2025-07-05, 16:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Då har du ett problem..

Men det är ju regelverket det är fel på. Det är väl idag bara en ekonomisk fråga om vårdcentralerna börjar ta PETh-prover rakt av på alla sina patienter för att fiska i grumligt vatten efter alkoholister, och sen skvallra om det för transportstyrelsen.

Hur kul är det då att vara måttlighetsdrickare? Hur kul är det med en 2v nykter utlandsresa? Eller en väldigt återhållsam semester? Eller en nykter grillfest bara för att du ska till VC dan därpå?

Man ska ha rätt att dricka hur mycket man vill på sin fritid utan att behöva riskera att fastna i någon utredningskarusell med omprovtagningar flera ggr för dyra pengar!
Jag ser det egentligen inte som ett problem att min FHV inte är ansluten. Sista jag var där frågade jag om det skulle tas PEth på mitt blodprov och fick svaret att den typen av angiveri sysslar vi inte med. Gott så.

Men det finns värre saker vården och företag i allmänhet kan syssla med. Företag och Svenskt Näringsliv driver hårt på frågan om drogtester. För en tid sedan vann ett företag en tvist i Arbetsdomstolen om att säga upp en anställd som aldrig påvisats vara påverkad på jobbet men som hade spårämnen av cannabis i blodet.

Det är enligt mig en trappa ner till helvetet. Nu anser många arbetsgivare att sådana spårämnen kan ligga till grund för uppsägning. Problemet är bara att om man testade alla 20 - 50 år så har en jävla massa människor spårämnen av cannabis. Tänker man säga upp alla? Sannolikt inte för då kommer många verksamheter halta betänkligt och det finns inga nya att anställa.

Jakten på ett puritanskt samhälle är skadlig. TS och Fuckbabben förstår det inte. Av det ovan nämnda framgår det att SN inte heller gör det. Jag är på riktigt oroad över vart detta är på väg.
Citera
2025-07-06, 11:44
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det räcker inte!

Eftersom jag jobbat inom sjukvården vet jag att det görs s.k efter- eller tilläggsbeställningar på redan tagna provrör. Om bara rörtypen är den rätta kan läkarna ringa laboratoriet och be om att få efterbeställa vissa analyser. Detta är inget konstigt utan görs flera gånger om dan. Oftast görs det på inneliggande patienter, dels för att spara tid och dels för att slippa sticka om patienterna, men kan även göras på prover som kommer från vårdcentralerna.
Då och då händer det att provet måste splittas i 2 separata rör eftersom det kommer att köras på 2 olika instrument, eller att det andra röret måste skickas till ett annat lab.

Och det är just detta en läkare kan göra på en VC.

Alltså, du frågar om vilka prover som skall tas. Om läkaren då säger att det bara är dom vanliga proverna, men misstänker att du dricker för mycket, kan han en halvtimme efter
att du lämnat VC ringa lab och efterbeställa ett PETh-prov på dej, när provet ankommer till lab! (Detta måste göras på ett EDTA-rör med lila kork. Alltså samma rör som t.ex Hematologi,
HBA1c och Protein. Och blodvärde eller HBA1c tas ju nästan på rutin..)
Labpersonalen häller då av lite från det ena röret, gör en PETh-beställning, och skickar provet till det lab som utför PETh.
Det enda sättet för dej att få veta om det tagits är att gå in på 1177 och kolla.

Det är därför det är viktigt att politiskt klippa av kopplingen mellan sjukvård och transportstyrelsen.
Läkare ska överhuvudtaget inte få meddela enskilda provsvar till TS på detta sätt!

Det tycks ha blivit en trend i samhället idag att skvallra hit och dit. Man försökte med lärarna och angiverilagen också, men där blev det stopp, eftersom lärarna kunde utsättas för repressalier.
Kan inte läkarna bli det också?

Japp, jag vet att man kan tillbeställa prover, då jag själv gör det dagligen. Men att beställa ett sådan prov i efterhand känns tveksamt rent etiskt. Samt, hur stor är risken att någon läkare gör det?

