Citat:
Ursprungligen postat av
GtfoFfs
Jag menar nu inte att högafflarna ska fram, men det finns en hel del korkade uttalanden om att det skulle vara pojkens fel här i tråden, och det måste bemötas.
Tittar man på street view ser man att bussen ofrånkomligen har antingen mött, eller passerat pojken. Fler barn som cyklade åt samma håll till och med, som jag förstod det.
Där äger du som förare ansvaret att veta vart de här ungarna är när du tar svängen, oavsett hur mycket rätt du har till företrädet.
Sen är vi bara människor, och vi gör alla minimala misstag dagligen omedvetet. Det här misstaget tog ett liv. Så det är svårt att önska föraren olycka i livet, på grund av det här, men min poäng här är bara att i detvhär fallet går det inte att skuldbelägga en död liten pojke.
Bra skrivet, och jag håller med!
Jag svänger dagligen i korsningar där cyklister (därav många skolbarn) har väjningsplikt, men jag litar inte alls på dom, utan har stenkoll innan jag svänger.
Men efter att ha läst barn/ungdomars kommentarer på TikTok ang olyckan, så är det dock lite skrämmande hur lite koll en del barn har på trafikregler.
Flera kommentarer som "Det var inte hans fel, det var ju ett övergångsställe" tex.
Det var inget övergångsställe, men även om det varit det så har inte cyklister företräde på övergångsställen.