Citat:
Jag ser det egentligen inte som ett problem att min FHV inte är ansluten. Sista jag var där frågade jag om det skulle tas PEth på mitt blodprov och fick svaret att den typen av angiveri sysslar vi inte med. Gott så.
Då har du ett problem..
Men det är ju regelverket det är fel på. Det är väl idag bara en ekonomisk fråga om vårdcentralerna börjar ta PETh-prover rakt av på alla sina patienter för att fiska i grumligt vatten efter alkoholister, och sen skvallra om det för transportstyrelsen.
Hur kul är det då att vara måttlighetsdrickare? Hur kul är det med en 2v nykter utlandsresa? Eller en väldigt återhållsam semester? Eller en nykter grillfest bara för att du ska till VC dan därpå?
Man ska ha rätt att dricka hur mycket man vill på sin fritid utan att behöva riskera att fastna i någon utredningskarusell med omprovtagningar flera ggr för dyra pengar!
Men det är ju regelverket det är fel på. Det är väl idag bara en ekonomisk fråga om vårdcentralerna börjar ta PETh-prover rakt av på alla sina patienter för att fiska i grumligt vatten efter alkoholister, och sen skvallra om det för transportstyrelsen.
Hur kul är det då att vara måttlighetsdrickare? Hur kul är det med en 2v nykter utlandsresa? Eller en väldigt återhållsam semester? Eller en nykter grillfest bara för att du ska till VC dan därpå?
Man ska ha rätt att dricka hur mycket man vill på sin fritid utan att behöva riskera att fastna i någon utredningskarusell med omprovtagningar flera ggr för dyra pengar!
Men det finns värre saker vården och företag i allmänhet kan syssla med. Företag och Svenskt Näringsliv driver hårt på frågan om drogtester. För en tid sedan vann ett företag en tvist i Arbetsdomstolen om att säga upp en anställd som aldrig påvisats vara påverkad på jobbet men som hade spårämnen av cannabis i blodet.
Det är enligt mig en trappa ner till helvetet. Nu anser många arbetsgivare att sådana spårämnen kan ligga till grund för uppsägning. Problemet är bara att om man testade alla 20 - 50 år så har en jävla massa människor spårämnen av cannabis. Tänker man säga upp alla? Sannolikt inte för då kommer många verksamheter halta betänkligt och det finns inga nya att anställa.
Jakten på ett puritanskt samhälle är skadlig. TS och Fuckbabben förstår det inte. Av det ovan nämnda framgår det att SN inte heller gör det. Jag är på riktigt oroad över vart detta är på väg.