2025-05-18, 09:58
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Om utbudet ökar kommer hyrorna gå ned.
Nej, efterfrågan kommer fortfarande att vara långt högre än utbudet. Eller tror du att tiotusentals hushåll bestämmer sig för att flytta hem till lilla mamma? Bostadsrätter får fortfarande inte köpas spekulativt.
Citera
2025-05-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag bor i en BR och vi har råkat illa ut genom att en så trovärdig och likvik delägar är kommunen, som begärt att få hyra ut i andra hand för att alls köpa sin lägenhet. Inte i min trappuppgång eller vägg i vägg med mig, men jag ser det på rälningen. Hur då?

Ja, styrelsen som tillätt affären när kommunen köpte en tvåa med rätt att hyra ut i andra hand, var inställd på att lägenheten skulle bli bostad till någon anställd. Fast det hade man inte skrivit in eller hur det nu var. Kommunen började alltså hyra ut i "andra hand" till klienter från socialkontoret. Klienter som ingen hyresvärd i landet ville ha på sin lista över hyresgäster. Inte ens kommunal hyresbolagen ville ha dessa "klienter" som hyresgäster. De fick alltså bo i andra hand och socialkontoret betalade hyran. Dock inte slitaget eller liknande. Som t.ex. ständiga störningar med fylleri och bråk i trapphuset. Aldrig torka upp efter sig i trappan och hissen. Top ten slog ned när BR-styrelsen hade fått så mycket klagomål från meddelägare i BR att man var tvungen att vräka "andrahandshyresgästen" vilket inte är enkelt. Och vräka den första i det här fallet var inte så lätt heller.

Men så var det så tursamt att kommunen nu har byggt egna nya jätteflotta kombinerade fastigheter med både bostadsrätter och med hyresrätter. Med havsutsikt och alla moderna utrustningar som hissar och handikappanpassning. Vår "socialklient" fick alltså allt finansierat för flytt till det superflotta boendet, flytten finansierad förstås och han var nöjd då avståndet till systemet har minskat med flera kilometer. Rakt till knarklangare eller vilka han nu behövde träffa och handla av. Under flytten oassade han på att slarva bort alla sina nycklar som hans "hyresvärd" höll honom med. Den saken fick BR betala varenda krona för låsbyte i hela fastigheten (portarn, källarnedgången, tvättstugan, ...).

Styrelsen måste alltså vara helt inövad och kunnig i väldigt mycket juridisk vardag.

Jag såg aldrig "vår" andrahands-hyresgäst i de föreningsgemensamma arbets- eller nöjesdagarna. Han uppfattade sig som en hyresgäst.

Bra att du delar med dig om hur illa det kan bli och varför alla i föreningen måste vara införstådda med det innan man tillåter att det hyrs ut.
Citera
2025-05-18, 10:26
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Svenskar bor bättre än någonsin, i genomsnitt, men då får man tänka på att det främst är medelålders och pensionärer som bor bättre och större än någonsin. Vi har nu en generation barnfamiljer som bor trängre än generationen innan, och då ofta i bostäder som har 50+ år på nacken.
Detta är sant på alla sätt, den bostadsbubbla som växt sedan 1994 när en stor fin lägenhet kostade 1mkr mitt i Stockholm har fördelat miljarder från de yngre till de äldre, och priserna måste ner. Just jag, och alla vi som är födda på 1960-talet, har cashat hem några miljoner bara genom att vara födda i rätt tid. medans mina barn skulle varit körda, de kan inte ens köpa en 1:a i Stockholm utan att ha 80.000 kr i månadslön. Jag fördelar därför mina oförtjänta bostadsvinster till alla barn när de börjar universitetet och så borde alla äldre göra. Detta ger då en ojämlikhet i anndra ändan, de föräldrar som bott i HR har inget att fördela. Så jag står fast vid mitt påstående att den som hyr gör andra till miljonärer.

