2025-11-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svergland
Domen har knte vunnit laga kraft

Jag skrev inte det heller.
Citera
2025-11-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så då håller du med mig om att det där med hur man reagerar inte bör tas med som någon slags bevisning eftersom det faktiskt är som du säger att det spelar ingen roll hur en målsägare har reagerat, allt tas som intäkt för att personen har varit med om och upplevt det som den säger sig ha gjort.

Det är något jag har sett i många fall jag har läst.

Det som fällde Micke var nog vittnet(vittnesed). Och att han var ångerfull dagen efter(fyllskallen).
Citera
2025-11-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Man skickar inte ett sms som Micke gjorde där man skriver förlåt förlåt förlåt, om man inte har skitit i det blåa skåpet.

Konstigt att grabbar med en öl i sig tror att alla tjejer är tillgängliga.
Han skickade väl det för att hon reagerade med att putta honom. Detta blev han väldigt förvånad över,med tanke på deras relation.
Citera
2025-11-08, 21:02
Medlem
Hur många vittnen fanns det till pussarna? Vad säger dom - var det typ överfallspussar som man inte kan eller hinner hejda sig mot?
Citera
2025-11-08, 21:16
Medlem
Graavargs avatar
Varifrån kommer den här sjuka drivkraften att oskyldigförklara Leijnegard och misstänkliggöra Flodh.

Nåt slags missriktad chauvinism? Ett inbillat "manlighetsförsvar"?

Leijnegard dömdes helt enkelt för att det han gjorde var mot lagen. Hans puss/pussar var inte bara "vänskap", vilket tydligt framkommer från hans eget vittnesmål.

Han hade sannolikt kommit undan rättegången om han berättat hela sanningen för arbetsgivaren, men det gjorde han inte. Det ledde till att han "kom undan", Leijnegard fick en varning men fick fortsätta jobba, medan Flodh själv blev avpolletterad. Det framkommer tydligt från Flodhs uttalanden att det var det som fick henne att anmäla det till åklagaren.

Alla möjliga påhitt och spekulationer om varför nån gjorde vad spelar ingen roll, rätten dömde Leijnegard enbart utgående från det han själv gjort. Och det baserat på hans egen (något virriga) beskrivning av händelsen.

Utgångspunkten var, från början, att om det fanns nåt "sexuellt" med i bilden så var det i stort sett kristallklart. I så fall är det i det närmaste ett modellexempel för "sexuellt ofredande", och lika kristallklart kommer det att vara i nästa rättsinstans, . Hans enda chans var att få rätten att tro att det hade varit en 100% vänskaplig puss, men det föll på hans eget vittnesmål och hans egna uttalanden under händelsen.

Flodh har inte gjort nåt fel överhuvudtaget, så det är riktigt skamligt att försöka skuldbelägga henne. Visst, hon hade kunnat hålla käften och låtit Leijnegard komma undan, men nu gjorde hon inte det. Det kan man tammefan inte belasta henne för.

Om ni som försöker urskulda Leijnegard för att ni anser att ni som män har rätt att dricka er fulla, mumla nåt om mjuka läppar eller vackert ansikte och pussa kvinnor mot deras vilja så kan jag bara säga att jag hoppas ni landar precis där Leijnegard nu sitter. Med den idotiska handling han själv begick tatuerad i sin offentliga panna.

Jag kan förstå att man kan göra idiotiska grejer på fyllan, men jag har noll förståelse för att man inte har ryggrad nog att äga idiotierna dagen efter. Och dessutom, det är tammefan inte vidare "manligt" att försöka skylla ifrån sig, efteråt...
Citera
2025-11-08, 21:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Lägg av med att klistra på andra inläggare dina uppenbara issues/hangups. Fakta finns i FUPen som talar tydligt emot dina fria fantasier. Känner du igen dig i Rene'es svartsjuke och kontrollerande mans beteenden?

