2025-11-05, 17:28
Medlem
Fullständigt horribelt. Till och med frugan är upprörd och tycker hela saken helt har spårat ur. Hon som en annan som hängt med lite längre anser att sånt här skötte man ju med ett skarpt "Nej tack, ge f*n i, är inte intresserad", och om polletten trillade ner efter första gången, en örfil. I normal fall kom en ursäkt och saken var ur världen..

Hoppa framåt 20 år och jag skulle bli livrädd att ge mej ut idag. Man skulle inte våga säga pip eller närma mig en annan människa utan något jefla kontrakt där allt står skrivet vad man får och inte får göra typ.
Citera
2025-11-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Så varför ville hon då att Micke skulle hänga med och äta lunch plus strandhäng dagen efter?

Påstå inte att hon led av någon sorts trauma nu igen. Folk här är inte korkade.

Tingsrätten måste ju vara korkade i alla fall.
Citera
2025-11-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BROochBYGGARE
Helt klart . Hade han satt på henne så hade hon varit nöjd skulle jag tro

Jag tror att sånt här ökar mäns rädsla för kvinnor och även kvinnohat.
Citera
2025-11-05, 17:33
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För en gångs skull har Aftonbladets Åsa Linderborg vettiga tankar om detta.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...cke-leijnegard

Sammanfattat:
Det har gått så långt att det nu är samhällets ansvar att lösa mellanmänskliga relationer som gått snett. I andra tider pratade man ut om det sinsemellan och så var det bra.

Åsa Linderborg skriver (nästan) alltid klokt om både det ena och det andra!

Och självklart är det ett nederlag för både samhället och det sunda förnuftet när en sådan här sak går till åtal! Lös det sinsemellan, eller ta hjälp av arbetsgivaren. Går det ändå inte att lösa så får väl den ena parten säga upp bekantskapen med den andra. Punkt slut!
Citera
2025-11-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Det är äkta mannen som är svartsjuk på Micke.

Kvinnan tar 2 månader (sic!) på sig att anmäla. Dvs självklart efter en j...a massa bråk med äkta mannen.

Leijnegard framhöll att han och kvinnan alltid haft en fysisk relation men vänskaplig.

– Jag har aldrig jobbat med någon som hängt på mig så mycket som (kvinnan) gjort.

– Det har kramats, det har smekts på handryggen, det har lagts händer på axlarna.

Inte undra på att äkta mannen är svartsjuk på en eftertraktad snyggis som Micke. Kvinnan har sett som sin enda utväg att göra polisanmälan för att lugna äkta mannen.

Det är kvinnans äkta mans dåliga självförtroende och att han sett sin manlighet stukad som är orsaken till denna soppa.

För den som bemödat sig att läsa domen så verkar det ganska uppenbart att parterna inte invänt mot det ni/du diskuterar. Försvaret har aldrig haft synpunkter på när anmälan gjorts och har heller inte lagt fram att mannen varit anledningen till att polisanmälningen gjordes. Det som skrivs här om Leijnegards redogörelse om att kvinnan varit fysisk är hämtad från förundersökningen. Men när man läser domen är det ganska tydligt att svaren som tilltalad och målsägande avgett gjort att rätten ansett att dom haft en nära relation, som till viss del varit fysisk, men inte romantisk eller sexuell.

...Så det ni diskuterar verkar inte vara någon större ostridighet, eller ens knappt någonting rätten behövt pröva.
Citera
2025-11-05, 17:47
Medlem
Telestos avatar
Det är på intet sätt klart att detta kommer till hovrätten.

Eftersom ML inte dömdes till fängelse så krävs prövningstillstånd för att överklagan skall tas upp.
Citat:
Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:

När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.

Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.

När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel att tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.

Gissningsvis riktar man in sig på punkt 3 - vägledning inför framtida bedömningar.

Vi får se - men det lär ta tid.
Citera
2025-11-05, 17:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst skall sägas att du inte svarade ett ord på det inlägget jag skrev.

Sedan vill jag också säga att det du tar upp absolut inte är oväsentligt. Det är ju någonting som skall prövas av rätten och finnas med i bedömningen, så där är vi helt överens. Kvinnan har ju berättat att hon morgonen efter fick en känsla av att hon skulle försöka släta över det som hänt och då försökte dämpa situationen, men därefter fick panikångest och beslutade sig för att lämna produktionen under dagen. Dessa uppgifter får hon ju stöd för i SMS-konversationen med Leijnegard där det framgår att hon under morgonen erbjudit honom att följa med på lunch och strandhäng och svarar att dom kan låtsas som ingenting hänt. Detta för att sedan under kvällen skicka ett SMS där hon berättar att hon inte längre kan låtsas som att ingenting hänt och därför kommer att lämna produktionen. Dessa uppgifter får ju viss stöd av vittnet I.A som berättat att målsägande dagen efter varit låg och helt förstörd, då det hade det sjunkit in ännu mer vad som hänt. Målsägandes uppgifter får även viss stöd av vittnet C.M som berättar att målsägande dagen efter när dom åkt bil berättat om händelsen, för att sedan under lunchen upplevas deppig och tycka det var jobbigt att prata om händelsen. För att därefter under dagen bli alltmer upprörd och ledsen.

