2025-07-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej, det enda vi vet av det är att det aldrig prövats i domstol. Släpp flaskan om du ska debattera i den här tråden.
Nu får du sluta med trams, man dömer inga läkare utifrån vad dom gör för tester, man dömer inte ens ifall dom råka göra något fel eller missar något och detta är ändå mycket värre än att inte ge info vad man tar för tester.
Citera
2025-07-04, 22:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men dessa gäller när du ska återfå körkortet efter olika händelser som föranlett till man fick körkortet återkallat, som fylla där man hamnat i fyllecell hos polisen.
Genom detta är det lagliga markörer.
Du är den sämre versionen av trollet fuckbabben. Och fuckbabben är riktigt, riktigt dålig. Jag förstår faktiskt inte hur en människa inte kan inse att det man tycker i ett ämne antingen är irrelevant eller helt fel beroende på allt annat som postats. Trots att du så klart inte kommer förstå detta, TS har krav på nyktert leverne för att få tillbaka KK efter ex en fyllekörning eller anmälan från läkare. TS krävde tidigare enbart tester av CDT-värden. Man trodde det var stupsäkert tecken på alkoholism eller inte alkoholism.

Jag är ett levande exempel på att de hade fel då. Linnea är ett exempel på att de har fel nu.
Denna ständiga sökan efter ett fix värde som säger antingen eller är sjuk när vi pratar om individer. Jag har en genetisk differens som gör att CDT alltid är högt. Enligt dig och fuckbabb-mussolini ska jag ändå testas mot CDT.
Citera
2025-07-04, 22:54
Medlem
Citat:
Vad vi kan se är att läkarkåren är delad i sin uppfattning, det menas även man kan få olika utlåtanden beroende på läkarens privata åsikt. Det är detta som oroa mig mest, man vet aldrig vilka kriterier läkaren själv tror o går efter.
Läkarens makt borde inte ha någon betydelse om provresultaten är godkända.

Två prover på CDT under 2,0 under 4 månader borde räcka. Litar dom inte på sina egna referenser så borde det vara olagligt att ta betalt för dessa prover. Håller med om att det är oroande, men det enda som funkar nu för tiden är privatläkare.
Citera
2025-07-04, 22:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nu får du sluta med trams, man dömer inga läkare utifrån vad dom gör för tester, man dömer inte ens ifall dom råka göra något fel eller missar något och detta är ändå mycket värre än att inte ge info vad man tar för tester.
Jag kommenterade din hjärndöda slutsats, du är den slöaste kniven i lådan, att om det saknas domar så har inga fel begåtts. Sluta posta när inte TS och fuckbabben ger dig support. Det blir så fel då. Vänta tills i morgon när TS har skjutit till mer medel för "kommunikation".
Citera
2025-07-04, 23:05
Medlem
Citat:
Du är den sämre versionen av trollet fuckbabben. Och fuckbabben är riktigt, riktigt dålig. Jag förstår faktiskt inte hur en människa inte kan inse att det man tycker i ett ämne antingen är irrelevant eller helt fel beroende på allt annat som postats. Trots att du så klart inte kommer förstå detta, TS har krav på nyktert leverne för att få tillbaka KK efter ex en fyllekörning eller anmälan från läkare. TS krävde tidigare enbart tester av CDT-värden. Man trodde det var stupsäkert tecken på alkoholism eller inte alkoholism.

Jag är ett levande exempel på att de hade fel då. Linnea är ett exempel på att de har fel nu.
Denna ständiga sökan efter ett fix värde som säger antingen eller är sjuk när vi pratar om individer. Jag har en genetisk differens som gör att CDT alltid är högt. Enligt dig och fuckbabb-mussolini ska jag ändå testas mot CDT.
Nu har du fått även PEht, skulle du haft det på din tid skulle du klarat dig, man funderar även på byta ut GT mot PEth.

