2025-05-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är två olika saker. Du fortsätter blanda korten.
Du kan bli av med ditt körkort genom att köra onykter, rattfylla, då spelar PEth ingen roll.
Du kan också bli av med ditt körkort genom PEth-mätning, oavsett rattfylla.

Om du är nyfiken på vilka PEth-värden en del rattfyllon haft så kan du läsa tex denna studie

"Phosphatidylethanol (PEth) in blood samples from "driving under the influence" cases as indicator for prolonged excessive alcohol consumption"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26671597/

Citat
"To examine the applicability of PEth in "driving under the influence of alcohol" cases, 142 blood samples with blood alcohol concentrations (BAC) ranging from 0.0-3.12‰ were analyzed for the presence of PEth homologues 16:0/18:1 (889 ± 878 ng/mL; range <LOQ to 5400 ng/mL) and 16:0/18:2 (355 ± 315 ng/mL; range <LOQ to 1440 ng/mL) by LC-MS/MS."

Alltså ~1,265 ± 1,249 µmol/l (dvs ~0,016 - 2,514 µmol/l) med ett toppvärde på hela 7,681 µmol/l. En viss skillnad mot 0,3 µmol/l.
Citera
2025-05-21, 21:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Om du är nyfiken på vilka PEth-värden en del rattfyllon haft så kan du läsa tex denna studie

"Phosphatidylethanol (PEth) in blood samples from "driving under the influence" cases as indicator for prolonged excessive alcohol consumption"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26671597/

Citat
"To examine the applicability of PEth in "driving under the influence of alcohol" cases, 142 blood samples with blood alcohol concentrations (BAC) ranging from 0.0-3.12‰ were analyzed for the presence of PEth homologues 16:0/18:1 (889 ± 878 ng/mL; range <LOQ to 5400 ng/mL) and 16:0/18:2 (355 ± 315 ng/mL; range <LOQ to 1440 ng/mL) by LC-MS/MS."

Alltså ~1,265 ± 1,249 µmol/l (dvs ~0,016 - 2,514 µmol/l) med ett toppvärde på hela 7,681 µmol/l. En viss skillnad mot 0,3 µmol/l.
Jag har spenderat cirka femton sekunder med din studie men det första jag ser är att gruppen är inte "rattfyllerister" utan "rattfyllerister med över 1,6 promille" så den undersökta populationen är alltså en hårt selekterad grupp av de värsta rattfylleristerna. I Sverige är gränsen 0,2 promille och den här studien kan du inte överhuvudtaget använda i en svensk kontext.
Citera
2025-05-21, 21:30
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Alla som kör rattfull = dra in körkortet permanent.
Nu gjorde jag det lättare för dig.
När är man rattfull enligt dig? Då tänker jag droger också.

Och om jag fattat dig rätt så har du ändrat dig till att man inte får ta om körkortet efter en rattfylla även om man har 0.0 peth resten av livet?
Citera
2025-05-21, 22:05
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Jag har spenderat cirka femton sekunder med din studie men det första jag ser är att gruppen är inte "rattfyllerister" utan "rattfyllerister med över 1,6 promille" så den undersökta populationen är alltså en hårt selekterad grupp av de värsta rattfylleristerna. I Sverige är gränsen 0,2 promille och den här studien kan du inte överhuvudtaget använda i en svensk kontext.
Ursäktar för många frågor men tycker det är lite intressant hur du tänker.
Men i slutändan så tycker du att det är lagen som definierar en rattfylla?
Som exempel:
Jag tar bilen när jag druckit vin hos grannen i Mullsjö, blir stannade av polis och blåser 0.67 promille och blir dömd för rattfylla. Du tycker han har förverkat sin rätt att någonsin ha körkort i sitt liv igen. Oavsett om man lämnar peth-prover.

Nästa exempel:
Jag tar bilen när jag druckit vin hos grannen i Miami, blir stannade av polis och blåser 0.67 promille och blir inte dömd för rattfylla. Allt är lugna puckar för dig och han får köra bil Nästa vecka I Mullsjö. Men han bör inte ha över 0.3 i peth?

Har du någon egen moralisk gräns eller är det bara det lagen säger som betyder rattfylla för dig?
Citera
2025-05-21, 22:16
Medlem
Citat:

Du läser fel, det var 142 blodprover med mellan 0,0 - 3,12 promille.

