• 7
  • 8
2025-05-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Escitalopram r ett bra lkemedel. Ett annat alternativ, speciellt fr kvinnor r Paroxetine. Om det gller SNRI brukar jag medicinera mina patienter med Duloxetine som har starkare noradrenerg affinitet och mindre biverkningar. Regionerna fredrar Venlafaxin eftersom det r billigare. Venlafaxin r vldig bra, men kan vara kneppig att trappa ner senare.

Lycka till
Guanxi (l psykiatri)

Tack. Jag frstr. Hur stller du dig till kombinationen atarax och Escitalopram? Eftersom kombinationen har kontraindikationer enligt FASS men flera lkare skrivit ut det.
Citera
2025-05-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellmas1919
Tack. Jag frstr. Hur stller du dig till kombinationen atarax och Escitalopram? Eftersom kombinationen har kontraindikationer enligt FASS men flera lkare skrivit ut det.

Jag undviker det. Finns ingen anledning till att inte ge Lergigan eller Theralen istllet. Atarax ven i monoterapi kan pverka hjrtat.
Citera
2025-05-17, 17:16
Medlem
Citat:
Jag undviker det. Finns ingen anledning till att inte ge Lergigan eller Theralen istllet. Atarax ven i monoterapi kan pverka hjrtat.

Tack fr svar!
Citera
2025-05-17, 18:27
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Hej!

Tycker du inte Theralen r ganska stark psykofarmaka - om en patient frvntas arbeta heltid? (Det r ju i och fr sig en dosfrga).
Citera
2025-05-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hej!

Tycker du inte Theralen r ganska stark psykofarmaka - om en patient frvntas arbeta heltid? (Det r ju i och fr sig en dosfrga).

Hej,
Det varjerar. Vissa knner ingen effekt av dessa antihistaminer, vissa kan sova i 13 timmar. Jag r generellt emot dessa typer av lkemedel, dem r sedativa (skall inte frvxlas med anxiolitika), och dirty drugs. Jag r inte frmmande fr att frskriva lgre dos svag benso s som oxascand 5 mg - under begrnsad tid med patientens frstelse att det kommer enbart ske tills antidepressiva kommer igng.

Mvh
Guanxi
Citera
2025-05-17, 21:10
Medlem
Citat:
Hej,
Det varjerar. Vissa knner ingen effekt av dessa antihistaminer, vissa kan sova i 13 timmar. Jag r generellt emot dessa typer av lkemedel, dem r sedativa (skall inte frvxlas med anxiolitika), och dirty drugs. Jag r inte frmmande fr att frskriva lgre dos svag benso s som oxascand 5 mg - under begrnsad tid med patientens frstelse att det kommer enbart ske tills antidepressiva kommer igng.

Mvh
Guanxi

Jag r en av dom. Knner ingenting av 50 mg atarax. Blir inte heller speciellt trtt av theralen.
Citera
2025-05-18, 21:10
Medlem
Citat:
Har svarat p dom nu. Synd att man inte kan bifoga en bild hr? Jag svarade ja p fler n jag trodde p ADHD men det r vl ganska vanligt tnker jag.

Hr r rttning. Var speciellt uppmrksam p de frsta frgorna.

https://www.lakarhuset.com/docs/ASRS.pdf
Har du svar inom de gra flten s r det pong..

har du fler n fyra dr s r mitt rd att ta med dig att du kan ha adhd, hg risk, och bidiagnos kan ge ngest och andra problem utan behandling.

Ja varfr f en diagnos? Det kan frklara tidigare mende och beteenden. De kan guida att hitta rtt medicin ofta uppstr massa konsekvenser av grundproblemet och de brukar bli fel medicinerad. Med mera.
Senast redigerad av Naturen2021 2025-05-18 kl. 21:16.
Citera
2025-05-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Hr r rttning. Var speciellt uppmrksam p de frsta frgorna.

https://www.lakarhuset.com/docs/ASRS.pdf
Har du svar inom de gra flten s r det pong..

har du fler n fyra dr s r mitt rd att ta med dig att du kan ha adhd, hg risk, och bidiagnos kan ge ngest och andra problem utan behandling.

Ja varfr f en diagnos? Det kan frklara tidigare mende och beteenden. De kan guida att hitta rtt medicin ofta uppstr massa konsekvenser av grundproblemet och de brukar bli fel medicinerad. Med mera.

Tusen tack! Jag hade 3 pong p frsta och 4 p andra. S inte s mycket. Men intressant.

Ja det r lite s jag tnker gllande diagnos. Fattar att det inte lser ngot men tnker att det kan hjlpa att veta vad problemet r.
Citera
2025-05-19, 08:12
Medlem
Citat:
Har svarat p dom nu. Synd att man inte kan bifoga en bild hr? Jag svarade ja p fler n jag trodde p ADHD men det r vl ganska vanligt tnker jag.

Ja grnsfall skulle jag sga.
Bra att du har psykolog. Vissa kan vara riktigt bra och tnka utanfr boxen. Hur gr det nu d?
Citera
2025-05-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Ja grnsfall skulle jag sga.
Bra att du har psykolog. Vissa kan vara riktigt bra och tnka utanfr boxen. Hur gr det nu d?

Ja jag tror det kommer bli mycket bttre nr jag fr trffa en psykolog irl. Den online r bra men man hinner inte mycket p 20 min t gngen.

Det r ganska upp och ner. Men har haft ngra dagar nu som varit mer hanterbara och kvllar som varit i princip ngestfria. S jag hoppas att det r p vg att vnda igen. Annars r jag inne p att ka medicinen och se om det hjlper.
Citera
2025-05-19, 20:04
Medlem
En till fundering om ngon fortfarande lser trden. D min ngest denna gng kom nr jag avlutat mina studier s tnkte jag och mnga andra att det handlade om utmattning. Min lkare och psykolog tycker dock inte att det stmmer med min symtombild. (Ingen trtthet p det sttet, inga direkta kognitiva svrigheter osv). Dremot s tycker jag se ett mnster att jag fr mer ngest dagen efter jag varit vldigt aktiv. Dr knner jag ocks att en diagnos kan underltta. Ska man vara frsiktig med att utmana kroppen osv fr att det ev r en utmattning? Eller r det bra att frska gra s mycket som mjligt trots ngest fr att inte skapa ett undvikande osv?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in