Vad jag kan se är att många dricker hårt, har vänner som super otroligt hårt på helgerna, tar även en återställare dagen efter.
Reflektera ännu mer på detta nu när jag tog en vit månad inför blodprov, vi gick ut förra lördagen för lite mat, polaren beställde in tre alkoholdrycker första han gjorde innan han ens öppna meny, en snaps, en drink o en öl, ändå hade vi tagit någon öl innan vi gick ut.

Har även polare som helt sluta dricka o vill jag hänger med dessa istället, dom har oxå festa hårt innan, men efter 45-50 års ålder börja dom lägga av o fick andra intressen.

Själv är jag i valet hur jag ska göra, gillar öl o goda viner, men känner jag gärna kan stå över o det blir inte lika ofta som varje helg.
Citera
2025-07-04, 23:09
Medlem
Citat:
Jag kommenterade din hjärndöda slutsats, du är den slöaste kniven i lådan, att om det saknas domar så har inga fel begåtts. Sluta posta när inte TS och fuckbabben ger dig support. Det blir så fel då. Vänta tills i morgon när TS har skjutit till mer medel för "kommunikation".
Man ska inte fara ut med osanningar hur det fungerar med läkare, det är bevis på okunskap, varav jag kan lägga ut en enkel uppgift, bevisa någon blivit straffad?

Kan man inte göra det förstår alla att ni har fel, regeln handlar bara om etik ifall läkaren vill informera eller inte.
Citera
2025-07-04, 23:50
Medlem
Många kunniga här i tråden. Förklara vad GT gör för skillnad. Kostar bara en massa extra pengar och ingen tycks lägga någon större vikt vid provresultaten. Peth & CDT fyller en funktion vid mätning av alkoholkonsumtion, men GT känns ganska missvisande i sammanhanget.
Citera
2025-07-05, 13:09
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Om man ska lämna prover så be dem läsa upp vilka prover. Är det peth med så ställ er upp och gå därifrån.
Det räcker inte!

Eftersom jag jobbat inom sjukvården vet jag att det görs s.k efter- eller tilläggsbeställningar på redan tagna provrör. Om bara rörtypen är den rätta kan läkarna ringa laboratoriet och be om att få efterbeställa vissa analyser. Detta är inget konstigt utan görs flera gånger om dan. Oftast görs det på inneliggande patienter, dels för att spara tid och dels för att slippa sticka om patienterna, men kan även göras på prover som kommer från vårdcentralerna.
Då och då händer det att provet måste splittas i 2 separata rör eftersom det kommer att köras på 2 olika instrument, eller att det andra röret måste skickas till ett annat lab.

Och det är just detta en läkare kan göra på en VC.

Alltså, du frågar om vilka prover som skall tas. Om läkaren då säger att det bara är dom vanliga proverna, men misstänker att du dricker för mycket, kan han en halvtimme efter
att du lämnat VC ringa lab och efterbeställa ett PETh-prov på dej, när provet ankommer till lab! (Detta måste göras på ett EDTA-rör med lila kork. Alltså samma rör som t.ex Hematologi,
HBA1c och Protein. Och blodvärde eller HBA1c tas ju nästan på rutin..)
Labpersonalen häller då av lite från det ena röret, gör en PETh-beställning, och skickar provet till det lab som utför PETh.
Det enda sättet för dej att få veta om det tagits är att gå in på 1177 och kolla.

Det är därför det är viktigt att politiskt klippa av kopplingen mellan sjukvård och transportstyrelsen.
Läkare ska överhuvudtaget inte få meddela enskilda provsvar till TS på detta sätt!

Det tycks ha blivit en trend i samhället idag att skvallra hit och dit. Man försökte med lärarna och angiverilagen också, men där blev det stopp, eftersom lärarna kunde utsättas för repressalier.
Kan inte läkarna bli det också?
Citera
2025-07-05, 14:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det räcker inte!

