Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det tycker jag inte eftersom du resonerar som så att eftersom Micke bad om ursäkt så måste han ju begått ett brott.

Ja det är besvärande för honom sms-konversationen men även vittnet som är samstämmigt med RF.

Vittnet vittnar ju under straffansvar.

Lyssna.

https://www.youtube.com/watch?v=hPtVgOL6COk
Citera
2025-11-06, 19:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan väl säga såhär. Det finns ju handlingar som har sådan karaktär att det i princip alltid stipulerar sexuellt ofredande. En sådan typiskt handling skulle kunna vara att man vidrör någons könsorgan. Men sedan finns det ju andra slags kroppsliga beröringar eller handlingar som skulle kunna utgöra Sexuellt ofredande. Exempel på detta kan smekningar på lår eller rumpa, eller kyssar/pussar som i detta fallet. Så man kan ju säga att kyssar/pussar hamnar i kategorin för någonting som kan ha en sexuell inriktning eller prägel.

I detta fallet ansåg Tingsrätten att förekomsten av det rörde sig om två pussar i nära anslutning till varandra, och att han utförde den andra kyssen genom att ta tag i målsägandes kinder och uttala att målsägandens läppar var så mjuka att han ville pussa målsäganden igen, gör att det skall ha ansetts som en sådan sexuell prägling som lagen efterfrågar.

Jag själv instämmer i detta och vill göra tillägget att Leijnegard version att pussarna var menade som en heders- eller hyllningsgest motsägs av ovan nämnda. Tilläggas skall att det heller inte finns några vittnesuppgifter om att Leijnegard skulle ha "tagit ton", uppmärksammat eller öppet hyllat målsägande framför de andra festdeltagarna. Därför anser jag inte på något sätt att denna domen är fel, utan frågan är snarare om man kan/skall anse detta som tillräckligt. Det blir intressant att se vad Hovrätten anser i den frågan.

Jag håller ju inte med dig och man kan ju resonera om varför han sade så (om han nu överhuvud taget sade så).

Men ponera att han blir friad i Hovrätten? Att de inte anser att pussen/pussarna var av sexuell prägel, byter du då ståndpunkt eller anser du fortfarande att de hade en sexuell prägel? (utifrån vad vi har kunnat läsa oss till). Ingen kan ju göra en helt korrekt bedömning. Inte ens målsägande själv egentligen.
Citera
2025-11-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vad ska han överklaga egentligen, att det tog sig orimligt stora proportioner? Han har ju uppenbarligen agerat olämpligt. Sen att det inte borde gått så långt som till rättegång är väl en annan femma.

Hans försvarare meddelade att de inte håller med Tingsrätten helt enkelt.
Vad Johan Eriksson ska trycka på kan man undra över. Men det gäller nog uppsåtet att inte ha kränkt hennes sexuella integritet.
Senast redigerad av Browser 2025-11-06 kl. 19:21.
Citera
2025-11-06, 19:20
Medlem
Tänk om jag skulle polisanmält alla gånger jag blivit pussad utan att först ha givit mitt samtycke.
Jösses vad anmälningar det skulle bli.

Alla dessa gånger som min sexuella integritet har kränkts på detta fasansfulla vis.

Tänk alla gånger som min mamma har pussat mig på pannan.

Eller är det ok att pussa folk på pannan? Om Leijnegard pussat henne på pannan istället. Hade det inte varit en kränkning av hennes sexuella integritet då?

Var i lagen står i så fall det? Att pannan är ok utan samtycke, men munnen kräver samtycke.

Vips har vi gjort alla föräldrar till pedofiler. Ty, en puss är sexuell. Per definition. Om det är något vi lärt oss av det här, så är det det.
Citera
2025-11-06, 19:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Ja det är besvärande för honom sms-konversationen men även vittnet som är samstämmigt med RF.

Vittnet vittnar ju under straffansvar.

Lyssna.

https://www.youtube.com/watch?v=hPtVgOL6COk

Var i klippet ska jag lyssna? Det var över 1 tim långt?

Om jag talar om för min kompis att du har slagit mig och han sedan i rätten återger det jag sagt till honom är det konstigt? Är det något som ska kunna fastslå att det är ställt utom rimligt tvivel att det är så som jag sagt till honom?
Citera
2025-11-06, 19:28
Medlem
Citat:
Var i klippet ska jag lyssna? Det var över 1 tim långt?

Om jag talar om för min kompis att du har slagit mig och han sedan i rätten återger det jag sagt till honom är det konstigt? Är det något som ska kunna fastslå att det är ställt utom rimligt tvivel att det är så som jag sagt till honom?

Videon har förstås bokmärken.

Det hjälper storyn om historier inte avviker i rätten.
Citera
2025-11-06, 19:32
Moderator
Parongatans avatar
Tidigare rubrik utgår: SVT-profil åtalas för sexuellt ofredande (Micke Leijnegard)

Micke Leijnegard är den 5:e november dömd i Tingsrätten.

