2025-05-19, 11:35
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magproblem227
Kvinnlig busschaufför som ska ha svimmat efter olyckstillfället enligt kommentar på TikTok.

Står även att bussen körde över pojkens huvud, som tydligen en vän till offret ska ha bevittnat.

Fy fan! Det enda "positiva" i det hela är att döden inträffade ögonblickligen. Pojken hann givetvis uppfatta att bussen kolliderade med honom, men 1 sekund senare så blev det svart och han behövde aldrig lida. Tyvärr kan inte föräldrarna få se hans kropp, men det är nog ändå ingen tröst i denna tragiska händelse.
Citera
2025-05-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Om cykelpassagen korsar din färdriktning är det korrekt. Dock gäller att om du svänger höger i en korsning och därvid passerar en cykel- och gångpassage, har du väjningsplikt gentemot all trafik, inklusive cyklister. Detta eftersom det är du som korsar den andra trafikens färdriktning. Detta fick man lära sig relativt tidigt när man tog körkort.
FEL. Cykeln har VÄJNINGSPLIKT.
Bilar ska endast ge cyklar på väg ut/ eller ute på möjlighet att passera.
Notera att VÄJNINGSPLIKT är en PLIKT, och alltså mycket starkare än ”möjlighet att passera”
Du har uppenbarligen haft en usel körlärare.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...cykeloverfart/
Senast redigerad av martinator 2025-05-19 kl. 12:09.
Citera
2025-05-19, 12:23
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
FEL. Cykeln har VÄJNINGSPLIKT.
Bilar ska endast ge cyklar på väg ut/ eller ute på möjlighet att passera.
Notera att VÄJNINGSPLIKT är en PLIKT, och alltså mycket starkare än ”möjlighet att passera”
Du har uppenbarligen haft en usel körlärare.

Helt uppenbarligen bör du inte ha körkort (vilket jag förmodar att du har eftersom du tror dig ha rätt).

Om det finns en cykelbana som går parallellt med vägen så har bilisten väjningsplikt gentemot cyklisten vid sväng höger - även kallad svängningsregeln

https://teoricentralen.se/faktabanke...engningsregeln

"Svängningsregeln gäller inte bara när vi svänger vänster, den gäller även då vi tänker svänga till höger och behöver korsa cykelvägen. även här applyeras väjningsplikten, och du som bilförare måste vänta på cyklister som kommer från både höger och vänster sida."

Ur Trafikförordningens 3 kap 21§:

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg (…) 3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng

Läs mer: https://ntf.se/konsumentupplysning/l...och-cyklister/

Jag tror att jag gjort det mer än tydligt vad som gäller i en liknande situation som vi båda pratar om och hur situationen såg ut mellan pojken och bussen. Sammanfattningsvis så är det bilistens ansvar att ge företräde vid högersväng (även vänstersväng) in på en ny väg eftersom bilisten korsar cyklistens körbana som är del av hela körbanan.

Har du som sagt körkort och inte känner till denna enkla regeln, så snälla, sätt dig aldrig mer bakom ratten och kör bil. Jobbar du i yrkestrafik, säg genast upp dig.
Senast redigerad av -Hengpung- 2025-05-19 kl. 12:29.
Citera
2025-05-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ett klassiskt missförstånd.
Det beror på vilken typ av korsning det gäller. Vid en cykelpassage harCYKLAR VÄJNINGSPLIKT.
Och det är precis detta man borde fokusera på som förälder - istället för negerboll och hen.

Har du ens körkort själv? Isåfall har du en del att uppdatera innan du ger dig ut i trafiken igen.

"Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten."

Och jag tror garanterat hans föräldrar lärt honom att vara försiktig i trafiken och vilka konsekvenser de kan få. Sen att han är barn och inte har en fullt utvecklad hjärna än, kan inte han roför.
Men som utbildad busschaufför, utanför en skola med många barn i rörelse, så har man ett större ansvar.
Citera
2025-05-19, 13:42
Medlem
Förstår inte varför bussar tillåts vara kvar på typ 80-tals nivå. Vad alla bussar borde ha: Full kamera täckning internt/externt. Automatiskt bromssystem.
Färdskrivare med gps som trafikledningen kan se, och se hastigheten vs lagliga hastigheten.
Systemet gör notiser för ledningen, mätare som märker av plötslig inbromsning, och annat för att se om föraren kör bra.
Augmented reality vore fint, allt annat finns att köpa och implementera nu.
Citera
2025-05-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Helt uppenbarligen bör du inte ha körkort (vilket jag förmodar att du har eftersom du tror dig ha rätt).

