2025-05-16, 21:44
Avstängd
Fader.Runkas avatar
Vem är föraren? Ännu en telefontjattrande berikare, som hjälten i den andra tråden som körde över en kärring på övergångsstället i Kungälv?
Citera
2025-05-16, 21:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blagges

Med tanke på att det nog är en stadsbuss är dt ingen färdskrivare på dem
Sant. Egentligen borde det finnas dashcams på alla bussar som går i skol eller linjetrafik, dels rakt framifrån, men även snett framåt riktat åt respektive sida. Inte för att nödvändigtvis skuldbelägga chauffören, men för att kunna ge en bild av vad som inträffat. Jag har själv jobbat som busschaufför men det var i mina unga år. Har aldrig kört på någon eller krockat, men det har varit nära några gånger, så jag fattar att det kan hända. Så några gånger har man stått på bromsen.
Citera
2025-05-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sant. Egentligen borde det finnas dashcams på alla bussar som går i skol eller linjetrafik, dels rakt framifrån, men även snett framåt riktat åt respektive sida. Inte för att nödvändigtvis skuldbelägga chauffören, men för att kunna ge en bild av vad som inträffat. Jag har själv jobbat som busschaufför men det var i mina unga år. Har aldrig kört på någon eller krockat, men det har varit nära några gånger, så jag fattar att det kan hända. Så några gånger har man stått på bromsen.

beroende på buss och liknande så finns det inte direkt dashcams men vi har inspelningsenheter i våra bussar och där kan du se en del av vad som händer framför bussen där ser man även hastighet och rpm vet dock inte om man ser det på inspelningen
Citera
2025-05-16, 22:33
Medlem
Fy fan vad tragiskt, grabben dog bara någon vecka innan sommarlovet
Citera
2025-05-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Börjar komma i fler och fler bussar, va det en renodlad skolbuss eller regionbuss.?
Vilket bolag?
Citera
2025-05-16, 22:50
Medlem
Tragiskt och väldigt onödigt.
För många år sedan så blev det ett krav på att alla lastbilar skulle ha påkörningsskydd så att bilar inte kunde köra in under lastbilen.
Varför har man inte ett liknande krav på skolbussar, att de har någon form av skydd som gör att ungarna inte kan hamna under bussen alternativ en stor krockkudde på utsidan av bussen?
Citera
2025-05-16, 23:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tragiskt och väldigt onödigt.
För många år sedan så blev det ett krav på att alla lastbilar skulle ha påkörningsskydd så att bilar inte kunde köra in under lastbilen.
Varför har man inte ett liknande krav på skolbussar, att de har någon form av skydd som gör att ungarna inte kan hamna under bussen alternativ en stor krockkudde på utsidan av bussen?
Det är svårt att få det rent praktiskt och kanske inte alltid det optimala. Om ungen springer ut framför bussen så kan ett för lågt chassi orsaka dödlig utgång medan om det ör ett normalhögt så hamnar ungen "bara" under bussen med skrapsår. Alla lösningar har sina för och nackdelar.
Citera
2025-05-16, 23:04
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Dessa jävla busschaufförer alltså. Hellre 10 vanliga rattfyllon i trafiken än en busschaufför.
Citera
2025-05-16, 23:09
Medlem
svampdamps avatar
Bussar och annan yrkestrafik kör som idioter. Varför begränsas inte deras hastighet med geo-fencing? Det fungerar på elsparkcyklar.
Citera
2025-05-16, 23:37
Avstängd
Fader.Runkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Dessa jävla busschaufförer alltså. Hellre 10 vanliga rattfyllon i trafiken än en busschaufför.
10 svenska berusade i trafiken är säkrare än en nykter berikare?
Citera
2025-05-16, 23:39
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
10 svenska berusade i trafiken är säkrare än en nykter berikare?

Svar ja

Skämt åsido så är det inte bara berikare dessvärre, det verkar vara själva rollen som just busschaufför som automatiskt får folk att bete sig helt sinnessjukt i trafiken bakom ratten på ett 10 tons fordon

Men det är oftast blattar när det körs helt åt helvete.
Senast redigerad av PhilipsDP18 2025-05-16 kl. 23:43.
Citera
2025-05-16, 23:46
Avstängd
Fader.Runkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Svar ja

Skämt åsido så är det inte bara berikare dessvärre, det verkar vara själva rollen som just busschaufför som automatiskt får folk att bete sig helt sinnessjukt i trafiken bakom ratten på ett 10 tons fordon

Men det är oftast blattar när det körs helt åt helvete.

Vi får se vad det visar sig vara. Tragiskt hur som. I Kungälv var det ju nyligen en mobiltjattrande berikare som körde över en äldre dam på övergångsstället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in