• 1
  • 2
2025-05-14, 14:33
Avstängd
Offerviljas avatar
Om vi tar den mest typiskt svenska kvinnan eller mannen som är född år 1945, när åt den personen då troligast för första gången i sitt liv olika sorters mat som idag är väldigt populär? Vilket var året då personen t.ex. för första gången åt en hamburgare? När åt han eller hon första gången spaghetti med köttfärssås, pizza, kebab, sushi, thaimat, kinamat, indiskt, snabbnudlar och tacos?
Citera
2025-05-14, 14:37
Medlem
Bassplays avatar
Jag skulle gissa på år 1960, ett sibyllamål med en pucko. Antagligen på våren , möjligtvis en onsdag runt kl 17..

Tacos är nog senare. 70 talet kanske. En juni, fredag runt 18-19 tiden?

Vilken konstig frågeställning.
Citera
2025-05-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Om vi tar den mest typiskt svenska kvinnan eller mannen som är född år 1945, när åt den personen då troligast för första gången i sitt liv olika sorters mat som idag är väldigt populär? Vilket var året då personen t.ex. för första gången åt en hamburgare? När åt han eller hon första gången spaghetti med köttfärssås, pizza, kebab, sushi, thaimat, kinamat, indiskt, snabbnudlar och tacos?
Spaghetti med köttförssås var troligen många ungars favoritmat efter att skolorna började servera det i början av sjuttiotalet. Och då ville de såklart även ha det hemma.
Citera
2025-05-14, 14:56
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:

Om de gjorde det i Sverige var det troligen någon gång i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Hamburgare kan de ha ätit lite tidigare än de andra maträtterna.
Citera
2025-05-14, 14:56
Medlem
Citat:

1947 öppnades två svenska restauranger, båda med pizza på menyn!
Citera
2025-05-14, 15:05
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag skulle gissa på år 1960, ett sibyllamål med en pucko. Antagligen på våren , möjligtvis en onsdag runt kl 17..

Tacos är nog senare. 70 talet kanske. En juni, fredag runt 18-19 tiden?

Vilken konstig frågeställning.

Ja, jag skulle också gissa på 1960, en våronsdag runt sjuttonsnåret. Antagligen med en pucko i ena handen och en flottig hamburgare i den andra, kanske vid någon bensinmack där framtiden luktade diesel och optimistisk 60-talsanda. Fast nu när jag tänker efter… tacos på 70-talet? Då måste det nästan ha varit ett UFO-inspirerat inslag på någon folkpark, för jag kan inte tänka mig att det var en vanlig fredag.
Citera
2025-05-14, 15:05
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
1947 öppnades två svenska restauranger, båda med pizza på menyn!

Det fanns pizza i Sverige redan på 1800-talet, men få lär ha ätit det innan ungefär 1970. Pasta fanns så tidigt som på 1600-talet men slog inte igenom förrän på 1900-talet. Den enda vanliga pastarätten var i början stuvade makaroner. Köttfärssås liknande den de äter i Italien blev populär först 1970-80 någon gång.
Senast redigerad av Blocktober 2025-05-14 kl. 15:13.
Citera
2025-05-14, 15:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Mina föräldrar åt hamburgare, och grillade kött på 50-talet. Spagetti några år senare. Tacos mitten av 80-talet.

Kebab, sushi, thaimat, kinamat, indiskt, nudlar - aldrig!
Citera
2025-05-14, 15:12
Moderator
Ancistruss avatar
Enl mina föräldrar som är strax över 80 åt de spagetti första gången sådär ungefär runt 1950. Sedan tog det säkert ytterligare ett decennium innan det blev vanligt att äta det.

Fast de var tydligen mest fascinerande av tropiska frukter som började komma in något år efter 2:a världskriget. De hade visst funnits i Sverige innan kriget men kom inte in under kriget så de hade aldrig sett det innan.

Hamburgare lär de visst provat första gången som tonåringar på mitten/slutet av 50-talet.

Taco minns jag att jag själv som tonåring nån gång på mitten av 80-talet introducerade för mina föräldrar. Det fanns nog innan men de hade åtminstone aldrig hört talas om det innan. Det samma med sushi.

Pizza vet jag inte.
Citera
2025-05-14, 15:13
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:

Aldrig.

De höll kvar vid sin husman livet ut. Noll intresse för att pröva på nya rätter från andra länder i den generationen.
Citera
2025-05-14, 15:17
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Aldrig.

De höll kvar vid sin husman livet ut. Noll intresse för att pröva på nya rätter från andra länder i den generationen.

Nej, det var snarare de som var födda på 1920-talet som aldrig ens skulle ta "utländsk" mat i sin mun. Min mormor åt faktiskt pizza fast hon var född för drygt 100 år sedan, men hon var lite egen.
Citera
2025-05-14, 15:23
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Ja, jag skulle också gissa på 1960, en våronsdag runt sjuttonsnåret. Antagligen med en pucko i ena handen och en flottig hamburgare i den andra, kanske vid någon bensinmack där framtiden luktade diesel och optimistisk 60-talsanda. Fast nu när jag tänker efter… tacos på 70-talet? Då måste det nästan ha varit ett UFO-inspirerat inslag på någon folkpark, för jag kan inte tänka mig att det var en vanlig fredag.
Nä tacos var nog senare, tänkte lite fel..
80 nånting som vissa vågade sig på denna exotiska rätt. Sen har den ju bara blivit mer och mer försvenskad.

En nära till mig brukar säga i slutet på semestern. Jag längtar hem till något svenskt att äta, tacos eller nåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in