2025-05-14, 15:31
Medlem
Dofternas avatar
Mina päron är i den åldern, de åt sina första pizzor sommaren 1980 i Östersund och jag var med, kinesiskt var nog där i kring också.
Tacos åts för första gången i USA sommaren -81, indiskt runt millennieskiftet när de hälsade på mig i "storstan". Kebab och sushi är det tveksamt om de smakat.
Citera
2025-05-14, 15:42
Medlem
Mina föräldrar är lite äldre:
Vad jag vet så åt min far Pizza för första gången 1960: När han flyttade in som granne med en pizzeria.
För oss var Pizza nåt naturligt när jag växte upp men kommer ihåg mina kusiner från en mindre ort på landet, de först provade på det hos oss på 70talet:
Spagetti har jag sett på bild och morsan pratade om det så jag gissar 50talet.
Hamburgare var något senare skulle säga 70tal.
Sen tacos etc hamnar vi nog på 90tal.
Sen suchi: skulle fortfarande inte få farsan att äta rå fisk än idag utom inlagd sill och gravad lax.
Citera
2025-05-14, 15:57
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Nej, det var snarare de som var födda på 1920-talet som aldrig ens skulle ta "utländsk" mat i sin mun. Min mormor åt faktiskt pizza fast hon var född för drygt 100 år sedan, men hon var lite egen.

Kan så vara, mina referenspunkter är folk födda 1920-1940.
Citera
2025-05-14, 16:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Om vi tar den mest typiskt svenska kvinnan eller mannen som är född år 1945, när åt den personen då troligast för första gången i sitt liv olika sorters mat som idag är väldigt populär? Vilket var året då personen t.ex. för första gången åt en hamburgare? När åt han eller hon första gången spaghetti med köttfärssås, pizza, kebab, sushi, thaimat, kinamat, indiskt, snabbnudlar och tacos?
Slänger in dom som jag har lite halvbra gissningar på.

Pizzerior började väl poppa upp lite här och där på 70-talet.
Kinakrogar ungefär samtidigt skulle jag tro, det var rätt tidigt.
Känns som att indiskt skulle kunna komma in här i trakterna också men det har ju aldrig varit så jättevanligt så svårt att säga.
Kebab borde ha blivit populärt i början på 90-talet skulle jag säga.
Sushi, Thai, snabbnudlar och tacos måste vara nyare. Ska vi säga att det kom i "modern tid" när gråsossarna slutade försöka stoppa allt som är kul.
Citera
2025-05-14, 16:22
Medlem
Den direkta frågan blir det tyvärr någon gång runt 1988 för pizza då mina föräldrar var rejält sparsamma och mor hade gått s k husmodersskola före hon gifte sig vid 21 år och fick min slanke far. han lär då gå upp 13 kg första året med blandade kötträtter med allt annat än tråkig brunsås.

Jag minns att det fanns recept kort hos några samålders 40-talister så det var nog hur man hittade tacos, thai och annat med frukt i maten att testa hemma för de mer äventyrliga.

https://www.tillbakatill70talet.se/i-koket/

Angående parisare och hamburgare så misstänker jag många i Norrland kan ha testat det på en marknad runt 1967 för att se vad ungdomen riktigt äter numera.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-05-14 kl. 16:27. Anledning: Stevefel
Citera
2025-05-14, 16:36
Medlem
pn222jws avatar
Med lite variation för om dom bodde i större städer - och för dom nämnda exemplen - cirka
Medelklassen 1960 - 1970 - 1980-talen.
Arbetarklassen 1965 - 1975 - 1980-talen.
Senast redigerad av pn222jw 2025-05-14 kl. 16:51.
Citera
2025-05-14, 17:23
Medlem
holmiums avatar
Det är lustigt hur man tydligen uppfattar Sverige och svenskarna förr i världen.

Det är ju knappast så att folk inte reste ut i världen och därmed mötte andra kulturer och givetvis av helt naturliga skäl även åt annan mat.

Exempelvis Italien och Schweiz har varit populära resmål för svenskar i flera hundra år. och våra förfäder reste världen runt både i västerled och österled för 1000 år sedan. Givetvis åt man av maten dit man kom !

Både min far, farfar med familj och farfars far har rest runt i världen och både arbetat och studerat. Dom lärde sig nya saker och förhållningssätt i länder som Schweiz, England, Ryssland, Italien, Tyskland och i Orienten, givetvis åt man maten och lärde sig att tycka om dessa lokala maträtter som serverades.

Utom i England då......
Citera
2025-05-14, 17:38
Medlem
Det har väl kommit in utländsk mat till Sverige kontinuerligt under hundratals år. Till exempel kåldolmar kommer från Turkiet ("Dolma").
Citera
2025-05-14, 17:40
Medlem
Åt min första pizza i mitten av 70- talet. Kostade 7 kronor om jag mins rätt. Fanns inga namn då på olika pizzor utan nån sa till honom bordet vad man villa ha på
Citera
2025-05-14, 17:59
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay

Vilken konstig frågeställning.
Jag tycker frågeställningen är väldigt intressant.

De lär ju ha upplevt, i den mån det är en upplevelse, sin första hamburgare sent omsider. Även massa annan amerikansk skit.
Citera
2025-05-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Om vi tar den mest typiskt svenska kvinnan eller mannen som är född år 1945, när åt den personen då troligast för första gången i sitt liv olika sorters mat som idag är väldigt populär? Vilket var året då personen t.ex. för första gången åt en hamburgare? När åt han eller hon första gången spaghetti med köttfärssås, pizza, kebab, sushi, thaimat, kinamat, indiskt, snabbnudlar och tacos?

Fler 80-åringar än man tror som inte ätit något av ovanstående. Burgaren etablerades i mitten av 60-talet och då hade många av dem anammat vuxna matvanor. Spaghetti har de hoppat över. De har käkat makaroner. Med korv.
Citera
2025-05-14, 18:02
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Åt min första pizza i mitten av 70- talet. Kostade 7 kronor om jag mins rätt. Fanns inga namn då på olika pizzor utan nån sa till honom bordet vad man villa ha på
Låter ju som en dröm.

Jag förstår att 7 kronor var mer än 7 kronor idag men, ändå.

Vad tog du på pizzan, om du minns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in