Citat:
Ursprungligen postat av
Loekskal
Ja, hur kommer det där fungera?
Om jag skickar tokens(någon typ av krediter vad jag förstår för att då få modellen att göra något speciellt) till någon sugga i Rumänien så kommer jag bli dömd för sexköp?
Om jag köper en privatshow, från en Colombiansk transa, hur ska då det bevisas att det är jag som styr innehållet och inte modellen, eller blir det bara som vanliga lagen att folk döms oavsett.
Kommer Simon Häggström nu sitta i klänning på chaturbate och knulla sig själv och logga alla svenska IP-adresser som ber honom ta ur sitt huvud ur röven?
Borde inte lagarna gälla för det landet som modellen befinner sig i? Trodde de flesta OF kvinnor satt i Dubai typ?
Det är en vanlig fråga man kan ställa sig när det gäller brottslighet som begås via internet. Vad gäller när gärningsmannen befinner sig i ett land och offret i ett annat? Lek med tanken att du går in på sociala medier och hotar någon på ett sätt som vore ett solklart fall av olaga hot (enligt
4 kap. 5 § brottsbalken). Du befinner dig i Sverige när du gör inlägget. Den du hotar, däremot, befinner sig i något annat land. Kanske rentutav ett sånt där hypotetiskt land med total yttrandefrihet, där det till och med är tillåtet att hota folk helt ostraffat. Vad gäller då?
Grundregeln i svensk rätt är att ett brott anses ha begåtts i Sverige om gärningsmannen handlade här. Det följer av
2 kap. 1 § brottsbalken. Det betyder att om du rent kroppsligen befinner dig på svensk mark när du hotar någon så är det straffbart som olaga hot enligt svensk rätt. Det är alltså inte nödvändigt att den du hotar också befinner sig i Sverige. Det som spelar roll är var den som hotar befinner sig.
Samma sak gäller enligt den nya lag som denna tråd handlar om. Den som begår brott enligt
6 kap. 11 § brottsbalken är den som köper sex. Om en månad kommer den paragrafen utvidgas till att omfatta den som köper sexuella handlingar. Både nu och då är det bara köparen som är gärningsmannen. Det som spelar roll är alltså i vilket land köparen befann sig när brottet begicks. Var säljaren befann sig saknar helt betydelse.