Vad du själv kan göra är att minimera risken, dvs fråga vad för prover som tas och be provtagaren läsa upp. Att inte lämna prover alls känns ju inte så bra.
Citera
2025-07-07, 07:12
Medlem
Jag frågade sköterskan senast vilka prover som det gäller och hon tittade på mig som att jag var en komplett idiot.

Efter lång väntetid så svarade hon på frågan och jag tackade och förklarade att vissa prover måste göras utan medicinskt intag under 24 timmar.

Inte svårare än så och hon fattade poängen. Trist utveckling pga TS idiotiska påhitt. Hoppas att vi slipper det här framöver och kan lite på våra läkare istället.
Citera
2025-07-22, 14:49
Medlem
Intressant att Transportstyrelsen återigen varit inne och ändrat bland sina frågor och svar om PEth-tester

Länk https://www.transportstyrelsen.se/sv...m-peth-prover/ Senast uppdaterad: 2025-07-18, kl 11:48

Om man vill jämföra frågorna samt tillhörande svar med hur det såg ut 2025-07-01 kan man använda Wayback Machine. Länk https://web.archive.org/web/20250701...m-peth-prover/

Relativt många svar är ändrade och fler ändringar lär komma framöver.
Citera
2025-07-22, 22:55
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Intressant att Transportstyrelsen återigen varit inne och ändrat bland sina frågor och svar om PEth-tester

Länk https://www.transportstyrelsen.se/sv...m-peth-prover/ Senast uppdaterad: 2025-07-18, kl 11:48

Om man vill jämföra frågorna samt tillhörande svar med hur det såg ut 2025-07-01 kan man använda Wayback Machine. Länk https://web.archive.org/web/20250701...m-peth-prover/

Relativt många svar är ändrade och fler ändringar lär komma framöver.
https://archive.org/ är så nazistiskt. det måste förbjudas!!! Helst i går...Frågar åt en sosse...
Citera
2025-07-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
https://archive.org/ är så nazistiskt. det måste förbjudas!!! Helst i går...Frågar åt en sosse...

Det blir lite jobbigt för Transportstyrelsen när deras "uppdaterade" information ändå finns kvar i sin orginalform. Både på webben och i nedsparad form.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-07-23 kl. 17:46.
Citera
2025-07-29, 21:00
Medlem
Totiuss avatar
Jag vill spinna vidare på följande två inlägg av Tyr96sn213bda tidigare idag i den andra tråden:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Det handlar alltså om följande artikel:
PEth-tester ökar i Norrbotten • Läkaren: "Det är ett bra prov"
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea...-prov/j8mog6ql

Det är en bra artikel förutom följande:
– Riskbruk är i nivån att det här kan vara skadligt för din hälsa. Det är en nivå som ligger klart under ett förhöjt PEth-värde. Däremot finns det konsensus kring att när konsumtionen når höga nivåer innebär det stora hälsorisker. Någonstans där börjar vi komma in på höga PEth-värden, säger Joakim Bunne.
Uttalandet är otydligt eftersom det inte framgår vad som avses med ”förhöjt” och ”höga” värden men eftersom 0,3 är den gräns som Transportstyrelsen utgår från får man anta att det är vad som avses. (I annat fall måste det klargöras vad som menas med ”förhöjt” och ”höga” värden.)

Problemet, som många gånger påtalats i trådarna, är påståendet att riskbruk ligger klart under 0,3 µmol/l. Som visats kan vissa individer nå denna nivå redan efter en relativt liten konsumtion.

