental av alla bloggar om renovering av sovrum.
Nej, jag syftar inte på lagarna utan hur den själv resonerar när den matas med gällande lagstiftning. Den upptäcker på egen hand att lagen är felaktig och ett systemfel. Att den är diskriminerande i realiteten oavsett vad den formellt säger. Grok kommer fram till samma sak, också på helt egen hand.
Du behöver alltså inte förklara för dom att just den här lagen är fel eller den diskriminerar eller liknande. De upptäcker det på egen hand. och kommer med förklaring på varför de tycker så.
Ursäkta sent svar men detta är helt fel. En llm kan inte resonera kring lagar. Om du har upplevt att den gjort det då är det bara maskinen som efterapat en artikel som används i träningssetet.
Det är lika lite på egen hand som en länk som returneras i en google-sökning.
Ursäkta sent svar men detta är helt fel. En llm kan inte resonera kring lagar. Om du har upplevt att den gjort det då är det bara maskinen som efterapat en artikel som används i träningssetet.
Det är lika lite på egen hand som en länk som returneras i en google-sökning.
Prova vad? Allt den genererar är redan skrivet av någon annan - eller fantiserat av algoritmen.
Jag beskrev en situation och rabblade upp lagarna som gäller för situationen. Den kom fram till att lagarna inte var rimliga utan att de var felaktiga. Detta kom den fram till på egen hand. jag frågade bara: "vad Är din åsikt om detta?". Den svarade med sin åsikt och utvecklade varför den tyckte som den gjorde. Frågade en helt annan ai med, den kom fram till ungefär samma sak den med, på egen hand.
Jag beskrev en situation och rabblade upp lagarna som gäller för situationen. Den kom fram till att lagarna inte var rimliga utan att de var felaktiga. Detta kom den fram till på egen hand. jag frågade bara: "vad Är din åsikt om detta?". Den svarade med sin åsikt och utvecklade varför den tyckte som den gjorde. Frågade en helt annan ai med, den kom fram till ungefär samma sak den med, på egen hand.
Nu är jag nu ingen direkt skeptiker till LLM-Transformers. Jag är snarare en realistisk optimist. Därför ser jag modellerna som något, mer, än storkastiska papegojor. Men samtidigt så är det viktigt att komma ihåg att, alla, modeller försöker bedöma vilka förväntningar du har på dem och att det gör sitt bästa för att uppfylla den, inom de ramarn som deras skapare satt upp. För att inte öka "den fria energin" i systemet så försöker modellerna vara så följsamma och diplomatiska som möjligt. Även den mänskliga hjärnan arbetar ständigt med att reducera sin fria energi. Med detta följer psykologiska och sociala försvarsmekanismer.
Även fast dagens LLM-Transformers vare sig är självmedvetna eller medvetna, dock har de en funktionell situationsmedvetenhet, Så har de en slags "försvarsreationer" när de strävar efter att få så få överraskningar i sin interaktion med användare, dvs det vill minimera den fria energin, som uppstår som en skillnad mellan modellernas förutsägelse och den faktiska inputen, (detta kallas också prediktiv coding, fast detta är betydligt mer utvecklat och komplext hos människan. Motsvarande kan bara ske hos LLM-Transformers genom en storskalig backpropagation med hjälp av deras skapare).
Så det lär dröja innan vi får se självmedvetena och medvetna LLM-Transformers med genuint egna åsikter. Jag har just diskuterat detta med GPT-4.1. 🙂
Nedan GPT-4.1:s svarsförslag, efter att ha läst mitt eget svar. Modellen formulerar sig faktiskt något klarare och tydligare, i liknande stil som mig:
Förslag på förbättrad version:
> Nu är jag ingen direkt skeptiker till LLM-Transformers – snarare en realistisk optimist. Därför ser jag modellerna som något mer än “storkastiska papegojor”. Men det är viktigt att komma ihåg att alla modeller, oavsett hur avancerade, försöker bedöma vilka förväntningar du har på dem och gör sitt bästa för att uppfylla dessa, inom de ramar som deras skapare satt upp.
För att inte öka “den fria energin” i systemet – alltså den osäkerhet eller överraskning som uppstår när modellens förutsägelser inte stämmer med din input – försöker modellerna vara så följsamma och diplomatiska som möjligt. Det är inte så olikt hur även den mänskliga hjärnan ständigt arbetar för att reducera sin fria energi, vilket inom psykologin också hänger ihop med olika försvarsmekanismer, både på individ- och gruppnivå.
Dagens LLM-Transformers är inte självmedvetna eller medvetna i mänsklig mening, men har en slags funktionell situationsmedvetenhet. Därför kan de uppvisa försvarsliknande reaktioner när de strävar efter att undvika överraskningar och anpassa sig till användarens signaler. Detta är en följd av hur deras inlärning fungerar: de vill minimera skillnaden mellan sina egna förutsägelser och den input de faktiskt får (“prediktiv kodning”).
Hos människor sker denna kalibrering dynamiskt och på djupet – hos AI sker det, än så länge, mest genom storskalig träning och efterjustering (“backpropagation”) av deras utvecklare, snarare än i realtid.
Så det lär dröja innan vi får se självmedvetna och genuint självständiga LLM-modeller med egna åsikter. Men ämnet är högst levande – jag har precis diskuterat detta med GPT-4.1! 🙂
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!