Citat:
Ursprungligen postat av
MetanBallongen
Det sade jag aldrig heller om du läser en gång till och försöker förstå.
Det jag sade var att om normen blir godtycklig, i att "vissa saker får man ta", till att "självklart är detta ett brott", så har vi problem.
Hur fel måste det bli innan ett brott är ett brott, och vem skall avgöra det? Inte du, inte jag, om vi inte är brottsoffer eller åklagare.
Samma fråga till dig då som till föregående tyckare ...
Var drar Du gränsen?
1 puss, 10 pussar, kladdande händer, fysiskt hålla någon mot dennes villja osv osv ....
/M
I sak så är det ju det vi kommer att få svar på från TR...
Men omvänt så kan man ju vända på din text (den fetade). Dvs om folk tror att de har blivit utsatta för ett brott (för de kände sig kränkta, eller traumatiserade, eller någon bekant tycker att "du borde anmäla"), men som inte är ett brott, utan ett olämpligt beteende. Även då kan ju ett problem uppstå i vårt samhälle... då kan vi få ett helt hav av rättshaverister som hela tiden känner ett behov av att stress-testa vårt rättssystem...
Ej heller så är det ett "brottsoffer", eller för den delen en åklagare som
avgör om ett brott har begåtts. Det avgörs i domstol.
Rekvisiten är i sak solklara, de är redan fastslagna i HD.
Det som möjligen kan bli och vara godtyckligt är vad en person upplever som kränkande, eller när (i ett händelseförlopp) kände man sig kränkt...
Gränsen. Av det du skriver så är nog den till viss del tydlig. Fortfarande, det skall vara av tydlig sexuell karaktär. Skriver du sedan "hålla någon mot dennes vilja" - då börjar det finnas inslag av våld, då finns det ytterligare en gränsförflyttning och tal om annan brottsrubricering... då finns det även inslag av vanmakt...
Utifrån FUP så anser jag inte att detta är ett solklart fall av sexuellt ofredande, ej heller ofredande. Men givet att detta ledde till åtal och huvudförhandling så blir det intressant att följa domslutet.
Vidare så måste man kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt (inte riktat till dig specifikt). Detta handlar inte om två inför varandra främlingar, utan inbördes relation. Inget kladdande, inga yttringar i övrigt av sexuell karaktär, ingen Anders Borg som har slitit fram sitt könsorgan och kört helikoptern för allmän beskådan...
Självklart så kommer en friande dom inte innebära att det är fritt fram (för män) och stolpa fram till random kvinna och pussa denne på munnen, eller att det inte kan vara brottsligt att kladda och tafsa på tjejer (på ett sexuellt sätt) på ett dansgolv. Det måste väl alla begripa (!?).
Men enligt mig så är det inte vad som har hänt här, jag har väldigt svårt att utläsa det från FUP.
Jag bryr mig föga om ML som person, eller RF för den delen. Flera jurister är inne på att vi verkligen är och balanserar på en nedre gräns för vad som kan passera för "sexuellt ofredande".
Därmed anser jag att det blir löjeväckande att skrika sig hes över att ML är en slemgubbe och att han redan är skyldig och borde få ett längre fängelsestraff. Han må vara en slemgubbe, han har uppträtt olämpligt - för det kan ibland vara olämpligt att pussa en annan kvinna när man själv är i en relation och kvinnan är i en annan relation. Men då pratar vi mer etik och moral. Skyldig i allmänhetens ögon är han redan, och schavotterad i media. Men är han kriminell? är han en "sex-förbrytare"..? det tror jag inte...
Alla olämpliga beteenden är inte kriminella, ett möjligt olämpligt beteende innebär inte att ett brott har begåtts.