Det här visar hur tjänstemän på Transportstyrelsen skapat en egen ”sanning” som INTE har motsvarighet i verkligheten. En ”sanning” som fått långtgående och ödesdigra konsekvenser för de drabbade. Det visar hur farlig tjänstemannaaktivism kan vara.
Citera
2025-07-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vill spinna vidare på följande två inlägg av Tyr96sn213bda tidigare idag i den andra tråden:

Det handlar alltså om följande artikel:
PEth-tester ökar i Norrbotten • Läkaren: "Det är ett bra prov"
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea...-prov/j8mog6ql

Det är en bra artikel förutom följande:
– Riskbruk är i nivån att det här kan vara skadligt för din hälsa. Det är en nivå som ligger klart under ett förhöjt PEth-värde. Däremot finns det konsensus kring att när konsumtionen når höga nivåer innebär det stora hälsorisker. Någonstans där börjar vi komma in på höga PEth-värden, säger Joakim Bunne.
Uttalandet är otydligt eftersom det inte framgår vad som avses med ”förhöjt” och ”höga” värden men eftersom 0,3 är den gräns som Transportstyrelsen utgår från får man anta att det är vad som avses. (I annat fall måste det klargöras vad som menas med ”förhöjt” och ”höga” värden.)

Problemet, som många gånger påtalats i trådarna, är påståendet att riskbruk ligger klart under 0,3 µmol/l. Som visats kan vissa individer nå denna nivå redan efter en relativt liten konsumtion.

Det här visar hur tjänstemän på Transportstyrelsen skapat en egen ”sanning” som INTE har motsvarighet i verkligheten. En ”sanning” som fått långtgående och ödesdigra konsekvenser för de drabbade. Det visar hur farlig tjänstemannaaktivism kan vara.

Ja det är helt galet. Undrar hur många personer inom sjukvården, företagshälsovården, socialtjänsten m.m. som tror på Transportstyrelsens felaktiga och överdrivna information om att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå över 0,3 µmol/L. Många har blivit förda bakom ljuset.

Jag hoppas verkligen att någon av de seriösa forskarna återigen kan lägga fram korrekt information kring den extremt stora individuella variationen och samtidigt dementera Transportstyrelsens siffror. Om inte de få svenska forskarna inom området "vågar" gå ut med denna typ av information får vi hoppas att någon av de utländska forskarna gör det.

Det skulle behövas nya studier kring konsumtion kontra PEth-värden iom att de äldre studierna ofta har fokus på "alkoholister" och andra "storkonsumenter" vilket ger helt felaktiga siffror när det gäller bildning och eliminering av PEth. De behövs större studier som innefattar vanlig folk för att visa mer rättvisande siffror. Men, "etiken" sätter troligen stopp för detta vilket gör att man kommer fortsätta använda den gamla felaktiga informationen...
Citera
2025-07-30, 13:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ja det är helt galet. Undrar hur många personer inom sjukvården, företagshälsovården, socialtjänsten m.m. som tror på Transportstyrelsens felaktiga och överdrivna information om att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå över 0,3 µmol/L. Många har blivit förda bakom ljuset.

Jag hoppas verkligen att någon av de seriösa forskarna återigen kan lägga fram korrekt information kring den extremt stora individuella variationen och samtidigt dementera Transportstyrelsens siffror. Om inte de få svenska forskarna inom området "vågar" gå ut med denna typ av information får vi hoppas att någon av de utländska forskarna gör det.

Det skulle behövas nya studier kring konsumtion kontra PEth-värden iom att de äldre studierna ofta har fokus på "alkoholister" och andra "storkonsumenter" vilket ger helt felaktiga siffror när det gäller bildning och eliminering av PEth. De behövs större studier som innefattar vanlig folk för att visa mer rättvisande siffror. Men, "etiken" sätter troligen stopp för detta vilket gör att man kommer fortsätta använda den gamla felaktiga informationen...
Det här problemet har vissa likheter med ”klimatkrisen” där paradigmen som definieras av IPCC inte ”får” ifrågasättas. De aktörer som gör det riskerar att stötas ut och hånas som ”klimatförnekare”. Vi har sett samma mönster i ”flyktingkrisen” där kritiker hånas som ”rasister”, ”fascister”, ”nazister” och så vidare. I den andra tråden har epitet som ”rättshaverist” och ”PEth-hatare” använts för att försöka förlöjliga och förnedra de som invänt mot Transportstyrelsens metoder (av den användare som lagt mycket arbete på att försvara Transportstyrelsen).