Jag kan inte se något annat än en man som stöttar sin fru när hon blir pussad på mot sin vilja. Vilket är i högsta grad berömvärt i mina ögon, inte alls svartsjukt och kontrollerande. Vad borde han gjort i din, sagt till henne att hon nog flörtat med ML och förtjänade att han var närgången?
Citera
2025-11-08, 21:51
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Micke kallar ju sig själv för fyllskalle.

Varför gör han det om han inte har ett alkoholproblem?

Herregud - lever du i en skyddad verkstad?! Det är något man säger om man gjort bort sig på fyllan... Det behöver absolut INTE bero på att man har ett alkoholproblem, utan att man där och då (vid ett tillfälle) gjorde bort sig. På samma sätt såsom du säger om du gjort bort dig nykter - "fan, vilket dumhuvud jag är/var!". Det innebär INTE att vederbörande, de facto, är dum eller korkad, utan att denne gjorde ett dumt misstag - förstår du?
Citera
2025-11-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Varifrån kommer den här

Tvärtom.
Den stora majoritet
som tycker att en puss mellan nära kollegor ska ifrågasättas men ändå inte ska hanteras i en domstol utan i ett direkt avvisande, eller samtal med HR etc.
De har uttryckt sig nyanserat här.

Den lilla grupp
som hejar på att han hamnat i domstol för en hastig puss på en fest,
och att han hängts ut i media med påverkan på sin karriär.
De uttrycker sig som
de lever under en sten,
och aldrig själva går på fest.

Alternativt som om de själva lider av svår svartsjuka.

I princip ingen kommentator tycker det är en bra idé att pussa en kollega,

men, det händer och vad man vänder sig mot är hur det har hanterats.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2025-11-08 kl. 22:28.
Citera
2025-11-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur många vittnen fanns det till pussarna? Vad säger dom - var det typ överfallspussar som man inte kan eller hinner hejda sig mot?

Det finns väl ett vittne till händelsen , hon som vittnade i rättegången Ida, nja överfallspussar kan man ju inte direkt säga att det var, vittnet säger ju att hon såg att ML satte upp sina händer vid sin mun, lutade sig framåt och pussade på RF, bara det gör ju att RF borde reagerat om hon inte var allt för påverkad , de hade ju ingen relation mer än att vara arbetskamrater samt goda vänner, varför skulle hon då tillåta honom att komma så nära.
Citera
2025-11-08, 22:36
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Varifrån kommer den här sjuka drivkraften att oskyldigförklara Leijnegard och misstänkliggöra Flodh.

Nåt slags missriktad chauvinism? Ett inbillat "manlighetsförsvar"?

Leijnegard dömdes helt enkelt för att det han gjorde var mot lagen. Hans puss/pussar var inte bara "vänskap", vilket tydligt framkommer från hans eget vittnesmål.

Han hade sannolikt kommit undan rättegången om han berättat hela sanningen för arbetsgivaren, men det gjorde han inte. Det ledde till att han "kom undan", Leijnegard fick en varning men fick fortsätta jobba, medan Flodh själv blev avpolletterad. Det framkommer tydligt från Flodhs uttalanden att det var det som fick henne att anmäla det till åklagaren.

Alla möjliga påhitt och spekulationer om varför nån gjorde vad spelar ingen roll, rätten dömde Leijnegard enbart utgående från det han själv gjort. Och det baserat på hans egen (något virriga) beskrivning av händelsen.

Utgångspunkten var, från början, att om det fanns nåt "sexuellt" med i bilden så var det i stort sett kristallklart. I så fall är det i det närmaste ett modellexempel för "sexuellt ofredande", och lika kristallklart kommer det att vara i nästa rättsinstans, . Hans enda chans var att få rätten att tro att det hade varit en 100% vänskaplig puss, men det föll på hans eget vittnesmål och hans egna uttalanden under händelsen.

Flodh har inte gjort nåt fel överhuvudtaget, så det är riktigt skamligt att försöka skuldbelägga henne. Visst, hon hade kunnat hålla käften och låtit Leijnegard komma undan, men nu gjorde hon inte det. Det kan man tammefan inte belasta henne för.