Allt ovan kommer marknaden att fixa, en bubbla spricker alltid, lägenhetspriserna kommer att sjunka, hyresregleringar att avta så byggs det fler HR, och det blir bättre i framtiden. Dock en ny kategori som blir förlorare, de 30-åringar som gick in i marknaden på alldeles för höga priser kommer att losa 1 mkr och det tar 10 år att jobba ikapp det. Bubblor överför alltid pengar från de som har tur till de som har otur.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-18 kl. 10:28.
Citera
2025-05-18, 10:36
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Du är 60 som inte sett relativt nya skyskrapan mitt på stora torget i Tensta. Inte heller nybyggda lyxiga Barkarby staden. Inte heller har du sett några nyanlända sedan 2019. Alla vi andra har sett hur dom väller in i landet. Gå och göm dig dyngspridare som du är.
Så du bor i Tensta och jag bor i Stockholms innerstad. Och du kallar mig dyngpspridare. OK.
Citera
2025-05-18, 11:43
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så du bor i Tensta och jag bor i Stockholms innerstad. Och du kallar mig dyngpspridare. OK.

Tensta. Nej jag bor på Kungsholmen.
Citera
2025-05-18, 11:55
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Tensta. Nej jag bor på Kungsholmen.
Med din pensionerade ambulansförare 84 år som granne som inte fattar hur körkort fungerar så du måste fråga på FB? OK. Lustigt att ditt huvudexempel är från Tensta och sedan Barkarby. Där jag aldrig varit fast jag är Stockholmare sedan 1960-talet. Åter till ämnet.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-18 kl. 11:59.
Citera
2025-05-18, 12:18
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Med din pensionerade ambulansförare 84 år som granne som inte fattar hur körkort fungerar så du måste fråga på FB? OK. Lustigt att ditt huvudexempel är från Tensta och sedan Barkarby. Där jag aldrig varit fast jag är Stockholmare sedan 1960-talet. Åter till ämnet.

Sluta svamla och spamma sönder tråden. tack.
Citera
2025-05-18, 12:22
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Nej, efterfrågan kommer fortfarande att vara långt högre än utbudet. Eller tror du att tiotusentals hushåll bestämmer sig för att flytta hem till lilla mamma? Bostadsrätter får fortfarande inte köpas spekulativt.
Ja självklart, men det blir ju bättre i detta avseende om fler hyr ut?
Citera
2025-05-18, 12:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Ja självklart, men det blir ju bättre i detta avseende om fler hyr ut?
Det blir väldigt svårt för (vänster-)debattörer i denna fråga. Dels ska man inte få tjäna pengar och hyra ut (man ska inte få tjäna på boendet). Dels ska det finnas så många bostäder som möjligt att hyra (ger lägre hyra). Does not compute.

Den riktiga lösningen är uppenbar, så mycket fri marknadsekonomi som möjligt. USA Australien Canada NZ har världens största bostäder. Det är inte en slump att de har minst reglering också.
Citera
2025-05-18, 12:31
Medlem
Det är ju absurt hur BRFer förhindrar ofta folk att hyra ut.

Då jag studerade på annan ort tvingades jag sälja min lägenhet trots jag hade en godkänd och bra hyresgäst som ville stanna. Man vägrade helt enkelt låta mig hyra ut längre.

En sak vore om jag ägde 14 bostadsrätter och hyrde ut dessa, men det är ju ganska enkelt åtgärdat.

Aja, BRF är en skitlösning ändå. Skulle aldrig bo i en bostadsrätt igen. Hus eller hyra.
Citera
2025-05-18, 12:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Det är ju absurt hur BRFer förhindrar ofta folk att hyra ut.

Då jag studerade på annan ort tvingades jag sälja min lägenhet trots jag hade en godkänd och bra hyresgäst som ville stanna. Man vägrade helt enkelt låta mig hyra ut längre.

En sak vore om jag ägde 14 bostadsrätter och hyrde ut dessa, men det är ju ganska enkelt åtgärdat.

Aja, BRF är en skitlösning ändå. Skulle aldrig bo i en bostadsrätt igen. Hus eller hyra.
Alla BRF är unika och väldigt olika, och har man en viktig frågeställning kan man kolla upp en BRF och strunta i att köpa där om de är rigida. Det sänker värdet på deras BR och detta är de emot.

Stadgar i en gammal BRF kan vara skrivna på 1920-talet...
Citera
2025-05-18, 12:48
Medlem
Citat:
Alla BRF är unika och väldigt olika, och har man en viktig frågeställning kan man kolla upp en BRF och strunta i att köpa där om de är rigida. Det sänker värdet på deras BR och detta är de emot.

Stadgar i en gammal BRF kan vara skrivna på 1920-talet...
Ja det gör det ju inte bättre egentligen. Jag känner till BRFer där det hyrs ut okontrollerat och där ingen vill fråga vad som gäller i rädsla för att någon då säger nej. Känns ju inte jättetryggt det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in