2025-05-20, 11:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Minst tre personer har skadats i ett våldsdåd i en skola i Birkala i Tammerforsområdet i Finland.

Den misstänkte gärningsmannen hade skickat ett ”manifest” till medier, där han skrev att han ville hugga flickor.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...ldad-i-finland

Vad är detta för mongo?
Senast redigerad av okok1 2025-05-20 kl. 11:07.
Citera
2025-05-20, 11:08
Medlem
Skolan har förskoleklass till årskurs 9.

Ingen har livshotande skador enligt nuvarande tillgänglig information.

Polisen anordnar presskonferens kl 16.00 svensk tid.

https://yle.fi/a/7-10078223
Citera
2025-05-20, 11:17
Medlem
GM är sexton enligt manifestet, och syftet uppger han var att få lite spänning i livet och att få sitta i fängelse några år.
Citera
2025-05-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
GM är sexton enligt manifestet, och syftet uppger han var att få lite spänning i livet och att få sitta i fängelse några år.

Länk till manifestet?
Citera
2025-05-20, 11:22
Avstängd
Polisen är just nu på plats med flera patruller vid Vähäjärvi skola i Birkala i Finland.

Det skriver tidningen Ilta-Sanomat.

Enligt tidningen ska tre personer blivit utsatta för knivvåld och skadats. En person ska vara gripen misstänkt för dådet.

– Enligt aktuell information orsakades skadorna av ett vasst vapen, uppger polisen för tidningen Iltalehti.

Iltalehti ska också ha fått ett slags manifest skickat till sig av den misstänkta gärningsmannen. Där skriver han att han planerat att knivhugga flickor och sedan överlämna sig till polisen.
Citera
2025-05-20, 11:23
Medlem
judosparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fliskelusken
Länk till manifestet?
Finns inte (än), infon kommer från Yle.
Citera
2025-05-20, 11:26
Medlem
Enligt SVT-artikeln i TS så ska han ha skrivit i manifestet att han planerade att överge sig till polisen efter dådet. Detta måste väl vara högst ovanligt. Jag trodde att alla de där dårarna planerade att bli skjutna till döds eller skjuta sig själva efter dådet. I detta fall bli skjuten då eftersom han bara hade kniv.
Citera
2025-05-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judospark
Finns inte (än), infon kommer från Yle.

Det finns publicerat på internet, därifrån media fått det. Ser ingen anledning att sprida det men sök och finn.
Citera
2025-05-20, 11:33
Avstängd
Citat:
Det finns publicerat på internet, därifrån media fått det. Ser ingen anledning att sprida det men sök och finn.
Media har fått det skickade till sig.
Citera
2025-05-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delollol
Media har fått det skickade till sig.

Han har publicerat ett manifest i PDF-format där han berättar vem han är, varför han gör det här och steg för steg berättat hur han ska göra. Om han också skickade det till media vet jag inte, men det finns publikt.

Tanken var att döda en och skada två. Tjejer för att det var enklast så.
Citera
2025-05-20, 11:39
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Haha!

Kan tänka mig polisförhöret...

- Jag är ju hyfsat ung, ville känna hur det var att döda några och få uppleva livet i fängelse ett tag. Jag har ju hela livet framför mig, så det fixar sig.
Citera
2025-05-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Haha!

Kan tänka mig polisförhöret...

- Jag är ju hyfsat ung, ville känna hur det var att döda några och få uppleva livet i fängelse ett tag. Jag har ju hela livet framför mig, så det fixar sig.

Ungefär så resonerar han. Tanken var att han skulle hinna publicera en film innan han överlämnade sig till polisen också, oklart om han hann göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in