2025-11-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Hela ditt resonemang vilar på felaktiga antaganden. Du skriver att ”att hon skulle sänka hans liv handlar om omständigheter som inte ligger i hennes kontroll”. Det säger sig självt att om man anklagar en av Sveriges mest kända programledare för sexuellt ofredande får det stora konsekvenser. Hon är 40 år gammal och borde ha tillräcklig livserfarenhet för att förstå det.

Först och främst så är det inte den som anmäler brottet som avgör brottsrubriceringen, utan det är polis och åklagare. Så ditt antagande om att "hon anmält honom för sexuellt ofredande" behöver inte stämma.

Jomen det har hon förstått såklart. Men det är fortfarande så att mycket inte ligger i hennes kontroll; Vad/hur media rapporterar ligger ju på dom ansvariga utgivarna, hur arbetsgivaren agerar beror ju på vad arbetsrättslagen säger och hur kanalens policys är utformade osv. Därför skall ju heller inte offret behöva ta ansvar för vad som kommer hända Micke Leijnegard. Dessutom så handlar ju detta mycket om hur allmänheten reagerar - och det är ju någonting vi alla, var för sig, skall ta ansvar för (framförallt vi som skriver på Flashback och sociala medier). Det är ju heller ingenting man skall behöva lägga på brottsoffret. Jag menar hur skulle det se ut om varenda brottsoffer behövde fundera, över hur allmänheten reagerar gentemot förövaren, innan den bestämmer sig för att göra en polisanmälan eller inte?
Citera
2025-11-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst så är det inte den som anmäler brottet som avgör brottsrubriceringen, utan det är polis och åklagare. Så ditt antagande om att "hon anmält honom för sexuellt ofredande" behöver inte stämma.

Jomen det har hon förstått såklart. Men det är fortfarande så att mycket inte ligger i hennes kontroll; Vad/hur media rapporterar ligger ju på dom ansvariga utgivarna, hur arbetsgivaren agerar beror ju på vad arbetsrättslagen säger och hur kanalens policys är utformade osv. Därför skall ju heller inte offret behöva ta ansvar för vad som kommer hända Micke Leijnegard. Dessutom så handlar ju detta mycket om hur allmänheten reagerar - och det är ju någonting vi alla, var för sig, skall ta ansvar för (framförallt vi som skriver på Flashback och sociala medier). Det är ju heller ingenting man skall behöva lägga på brottsoffret. Jag menar hur skulle det se ut om varenda brottsoffer behövde fundera, över hur allmänheten reagerar gentemot förövaren, innan den bestämmer sig för att göra en polisanmälan eller inte?
Det står i FUP att hon anmäler Micke för Sexuellt ofredande.
Citera
2025-11-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För en gångs skull har Aftonbladets Åsa Linderborg vettiga tankar om detta.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...cke-leijnegard

Sammanfattat:
Det har gått så långt att det nu är samhällets ansvar att lösa mellanmänskliga relationer som gått snett. I andra tider pratade man ut om det sinsemellan och så var det bra.
Instämmer. Micke, kvinnan och kvinnans (svartsjuke?) man hade lätt kunnat reda ut detta på 30 minuter med ett trepartssamtal.
Citera
2025-11-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja där tog den mediekarriären slut för Renée Flodh.

When She Talks AB.
Vilket passande företagsnamn i sammanhanget.
Ja, snacka om att hon är rökt. Vem skulle våga ta i henne med tång?
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri.
Senast redigerad av V-H 2025-11-05 kl. 16:04.
Citera
2025-11-05, 16:03
Medlem

När till och med aftonbladet är på mannens sida..säger mkt.
Citera
2025-11-05, 16:04
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Finns fler som inte tycker som dig.

Ja, det är ju exakt denna sits Åsa Linderborg och hennes feministiska kollegor i mainstream media arbetet i tre decennier för att vi skulle hamna i. Grattis! Kvinnor behöver inte ta något som helst ansvar och män ska sättas dit. Bra. Vi är definitivt där nu.

Ska du förkasta feminismen nu, Åsa Linderborg?
Citera
2025-11-05, 16:17
Medlem
Kanske rättvis dom ändå.