Sammanfattningsvis: Att hon i den första kontakten med Leijnegard bjuder med honom på lunch och strandhäng är ostridigt. Vad det gäller hennes påstådda sinnestillstånd dagen efter så styrks detta av två vittnen.

Och vilka är dessa "vittnen"? Väninnor, kompisar eller helt främmande som inte alls umgåtts med henne under tiden för produktionen och skapat vänskapsband?

Jag tror, och det dömer man ingen på, eller friar, för den delen, att hon efter snack med väninnor och sin man, kommit i ett läge där hon måste gå till frontalangrepp, för annars får hon det svårt att förklara mycket, särskilt för sin äkta hälft... Jag köper inte hennes historia, eller rättens dom, för fem öre, men det är jag det. Vi är oense och så får det vara... Skall dock bli ytterst skönt att se när Hovrätten friar honom. Förresten - köper du, såsom utomstående, en ev. friande dom i Hovrätten?
Citera
2025-11-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tingsrätten måste ju vara korkade i alla fall.
Du menar onda. De vill förstås lagföra, smutsa ner och utpressa folk på mer pengar än vad de redan får in via skatten och annat hittepå.

Tycker att det är underbart att ML åtalas för detta. Ju fler som lagförs desto bättre. Det kommer att uppstå ett djupt hat förstås och en spricka mellan grishoror och alla oss andra kommer att stärkas. Finemang.
Citera
2025-11-05, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Som jag skrev tidigare gjorde de inte det.
Du menar att hjärtat i Renées SMS till Micke är tillagt i efterhand i förundersökningsprotokollet?
Citera
2025-11-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...cke-leijnegard

När till och med aftonbladet är på mannens sida..säger mkt.

Faktiskt en bra artikel. Sätter fingret på det sorgligaste med denna historia. Folk blir bara mer och mer rädda för varandra. Man kan när som helst bli anmäld för vad som helst. Skapar ju inte direkt ett samhälle byggt på tillit.
Dock har aftonbladet i högsta grad varit med och skapat exakt det samhällsklimat som gör att en vuxen kvinna tycker det är en bra idé att anmäla och slösa resurser istället för att bara reda ut det hela mellan fyra ögon.

Sånna absurda konsekvenser för något de kunde ha löst sinsemellan.
Citera
2025-11-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För den som bemödat sig att läsa domen så verkar det ganska uppenbart att parterna inte invänt mot det ni/du diskuterar. Försvaret har aldrig haft synpunkter på när anmälan gjorts och har heller inte lagt fram att mannen varit anledningen till att polisanmälningen gjordes. Det som skrivs här om Leijnegards redogörelse om att kvinnan varit fysisk är hämtad från förundersökningen. Men när man läser domen är det ganska tydligt att svaren som tilltalad och målsägande avgett gjort att rätten ansett att dom haft en nära relation, som till viss del varit fysisk, men inte romantisk eller sexuell.

...Så det ni diskuterar verkar inte vara någon större ostridighet, eller ens knappt någonting rätten behövt pröva.
Det verkar som att advokat Johan Eriksson medvetet sparade på dessa detaljerna inför nästa instans, väl medveten om att historien inte skulle sluta här.
Citera
2025-11-05, 18:08
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Nej, enbart för att ML var så bakis, annars hade de haft en mysig lunch tillsammans med ett efterföljande strsndhäng! Så traumatiserad var hon! Inget mer hade hänt om inte hennes svartsjuka man tvingat henne att anmäla.
Med facit i hand känner jag att Mickes nekande till strandhänget dagen efter var hans största misstag, inte pussarna. Om han hade följt med så hade de säkert diskuterat detta inför alla andra som var med på strandhänget. Micke hade återigen bett om ursäkt för sitt beteende och då hade det dessutom funnits vittnen som kunde intyga att Renée godtog den och att allt var utrett och förlåtet.

I stället tog Micke valet att stanna på hotellrummet, vilket garanterat gav utrymme för en jäkla massa obekväma frågor från de andra till Renée. Det kan till och med ha varit så att någon skvallrade om det hela till Renées man och så fick Renée panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in