/Moderator
Citera
2025-11-06, 19:34
Medlem
Citat:
Jag håller ju inte med dig och man kan ju resonera om varför han sade så (om han nu överhuvud taget sade så).

Men ponera att han blir friad i Hovrätten? Att de inte anser att pussen/pussarna var av sexuell prägel, byter du då ståndpunkt eller anser du fortfarande att de hade en sexuell prägel? (utifrån vad vi har kunnat läsa oss till). Ingen kan ju göra en helt korrekt bedömning. Inte ens målsägande själv egentligen.

Att han säger som han gör indikerar väl på just det han säger; dvs att han vill pussa henne igen för att hennes läppar är så mjuka - och alltså inte för att pussa henne igen som en hyllning eller "för att hon är en så bra redaktör"? Att kommentera någons "mjuka läppar" i samband med kyssar/pussar indikerar väl på någonting sensuellt, snarare än "uppskattning". Det måste du väl ändå hålla med om???

Det beror ju givetvis på vad Hovrättens resonemang skulle vara. Men skulle Hovrätten anse att nämnda omständigheter inte är tillräckligt, så skulle jag absolut acceptera deras dom. Sedan kanske min ståndpunkt kommer vara "att det inte gick att styrka" snarare än "att det absolut inte var tal om någon sexuell prägel". För jag tycker ju som sagt det finns en del som motsäger det Leijnegard anför. Det är ju inte ett solklart fall åt något av hållen om man säger så...
Citera
2025-11-06, 19:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att han säger som han gör indikerar väl på just det han säger; dvs att han vill pussa henne igen för att hennes läppar är så mjuka - och alltså inte för att pussa henne igen som en hyllning eller "för att hon är en så bra redaktör"? Att kommentera någons "mjuka läppar" i samband med kyssar/pussar indikerar väl på någonting sensuellt, snarare än "uppskattning". Det måste du väl ändå hålla med om???

Det beror ju givetvis på vad Hovrättens resonemang skulle vara. Men skulle Hovrätten anse att nämnda omständigheter inte är tillräckligt, så skulle jag absolut acceptera deras dom. Sedan kanske min ståndpunkt kommer vara "att det inte gick att styrka" snarare än "att det absolut inte var tal om någon sexuell prägel". För jag tycker ju som sagt det finns en del som motsäger det Leijnegard anför. Det är ju inte ett solklart fall åt något av hållen om man säger så...

Det ska ju vara mer eller mindre solklart för att det ska bli fällande dom!! Anser du att tingsrätten fattat fel beslut eftersom du inte tycker att fallet är solklart åt något håll?
Det ska ju vara fastställt att det högst sannolikt inte kan ha varit på något annat sätt än att pussen var av sexuell karaktär för att det ska bli fällande dom.

Skulle en kvinna kunna ta det som en komplimang att hennes läppar ser ut att vara/är mjuka? Skulle det kunna vara en komplimang som blir lite fel på fyllan? Hur många tror du inte har sagt/gjort något på fyllan som inte riktigt blev som det kanske var tänkt?
Vad menar du med att det var sexuellt? Tror du Micke sade så och pussade för att det skulle leda till sex? Tänker du att han försökte förföra henne?
Citera
2025-11-06, 20:02
Medlem
Citat:
Det ska ju vara mer eller mindre solklart för att det ska bli fällande dom!! Anser du att tingsrätten fattat fel beslut eftersom du inte tycker att fallet är solklart åt något håll?
Det ska ju vara fastställt att det högst sannolikt inte kan ha varit på något annat sätt än att pussen var av sexuell karaktär för att det ska bli fällande dom.

Skulle en kvinna kunna ta det som en komplimang att hennes läppar ser ut att vara/är mjuka? Skulle det kunna vara en komplimang som blir lite fel på fyllan? Hur många tror du inte har sagt/gjort något på fyllan som inte riktigt blev som det kanske var tänkt?
Vad menar du med att det var sexuellt? Tror du Micke sade så och pussade för att det skulle leda till sex? Tänker du att han försökte förföra henne?

Varför vill du ha medkänsla för fyllon?
Citera
2025-11-06, 20:17
Medlem
Jag har nu lyssnat på hela rättegången.

Mickes berättelse låter inte speciellt trovärdig.

Jag håller med rätten om att det låter som en efterhandskonstruktion.

https://www.youtube.com/watch?v=hPtVgOL6COk&t=1729s
Senast redigerad av duenna3 2025-11-06 kl. 20:32.
Citera
2025-11-06, 20:32
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Hon mådde dåligt efter samtalet om händelsen med sin man/sambo. Och det var tydligen långt efteråt.
Dagen efter ML:s plumpa närmanden ville RF hänga med ML till stranden bl a. En person som mår så dåligt av en liknande incident vill knappast umgås/se "gärningspersonen" öht
Därav skaver hela historien.
Att hon ville hänga på stranden behöver väl inte innebära paraplydrinkar och solglasögon, utan kan väl lika gärna handlat om att hon ville prata igenom det som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in