Micke var ju ångerfull dagen efter som han visste att han gjort något fel.
Citera
2025-11-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
det är ju själva poängen, ML påstår att syftet inte var sexuellt.

RF säger att det var väldigt kränkande efter att ha bjudit in till lunch med strandhäng.. oavsett när, hur, varför så bedömer "vi" prägeln. Vi vet inget om syftet i förövarens huvud utan går på offrets känsla. Inget fel i det nödvändigtvis.

En pedofils tvångspussade kan vara exakt likadan. Eller är det bara en vanlig förälder?

Du sa att en tvångspussande förälder inte är i den kontexten för att det är av kärlek till barnet, det kanske inte alls är det. Men du har redan bestämt uppfattningen. Så, ska alla få tvångspussa barn? Eller ska man få anmäla en person om man tkr de går över gränsen? Vems gräns?

Du behöver inte svara... menar bara att hypotetiskt kan man inte avfärda pussar på barn för att man anser det vara i en harmlös kontext.

Det är som Åsa Lindeborg skrev idag, när får man göra fel i en social kontext utan att det måste vara olagligt o straffbart. Aldrig?

Exakt, och den invändningen har jag inga problem med. Det är en fullt legitim fråga att pröva när man skall avgöra om detta är ett sexuellt ofredande eller inte. Jag vill dock tillägga att det i Leijnegards fall inte bara handlat om frågan Sexuellt ofredande eller ej. Man har ju även haft Ofredande som alternativyrkande. Så även om han friats för det förstnämnda, så är det inte säkert att han hade friats för det sistnämnda - Och jag tror att många här hade varit missnöjda med en fällande ofredande-dom också. Så frågan handlar nog inte bara om ett sexuellt motiv eller inte.

Nu vet inte jag vilka av mina inlägg du läst. Men jag skrev ju nyligen: "Sådana här fall handlar ju om omständigheter som sammanhang, kontext, relation, jargong osv (observera att detta gäller såväl föräldra-pussar som Leijnegard-pussar!)". Så jag har ingen förutbestämd uppfattning om hur "föräldra-pussar" skall bedömas. Jag har också skrivit att "föräldra-pussar" är någonting vanligt/vardagligt förekommande - och det är vi nog alla överens om? Jag har också skrivit att det är fullt socialt acceptabelt - vilket det också är, men givetvis i rätt kontext/sammanhang. Jag har också skrivit att sådana här pussar TYPISKT SÄTT handlar om kärleken till sitt barn, omsorg och trygghet - och dom motiven är nog vanligare än att det rör sig om pedofila motiv eller andra agendor, eller vad tror du?

Jag skulle också vilja att vi "landar diskussionen" lite. För ursprungsskribenten (som sannerligen inte är bland dom vassaste i denna tråden!) försökte göra en poäng av att Tingsrättens dom nu gör att föräldrar inte kan pussa sina barn, då detta skulle utgöra sexuellt ofredande. Jag svarade då utifrån det som var skribentens poäng, dvs vanliga föräldrar som pussar sina barn i vardagliga situationer. Jag skrev då att "sådana här pussar (typiskt sätt) inte görs i sexuellt syfte" mest för att förebygga mothugg om ev. pedofilföräldrar som gör närmanden mot sina barn av helt annan anledning. Så denna diskussionen har aldrig varit ämnad att handla om fall av pedofili. Det var inte ursprungsskribentens tanke och heller inte min tanke. Så jag önskar att vi släpper den diskussionen nu.
Citera
2025-11-05, 16:20
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy

Åsa skriver med mjuka fingrar nu, hon vill inte få ett nytt fall som Benny F på halsen...
Citera
2025-11-05, 16:20
Medlem
Hon måste ha klena nerver som måste polisanmäla en puss. Då har man inte varit med om mycket.
Citera
2025-11-05, 16:21
Medlem
Som sagt, hennes företag är nog kört i botten. Vem vill ha en chef som är så skör att hon får PTSD efter en puss från en medarbetare sen 5 år tillbaka?
Citera
2025-11-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy

Bara för att Åsa Linderborg skriver det, så betyder det ju inte att "Aftonbladet är på mannens sida". Klicka upp länken igen så kan du läsa: "Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in