Om ni som försöker urskulda Leijnegard för att ni anser att ni som män har rätt att dricka er fulla, mumla nåt om mjuka läppar eller vackert ansikte och pussa kvinnor mot deras vilja så kan jag bara säga att jag hoppas ni landar precis där Leijnegard nu sitter. Med den idotiska handling han själv begick tatuerad i sin offentliga panna.

Jag kan förstå att man kan göra idiotiska grejer på fyllan, men jag har noll förståelse för att man inte har ryggrad nog att äga idiotierna dagen efter. Och dessutom, det är tammefan inte vidare "manligt" att försöka skylla ifrån sig, efteråt...

Nu är du ute och cyklar på tunn is. Det är många jurister också som ifrågasätter både själva åtalet men även domen. Det handlar dels om hur lagstiftningen ska tolkas (vilket vi sett kan skilja sig ordentligt åt mellan liknande fall) och dels om den här typen av "mindre förseelser" överhuvudtaget ska kunna vara åtalsbara. Du kan t.ex. lyssna på Kvartals veckopanel från idag.

När det gäller alla spekulationer så det just det som flashback är till för, att vitt och brett kunna spekulera, gräva och kanske till slut efter oändligt virrande i alla irrgångar, komma en liten bit närmare sanningen.

Personligen tycker jag det är uppenbart att det finns ett antal gravade hundar i den här soppan, att hela sanningen inte kommit fram. Jag tycker att Leijnegard bar sig korkat åt och oavsett vad som verkligen låg bakom pussen så borde han ha låtit bli. Jag tycker också att Madame Flodh berättelse inte håller ihop riktigt och hur hon betedde sig direkt i anslutning till pussen och att hon bjöd in till lunch och strandhäng, att hon var ok med att stryka ett streck....men ok, hon kanske var oerhört chockad, även om jag faktiskt inte tror att en så pass kapabel och erfaren yrkeskvinna som varit med i gamet skulle krascha totalt av en puss...utan att det var risken för att det skulle bli ett rykte som hennes man skulle få veta om. Därför bestämde hon sig för att stämma i bäcken och ringa sin man och berätta vad som hänt...och vi fick ju bekräftat under domstolsförhandlingen att det var hennes man som ville att hon skulle åka hem...för att det var det bästa för deras relation. Självklart gick hans hjärna i spinn, hon var upprörd (skådespeleri eller inte) och han slogs såklart av tanken att det kanske hade hänt nåt mer. Det tror jag de flesta hade tänkt, men särskilt hennes man som också jobbar i branchen och vet hur det kan gå till....alla dessa flörtar och inavelsrelationer i olika TV-bolag, produktionsbolag, etc. Därefter gick det alltså två månader innan Madame Flodh valde att göra en polisanmälan, två månader. Hon påstår att det var efter ett möte med nån chef på SVT som sa att Leijnegard inte gick att ändra på...men det är ju bara hennes påstående. Det kan lika gärna vara så att det knakade ordentligt i äktenskapet, det gick ännu mer rykten...och under ett uppslitande bråk i villan i Danderyd så skrek hennes man..."varför anmäler du honom inte då om det nu inte är nåt mellan er, eller tycker du det var ok att han kysste dej två gånger inför alla...fattar du att alla snackar om det, hela bekantskapskretsen".

Om det är det här som hänt, eller nåt liknande, det får vi nog aldrig veta. Men det är nästintill omöjligt att tro på hennes version så som den spelat ut och med tanke på att Leijnegard har ett oerhört solit rykte, har aldrig förekommit något skvaller ens om att han skulle vara en snuskgubbe som tafsar, att Madame Flodh och Leijnegard jobbat ihop ett par säsonger och hade en mycket bra och nära relation där de pratade om allt, sina relationer...att det enligt Leijnegard var väldigt öppenhjärtigt (vilket Madame Flodh inte förnekat).