Det finns en risk att samma typ av mobbarmentalitet finns i de maktstrukturer inom politik och politiskt styrda verksamheter som Transportstyrelsen och den offentliga vården som har med nykterhet att göra. I så fall har den som ifrågasatt den påtvingade paradigmen om PEth riskerat sin karriär. Om det finns en kärna av aktivistiska makthavare som sätter sig över lagen är det ett oerhört allvarligt samhällsproblem.

Vi får därför hoppas att de seriösa forskarna har styrka nog att se till att fakta kring PEth kommer fram och presenteras på ett klart och tydligt sätt.
Citera
2025-07-30, 13:29
Medlem
Visste ni att Heike Gnann gjort en mindre studie som pågick i 10 dygn istället för den omskrivna och ofta refererade 5-dygnsstudien från 2011/2012.

Studiens namn är "Phosphatidylethanol Ein Alkoholkonsummarker auf dem Weg in die klinisch-forensische Routinediagnostik" och innefattar både 5-dygnsstudien, 10-dygnsstudien samt även en långtidsstudie av en person. Filnamn "Diss_Heike_Gnann.pdf".

Citat från sidan 105.
"Trinkversuch 10 Tage Proband PEth-Werte BAK (g/kg) Zeitpunkt des Maximums t1/2 (Tage)
1 514 0.98 10 4
2 233 1.08 11 5
3 220 1.00 9 8,5
4 247 1.29 11 4,5"
  • Deltagare 1 nådde ~0,73 µmol/L PEth dag 10 (nådde ~0,31 µmol/L i 5-dygnsstudien)
  • Deltagare 2 nådde ~0,33 µmol/L PEth dag 11 (nådde ~0,22 µmol/L i 5-dygnsstudien)
  • Deltagare 3 nådde ~0,31 µmol/L PEth dag 9 (nådde ~0,15 µmol/L i 5-dygnsstudien)
  • Deltagare 4 nådde ~0,35 µmol/L PEth dag 11 (var ej med i 5-dygnsstudien)

Kurvorna på sidan 107 är väldigt talande för vad som händer vid högt och regelbundet bruk av alkohol. Transportstyrelsens siffror angående nödvändigt alkoholintag för att nå 0,3 µmol/L är kraftigt överdrivna!

Visst, det är en extremt liten studie med få deltagare men den visar ändå på att det inte behövs mer än ~1,5 vecka för samtliga deltagare att passera 0,3 µmol/L PEth. Om studien haft fler deltagare så hade vi givetvis sett en ännu större spridning av resultaten.

Långtidsstudien som gäller en person som dricker socialt 3 dagar i veckan under en månad och når ~0,50 µmol/L är också intressant.

Dessa tre studier bevisar återigen att Transportstyrelsens siffror angående nödvändig alkoholkonsumtion för att nå 0,3 µmol/L PEth är kraftigt överdrivna!

Studiens namn "Phosphatidylethanol - ein Alkoholkonsummarker auf dem Weg in die klinisch-forensische Routinediagnostik"
Länk till Heike Gnanns studie https://freidok.uni-freiburg.de/data/8428

Citat
"For a closer investigation of PEth values in social drinkers with the aim to assess a cut-off value, several drinking experiments were performed: In the first experiment, eleven test persons drank an amount of ethanol leading to an estimated blood ethanol concentration of 1 g/kg on each of five consecutive days. In the second experiment, four test persons drank the same amounts of ethanol on each of ten consecutive days. In a third experiment, one test person drank the same amounts three times a week over four weeks. Regular blood sampling took place during and after the drinking terms. Maximum PEth 16:0/18:1 values were 237 ng/mL (five-days-drinking-experiment), 514 ng/mL (ten-days-drinking-experiment) and 350 ng/mL (long-term-drinking-experiment).