Om det finns en cykelbana som går parallellt med vägen så har bilisten väjningsplikt gentemot cyklisten vid sväng höger - även kallad svängningsregeln

https://teoricentralen.se/faktabanke...engningsregeln

"Svängningsregeln gäller inte bara när vi svänger vänster, den gäller även då vi tänker svänga till höger och behöver korsa cykelvägen. även här applyeras väjningsplikten, och du som bilförare måste vänta på cyklister som kommer från både höger och vänster sida."

Ur Trafikförordningens 3 kap 21§:

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg (…) 3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng

Läs mer: https://ntf.se/konsumentupplysning/l...och-cyklister/

Jag tror att jag gjort det mer än tydligt vad som gäller i en liknande situation som vi båda pratar om och hur situationen såg ut mellan pojken och bussen. Sammanfattningsvis så är det bilistens ansvar att ge företräde vid högersväng (även vänstersväng) in på en ny väg eftersom bilisten korsar cyklistens körbana som är del av hela körbanan.

Har du som sagt körkort och inte känner till denna enkla regeln, så snälla, sätt dig aldrig mer bakom ratten och kör bil. Jobbar du i yrkestrafik, säg genast upp dig.
Va fan - jag hänvisar till myndigheten. Du till någon hittepåsida.
Men du har fel.
Cyklisten har väjningsplikt men inte bilen.

Du blandar ihop passage med överfart…
Som sagt - få kan uppenbart skilja på dessa och därför gör de flesta cyklister fel.
Senast redigerad av martinator 2025-05-19 kl. 15:11.
Citera
2025-05-19, 15:37
Medlem
Citat:
Men du har fel.

Som sagt - få kan uppenbart skilja på dessa och därför gör de flesta cyklister fel.

Att ni orkar jiddra om trafikregler i denna tragiska situation!
Pojkstackaren var bara 10 ÅR! När jag vet ung så sas det att man är mogen för trafik runt 12 år eller ja man har bättre koll.
I denna situation så är det absolut mest synd om anhöriga, barn och vittnen som sett och hört denna olycka, det är även en fruktansvärd traumatisk händelse för chauffören som garanterat inte gjort detta med flit.
Så låt oss släppa allt judder om trafikregler hit å dit å visa lite medkänsla för alla inblandade.
Citera
2025-05-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammatill2barn
Att ni orkar jiddra om trafikregler i denna tragiska situation!
Pojkstackaren var bara 10 ÅR! När jag vet ung så sas det att man är mogen för trafik runt 12 år eller ja man har bättre koll.
I denna situation så är det absolut mest synd om anhöriga, barn och vittnen som sett och hört denna olycka, det är även en fruktansvärd traumatisk händelse för chauffören som garanterat inte gjort detta med flit.
Så låt oss släppa allt judder om trafikregler hit å dit å visa lite medkänsla för alla inblandade.

Orkar jiddra? När man lägger skulden på pojken, å hävdar att det är hans fel, för att han, enligt denna människa som aldrig inser att h*n har fel, bröt mot en trafikregel som inte ens gäller på aktuell plats.
Så ja, då orkar jag "jiddra" om trafikregler.
För skulden ska inte läggas på pojken.

Människan har helt jävla fel i de h*n säger. Och ger sig inte, trots att vi är fler som tydligt visar vad som gäller.
Citera
2025-05-19, 16:23
Medlem
Citat:
Men du har fel.

Varför lägger du inte bara ner? Fattar du inte att du har fel?
Har du ens vart på platsen? Har du inte de, så förstår jag absolut inte varför du fortsätter å käfta mot folk som bor här?
Å om du har varit på platsen, så är det ju ännu värre att du fortsätter. När du inte ens då inser att du har fel.
Citera
2025-05-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Förstår inte varför bussar tillåts vara kvar på typ 80-tals nivå. Vad alla bussar borde ha: Full kamera täckning internt/externt. Automatiskt bromssystem.
Färdskrivare med gps som trafikledningen kan se, och se hastigheten vs lagliga hastigheten.
Systemet gör notiser för ledningen, mätare som märker av plötslig inbromsning, och annat för att se om föraren kör bra.
Augmented reality vore fint, allt annat finns att köpa och implementera nu.

du kanske inte har tänkt på att Sverige är i fritt fall, det finns inte pengar till nånting... det e fakta, dock inte officiellt ännu
Citera
2025-05-19, 16:44
Medlem
Det kan ju ha varit en ren och skär olycka utan att någon har brutit mot nån trafikregel! Pojken kan ha ramlat med cykeln och fallit precis framför bussen, eller vad som helst!!
Citera
2025-05-19, 17:09
Medlem
Åkte förbi olycksplatsen idag och blev gråtmild trots att jag normalt sett har långt till tårar. Fy fasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in