Som sagt...sånt här borde ens aldrig kunna gå till åtal även om Leijnegard gjorde fel...det var ändå en fest, han trodde, hon gillade inte, men sånt händer, både för kvinnor och män som kan göra fel. Det var inget våld, inga excesser, inget uppenbart överdrivet....det var en eller möjligen två pussar på en firmafest som en förfriskad Leijnegard utdelade av en eller annan anledning.

Jag är själv man, har i kroglivet blivit tafsad på kuken av både mer eller mindre okända kvinnor och män, pussad på munnen, klämd på rumpan...men inte fan har jag ens tänkt tanken att göra en anmälan. Jag har till och med en gång blivit klämd på rumpan av en kvinna i en matvarubutik där jag brukar handla...jag blev faktiskt lite ställd och kom mej inte för att säga nåt och sa heller aldrig nåt senare. Jag tror vi hade tittat lite på varandra några gånger, hon såg bra ut. Så jag antar att det var en slags invit....men inte fan funderade jag ens på att göra en polisanmälan.

I jobbsammanhang har jag sett precis samma saker utspela sig många gånger, främst män som gått över gränsen på personalfester, jobbresor med utekvällar, de har sagt kränkande saker, blivit närgångna, pussat, etc. Och vid några tillfällen har även kvinnor betett sig på liknande sätt. Men det har hanterats utan polisanmälan och utan att någon blivit så traumatiserad att de behövt gå i terapi. Jag påstår att 99 % av alla människor klarar av att få en ovälkommen puss på munnen utan att bli traumatiserad och kunna hantera situationen både där och då och efteråt utan att det ska måsta bli en polisanmälan.

Nej, händelsen mellan Leijnegard och Flodh har totalt gått överstyr och är väldigt ovanlig sett till hur vanligt det är med den här typen av "incidenter" och att de i 99 % av fallen hanteras på ett vuxet sätt där och då eller genom ett snack, tillsägelse, etc i efterhand.

Så återigen, pga Flodh´s historia som inte riktigt håller och att hon valt att gå den här vägen med polisanmälan trots alla negativa konsekvenser för alla inblandade, så finns gott fog för att spekulera i frågan.
Citera
2025-11-08, 22:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Det var ju som tidigare sagts för att försvaret valde att inte ta med detta överhuvudtaget, så rätten hade inte att ta ställning till RF's beteende eller göranden överhuvudtaget, utan enbart bedöma om ML's agerande var brottsligt eller inte, det var det enda som försvaret ville ha utrett, så oavsett vad rätten förstod, inte förstod, tyckte elller inte tyckte så låg det inte på bordet att ta med annat än just det i bedömningen.
Så har jag förstått förklaringen från de mer juridiskt kunniga här i tråden.

/M

Stämmer gott! Men, en helt vedervärdig och katastrofal approach till fallet och här gjorde verkligen försvaret bort sig å det grövsta. Tror möjligtvis att man var rädd för att "svärta" ner kvinnan och kanske förlora fallet pga. detta (efterdyningarna av Me Too, är inte helt över ännu...) och därmed valde den aktuella och värdelösa strategin, i stället.
Citera
2025-11-08, 22:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Tvärtom.
Den stora majoritet
som tycker att en puss mellan nära kollegor ska ifrågasättas men ändå inte ska hanteras i en domstol utan i ett direkt avvisande, eller samtal med HR etc.
De har uttryckt sig nyanserat här.

Den lilla grupp
som hejar på att han hamnat i domstol för en hastig puss på en fest,
och att han hängts ut i media med påverkan på sin karriär.
De uttrycker sig som
de lever under en sten,
och aldrig själva går på fest.

Alternativt som om de själva lider av svår svartsjuka.

I princip ingen kommentator tycker det är en bra idé att pussa en kollega,

men, det händer och vad man vänder sig mot är hur det har hanterats.

Allt har hanterats enligt svensk lag, till punkt och pricka. Den lagen gäller också för folkkära manliga 60+ tv-profiler. Så vad är problemet?

Vill man ändra lagen, fine. Skriv till närmaste riksdagsledamot, eller till ett regeringsparti. Men att försöka skuldbelägga offret är bara nåt slags löjlig toxisk incel-manlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in