Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-17, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Du skriver att 21 burkar 50 cl 4.5% innehåller 340 gram alkohol. Det stämmer inte.

Det är inte jag som skriver det utan det är citerat från Transportstyrelsen. Men matematik verkar inte vara deras starka sida. Mängden 33cl-ölburkar om 6% stämmer inte heller. Spannet borde vara ~22-32 stycken om jag minns rätt.
Citera
2025-05-17, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det är inte jag som skriver det utan det är citerat från Transportstyrelsen. Mängden 33cl-ölburkar om 6% stämmer inte heller. Spannet borde vars ~22-32 stycken om jag minns rätt.
Tror inte att en myndighet skulle skriva så. Det skulle ge ett ganska efterblivet intryck.
Citera
2025-05-17, 13:51
Citat:
Tror inte att en myndighet skulle skriva så. Det skulle ge ett ganska efterblivet intryck.

Missade du länken eller är du ironisk? Transportstyrelsen skriver typ samma sak på flera ställen.

Se dessa länkar tex
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
Citera
2025-05-17, 13:53
Citat:
Missade du länken eller är du ironisk? Transportstyrelsen skriver typ samma sak på flera ställen.

Se dessa länkar tex
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
Jaha dom har räknat volymprocent.
Citera
2025-05-17, 13:58
Avstängd
Kungenshoras avatar
Inte mer än rätt att vanligt folk får smaka sin egen medicin. Drogtester har alltid varit hawaii med olika gränsvärden. Det finns inte heller där en nationell riktlinje för var gränsen för var positivt och negativt går.
Citera
2025-05-17, 14:03
Medlem
Citat:
Deltagarna hade fått avsevärt högre värden om de hade druckit denna mängd regelbundet. Det är typ samma dagliga mängd som Transportstyrelsen hävdar att man dagligen behöver dricka för att nå 0,3. Du kanske inser nu att en del inte behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3.

Tänk på att de 1,3 promillena är BAC (i blodet) vilket motsvarar 0,65 i en handhållen Dräger. Jag har skrivit ett längre inlägg om just denna studie i denna tråd.

Där har du däremot fel. En dräger är kalibrerad för omvandla alkoholhalten i utandningsluften till motsvarande promille i blodet. Så 1.3 promille på drägern är 1.3 BAC.
Citera
2025-05-17, 14:04
Citat:
Jaha dom har räknat volymprocent.

Ja så klart. Alkohol anges ju i volymprocent på bolaget. Men sedan omvandlar dom till viktprocent för att räkna standardglas osv
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-17 kl. 14:32.
Citera
2025-05-17, 14:19
Medlem
Staten kommer säkert gå ut och be om ursäkt och ekonomiskt ersätta de som fått sina körkort felaktigt indragna... Skoja. Ingen makthavare tar någonsin ansvar här. Däremot förväntas medborgarna bete sig ansvarsfullt och hederligt i varje aspekt av livet.
Citera
2025-05-17, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Där har du däremot fel. En dräger är kalibrerad för omvandla alkoholhalten i utandningsluften till motsvarande promille i blodet. Så 1.3 promille på drägern är 1.3 BAC.

Är det så? Så här står det på polisens hemsida och det är nog det som jag tolkat fel om nu enheterna omvandlar. Tack för rättelsen.
"Gränsen för rattfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet."
Citera
2025-05-17, 15:06
Medlem
Citat:
Är det så? Så här står det på polisens hemsida och det är nog det som jag tolkat fel om nu enheterna omvandlar. Tack för rättelsen.
"Gränsen för rattfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet."

Dräger för konsumentbruk är kalibrerad så. Polisens sållningsinstrument visar bara rött eller grönt. Där det röda betyder att du har över 0.2 BAC. Sen får du åka och blåsa i deras evidenser alternativt ta blodprov för att se exakta värden.
Citera
2025-05-17, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Dräger för konsumentbruk är kalibrerad så. Polisens sållningsinstrument visar bara rött eller grönt. Där det röda betyder att du har över 0.2 BAC. Sen får du åka och blåsa i deras evidenser alternativt ta blodprov för att se exakta värden.

Tack för infon, då har man lärt sig nåt nytt. För länge sen hade jag nån billig variant av alkomätare och där fick man dubbla för att hamna rätt. Men logiskt att det inte är så nu.
Citera
2025-05-18, 10:25
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Tack för infon, då har man lärt sig nåt nytt. För länge sen hade jag nån billig variant av alkomätare och där fick man dubbla för att hamna rätt. Men logiskt att det inte är så nu.

Tragiskt med folk som har egen mätare och som försöker mäta sig till nykterhet istället för att säkra det genom att dricka mindre och ha stora marginaler i tillnyktringstid. Jag skulle säga att alla som har egen mätare ligger i farozonen för att utveckla ett alkolberoende/missbruk. Innebörden av att använda en egen mätare är "jag har inte kontroll på min egen alkolholkonsumtion och måste mäta mig till om jag är tillräckligt nykter eller inte".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in