Eftersom jag jobbat inom sjukvården vet jag att det görs s.k efter- eller tilläggsbeställningar på redan tagna provrör. Om bara rörtypen är den rätta kan läkarna ringa laboratoriet och be om att få efterbeställa vissa analyser. Detta är inget konstigt utan görs flera gånger om dan. Oftast görs det på inneliggande patienter, dels för att spara tid och dels för att slippa sticka om patienterna, men kan även göras på prover som kommer från vårdcentralerna.
Då och då händer det att provet måste splittas i 2 separata rör eftersom det kommer att köras på 2 olika instrument, eller att det andra röret måste skickas till ett annat lab.

Och det är just detta en läkare kan göra på en VC.

Alltså, du frågar om vilka prover som skall tas. Om läkaren då säger att det bara är dom vanliga proverna, men misstänker att du dricker för mycket, kan han en halvtimme efter
att du lämnat VC ringa lab och efterbeställa ett PETh-prov på dej, när provet ankommer till lab! (Detta måste göras på ett EDTA-rör med lila kork. Alltså samma rör som t.ex Hematologi,
HBA1c och Protein. Och blodvärde eller HBA1c tas ju nästan på rutin..)
Labpersonalen häller då av lite från det ena röret, gör en PETh-beställning, och skickar provet till det lab som utför PETh.
Det enda sättet för dej att få veta om det tagits är att gå in på 1177 och kolla.

Det är därför det är viktigt att politiskt klippa av kopplingen mellan sjukvård och transportstyrelsen.
Läkare ska överhuvudtaget inte få meddela enskilda provsvar till TS på detta sätt!

Det tycks ha blivit en trend i samhället idag att skvallra hit och dit. Man försökte med lärarna och angiverilagen också, men där blev det stopp, eftersom lärarna kunde utsättas för repressalier.
Kan inte läkarna bli det också?
Så kontentan är att man aldrig ska lämna blodprov i rör med lila kork?

Fö, tack för ett informativt inlägg!
Citera
2025-07-05, 15:05
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Så kontentan är att man aldrig ska lämna blodprov i rör med lila kork?

Fö, tack för ett informativt inlägg!

Nej, men som jag sa är dom rören dom vanligaste man tar, t.ex blodvärde eller HBA1c. Därför är det ju svårt att vägra att lämna prov i EDTA-rör.

Jag tror heller inte att det är vanligt att läkare gör så, men möjligheten finns!
Man kan ju ha rejäl koll via 1177 vilka prov som verkligen tagits. Har VC efterbeställt PETh-prov har läkaren brutit mot patientlagen och bör anmälas.
Senast redigerad av Celestron 2025-07-05 kl. 15:07.
Citera
2025-07-05, 15:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Nej, men som jag sa är dom rören dom vanligaste man tar, t.ex blodvärde eller HBA1c. Därför är det ju svårt att vägra att lämna prov i EDTA-rör.

Jag tror heller inte att det är vanligt att läkare gör så, men möjligheten finns!
Man kan ju ha rejäl koll via 1177 vilka prov som verkligen tagits. Har VC efterbeställt PETh-prov har läkaren brutit mot patientlagen och bör anmälas.
Min FHV är inte ansluten till 1177.
Citera
2025-07-05, 15:31
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Min FHV är inte ansluten till 1177.

Då har du ett problem..

Men det är ju regelverket det är fel på. Det är väl idag bara en ekonomisk fråga om vårdcentralerna börjar ta PETh-prover rakt av på alla sina patienter för att fiska i grumligt vatten efter alkoholister, och sen skvallra om det för transportstyrelsen.

Hur kul är det då att vara måttlighetsdrickare? Hur kul är det med en 2v nykter utlandsresa? Eller en väldigt återhållsam semester? Eller en nykter grillfest bara för att du ska till VC dan därpå?

Man ska ha rätt att dricka hur mycket man vill på sin fritid utan att behöva riskera att fastna i någon utredningskarusell med omprovtagningar flera ggr för dyra pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in