Citat:

Ursprungligen postat av 
sk33

Svenskar bor bättre än någonsin, i genomsnitt, men då får man tänka på att det främst är medelålders och pensionärer som bor bättre och större än någonsin. Vi har nu en generation barnfamiljer som bor trängre än generationen innan, och då ofta i bostäder som har 50+ år på nacken. 

Detta är sant på alla sätt, den bostadsbubbla som växt sedan 1994 när en stor fin lägenhet kostade 1mkr mitt i Stockholm har fördelat miljarder från de yngre till de äldre, och priserna måste ner. Just jag, och alla vi som är födda på 1960-talet, har cashat hem några miljoner bara genom att vara födda i rätt tid. medans mina barn skulle varit körda, de kan inte ens köpa en 1:a i Stockholm utan att ha 80.000 kr i månadslön. Jag fördelar därför mina oförtjänta bostadsvinster till alla barn när de börjar universitetet och så borde alla äldre göra. Detta ger då en ojämlikhet i anndra ändan, de föräldrar som bott i HR har inget att fördela. Så jag står fast vid mitt påstående att den som hyr gör andra till miljonärer.
Allt ovan kommer marknaden att fixa, en bubbla spricker alltid, lägenhetspriserna kommer att sjunka, hyresregleringar att avta så byggs det fler HR, och det blir bättre i framtiden. Dock en ny kategori som blir förlorare, de 30-åringar som gick in i marknaden på alldeles för höga priser kommer att losa 1 mkr och det tar 10 år att jobba ikapp det. Bubblor överför alltid pengar från de som har tur till de som har otur.