On the basis of these results a cut-off value of 800 ng/ml for PEth 16:0/18:1 in blood is suggested. This cut-off is set including a safety margin between social drinkers and alcoholics. It is low enough to identify as many alcoholics as possible, and high enough to ensure a minimum of “false-positives”. People, with Peth concentrations above 800 ng/ml should be classified as alcoholics. Those, whose blood concentrations were up to 800 ng/mL should be classified as heavy consumers, whereas an unconspicuous consumption behaviour can be assumed for values up to 600 ng/ml."
Här kommer man alltså fram till att värden upp till 600 ng/ml (~0,85 µmol/L) betyder "ett oansenligt konsumtionsbeteende kan antas för värden upp till 600 ng/ml (~0,85 µmol/L)"
Citera
2025-07-30, 14:56
Medlem
Totiuss avatar
I den andra tråden framför en av personerna som försvarar Transportstyrelsen ofta att PEth-värdet speglar skadan av alkohol och att 0,3 µmol/l är ett bra och rättvist värde eftersom skadan är lika stor för alla oavsett mängden alkohol. Någon källa ges inte utan bara hänvisning till Transportstyrelsens webbsida ”Frågor och svar om PEth-tester” (fetat av mig nedan):
Kan inte kroppsstorlek etc. påverka testets resultat?

Det är sant att det finns vissa skillnader i mängder alkohol för att PEth uppnår 0,3 µmol/L. Det finns exempelvis en skillnad mellan en liten kvinna efter gastric bypass som dricker snabbt utan mat och en stor man som dricker långsamt endast med maten, för att spetsa till det. Men det handlar alltid om stora mängder alkohol konsumerade under en längre tid. Gränsvärdet 0,3 µmol/L för påvisande av långvarigt, högt alkoholintag är tilltaget med god marginal. PEth avspeglar dessutom den verkliga medicinska skadan (som är lika stor hos den lilla kvinnan som hos den stora mannen) trots vissa skillnader i mängd alkohol som krävs för att uppnå 0,3 µmol/L.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...m-peth-prover/

Jag har inte sett någon forskning som stöder detta påstående. Är det någon i tråden som känner till sådan forskning?
Citera
2025-07-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
I den andra tråden framför en av personerna som försvarar Transportstyrelsen ofta att PEth-värdet speglar skadan av alkohol och att 0,3 µmol/l är ett bra och rättvist värde eftersom skadan är lika stor för alla oavsett mängden alkohol. Någon källa ges inte utan bara hänvisning till Transportstyrelsens webbsida ”Frågor och svar om PEth-tester” (fetat av mig nedan):
Kan inte kroppsstorlek etc. påverka testets resultat?

Det är sant att det finns vissa skillnader i mängder alkohol för att PEth uppnår 0,3 µmol/L. Det finns exempelvis en skillnad mellan en liten kvinna efter gastric bypass som dricker snabbt utan mat och en stor man som dricker långsamt endast med maten, för att spetsa till det. Men det handlar alltid om stora mängder alkohol konsumerade under en längre tid. Gränsvärdet 0,3 µmol/L för påvisande av långvarigt, högt alkoholintag är tilltaget med god marginal. PEth avspeglar dessutom den verkliga medicinska skadan (som är lika stor hos den lilla kvinnan som hos den stora mannen) trots vissa skillnader i mängd alkohol som krävs för att uppnå 0,3 µmol/L.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...m-peth-prover/

Jag har inte sett någon forskning som stöder detta påstående. Är det någon i tråden som känner till sådan forskning?

Jag tror inte att det finns någon sådan forskning när det gäller PEth-mätvärden men jag blir gärna motbevisad om det nu skulle finnas någon studie som stödjer detta.

Jag har skickat bland annat den frågan till Transportstyrelsen och fick följande svar 2025-06-16.

Se länk till inlägget https://www.flashback.org/p92193046#p92193046
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-07-30 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in