Deras slutsats blev följande
"As a consequence, concentrations of PEth 16:0/18:1 ≥ 700 ng/mL and of PEth 16:0/18:2 ≥ 300 ng/mL may be considered as indicators for the necessity of driving aptitude assessment in addition to BAC."

Dvs de tycker att > 1,0 µmol/l PEth indikerar att det kan vara nödvändigt att göra en lämplighetsprövning när det gäller körkortet.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-21 kl. 22:23.
Citera
2025-05-21, 22:24
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Du läser fel, det var 142 blodprover med mellan 0,0 - 3,12 promille.

Deras slutsats blev följande
"As a consequence, concentrations of PEth 16:0/18:1 ≥ 700 ng/mL and of PEth 16:0/18:2 ≥ 300 ng/mL may be considered as indicators for the necessity of driving aptitude assessment in addition to BAC."

Dvs de tycker att > 1,0 µmol/l PEth indikerar att det kan vara nödvändigt att göra en lämplighetsprövning.
Vet du vilka länder utöver Sverige som har 0.3 peth som gräns?
Citera
2025-05-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Vet du vilka länder utöver Sverige som har 0.3 peth som gräns?

Nej jag vet inte säkert. Jag frågade AI för nån vecka sen och fick då svar att det bara är sverige man gör på detta vis. Nån annan användare hävdade att det fanns nåt mer land men det var lite luddigt. Tror det står med nånstans i den andra tråden.
Citera
2025-05-21, 22:34
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Nej jag vet inte säkert. Jag frågade AI för nån vecka sen och fick då svar att det bara är sverige man gör på detta vis. Nån annan användare hävdade att det fanns nåt mer land men det var lite luddigt. Tror det står med nånstans i den andra tråden.
Menar du att bara Sverige som använder peth eller använder peth och liknande markörer.
Citera
2025-05-21, 22:45
Medlem
MeggieClearys avatar
När bedömer en läkare att ett sådant här prov ska tas?
På vilka grunder?
Citera
2025-05-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Menar du att bara Sverige som använder peth eller använder peth och liknande markörer.

Menar att det bara verkar vara i sverige som körkorten kan återkallas pga för höga PEth-värden. Men jag är som sagt inte säker.
Citera
2025-05-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När bedömer en läkare att ett sådant här prov ska tas?
På vilka grunder?

Det verkar kunna vara alla möjliga olika orsaker. Man borde kunna fråga efter CDT istället om de vill kolla alkoholmarkörer.
Citera
2025-05-21, 22:52
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Sverige - Transportstyrelsen
PEth: > 0.30 µmol/L (riskbruk), > 0.70 µmol/L (missbruk)
CDT: > 2.0 %
GT: Vanligen > 1.5 x referensintervall

Testfrekvens: Vanligen 3-6 prov under 6-12 månader.
Kommentar: Patienten behöver ofta lämna prover regelbundet under en observationsperiod för att visa nykterhet

Tyskland - MPU-systemet
PEth: > 20 ng/mL (~0.26 µmol/L) = misstanke
CDT: > 2.0 %GT: Ej längre rutin, men används ibland som komplement

Testfrekvens: 2-4 tester över 6-12 månader, ibland månatliga eller kvartalsvisa tester.
Kommentar: Kombination med psykologintervju och läkarintyg krävs.

Finland
PEth: > 0.30 µmol/L (riskbruk), > 0.70 µmol/L (missbruk)
CDT: > 2.0 %GT: Förhöjt = misstanke

Testfrekvens: Varannan månad.
Kommentar: Läkarintyg kräver ofta stabil nykterhet i minst 6 månader.

Norge
PEth: > 0.30 µmol/L = överkonsumtion
CDT: > 2.0 %
GT: Ej obligatorisk

Testfrekvens: Varannan eller var tredje månad.
Kommentar: Liknande modell som Sverige, särskilt vid uppföljning efter rattfylleri.

Här är en tabell som sammanfattar användningen av PEth, CDT och GT som alkoholmarkörer i samband med körkort i olika länder:

Land PEth CDT GT Kommentar

USA Nej (sällan) Nej (sällan) Nej (sällan) Används inte rutinmässigt i körkortsärenden; domar ligger till grund.

Storbritannien Nej (sällan) Nej (sällan) Nej (sällan) Alkoholmarkörer används mest inom vård, inte för körkort.

Kanada Nej (sällan) Nej (sällan) Nej (sällan) Rattfylleridomar styr återkallelse, inte biomarkörtester.

Källa chatgpt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in