2025-05-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fliskelusken
Länk till manifestet?

Kan inte dagens unga nöja sig med att få ligga lite? Det var spänning och sätta på en sextonåring när man var sexton
Citera
2025-05-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Ordet miellyttävämpi blir i en direkt översättning till "trevligare", "bekvämare.". Om man drar upp hela synonym ordboken kan man försöka vinkla det hela men att säga att manifestet säger att han vill knivhugga kvinnor för att det ger han njutning/nöje går inte ihop: De orden finns inte alls i meningen ni citerade.
Nì kan översätta ord för ord om ni vill, "oli miellyttävämpi kuin miesten." blir bekvämare än män.
Min bästa översättning blir typ:
"Och, eftersom idén att knivhugga dem var bekvämare än att knivhugga män." Kanske inte perfekt översättning, men killen är efterbliven som det är, så texten som grund var inte perfekt.
En verklig expert på finska, svenska och språk kan säkert göra ett bättre jobb, men ingenstans i manifestet finns ord som säger att han ville knivhugga kvinnor för att det ger han njutning/tillfredsställelse/nöje.
Välkomnar verkliga experter att klargöra det hela, men jag är säker på ingenstans finns orden som säger att han njuter av att angripa kvinnor.

En tolkning av översättningen av just det ordet är att "bekvämt" inte riktigt motsvarar betydelsen. Mer åt engelskans "convenient".

Andra "manifest" brukar riktigt osa av hat och galenskap medans han listar vilka spel och filmer han tycker om i någon skoluppgiftsform.
Han känns på det stora hela som en verklighetsfrånkopplad "autist" och inte som ärketypen av sadistsektsmedlem/incel/muslim/nazist.

Blir hur som helst intressant att höra vad finska polisen går ut med efter sina förhör.
Citera
2025-05-20, 18:17
Medlem
Flyer6s avatar
Hur gammal är pöjken?
Citera
2025-05-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlattmaskenAhmed
En tolkning av översättningen av just det ordet är att "bekvämt" inte riktigt motsvarar betydelsen. Mer åt engelskans "convenient".

Andra "manifest" brukar riktigt osa av hat och galenskap medans han listar vilka spel och filmer han tycker om i någon skoluppgiftsform.
Han känns på det stora hela som en verklighetsfrånkopplad "autist" och inte som ärketypen av sadistsektsmedlem/incel/muslim/nazist.

Blir hur som helst intressant att höra vad finska polisen går ut med efter sina förhör.
Det blir alltid en debatt, det är fortfarande fullt krig på gång om nästan varje ord och mening och hur bibeln och varje ord bör översättas. Huvudsaken är att motivet är klart.
Det finns så många saker som inte kan översättas helt rätt. Finska har inte könspronomen, och en helt annan meningstruktur. I översättningen jag gav så fanns ordet för att knivhugga en gång, och meningen flöt på.
För mig blev lösningen "Och, eftersom idén att knivhugga dem var bekvämare än att knivhugga män." trots att ordet endast fanns en gång i meningen.
Citera
2025-05-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Kan inte dagens unga nöja sig med att få ligga lite? Det var spänning och sätta på en sextonåring när man var sexton

Dagens unga får nog inte ligga så mkt som vi lite äldre generationen fick.
När det ej fanns några idiot skärm telefoner så var alla ute och raggade på varandra hela dagarna typ
Idag får dagens unga nöja sig med att spela world of Warcraft och sen kika in på p hub eller nåt på sin topp.
Citera
2025-05-20, 19:14
Medlem
LordOfWaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Haha ja rätt töntigt faktisk o patetiskt

Behövde han stöd punkter för vad han skulle göra som en checklista för att han skulle komma ihåg allt

Skriker amatör om alltihopa vilket var ändå tur för barnen som var där.

Det luktar diagnos på lång väg. Han och Örebro-idioten skulle nog trivts ihop.
Citera
2025-05-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Dagens unga får nog inte ligga så mkt som vi lite äldre generationen fick.
När det ej fanns några idiot skärm telefoner så var alla ute och raggade på varandra hela dagarna typ
Idag får dagens unga nöja sig med att spela world of Warcraft och sen kika in på p hub eller nåt på sin topp.

Jag tänker att mycket bottnar i det här!
Vi som slapp internet hade roligt med varandra.

Nu verkar alla människor helt alienerade från varandra, och de med lätt autism kunde hänga med oss andra medan de ändå fungerade.

Allt verkar bli så svart och vitt, flickor och gossar umgås inte längre.

Yin och yang, allt det här kommer att ändras, jag hoppas bara att det sker snart.
Citera
2025-05-20, 19:43
Medlem
Fruktbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig

Ja verkligen. Lägg till folköl och tjuvrökning på det.
Ungdomarna borde kanske få en EPA av staten när dom fyller 15, ta bort skärmarna.

Jävla miffo.
Citera
2025-05-20, 19:46
Medlem
Människor mår bäst av att umgås med andra människor, även om man blir less på vissa.
Det är så mänskligheten har utvecklats i 100 000 år.
Citera
2025-05-20, 21:37
Medlem
Jag skyller till stor del på Internet, mobiler med video kapacitet och sociala medier. Sånt här förekom sällan före sent 90-tal. Nu ser vissa vilsna knäppa personer liknande videos och inspireras av dem och kanske vill göra nåt eget. Så jävla sorgligt.
Citera
2025-05-20, 21:44
Medlem
Kör google translate med bild. Funkar bra

Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Inlägget ovanför ditt. Kör bilden i Google translate till engelska så blir det förståeligt.
Citera
2025-05-20, 21:45
Medlem
Tackar

//Latapan

Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Går emot mina principer men fuck it, sprids som en löpeld ändå:

https://imgur.com/a/D3nhpJa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera