• 8
  • 9
2025-05-18, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja alla var ju inte uppväxt i lantbruksfamiljer men tror att många köpte direkt utav lantbrukare med mindre mellanhänder

Det lät gott..
Annars funkar det med platta skivor som är bredare / större bara att lägga på ett galler å grilla och sen strimla efter det. Ska ju inte va nån rosa kärna och mörat är det redan i marinaden liksom
Jo, det är ju en variant man kan köra och skära upp det efter grillningen.
Och såg att de gjorde så på tex kyckling, och där de bankade ut den lite och sen skar upp den.
Det skulle ju betydligt enklare.

Funderar dock på varför de vill ha så tunna skivor till nöt bulgogi.
Om det har med mörning och göra, eller smak eller nått annat.

När jag tänker på det så har jag en japansk grill som går sätta över gas, som har ett galler med ett fint rutnät.

Och när vi pratar om lantbruk och så, så är jag riktigt sugen på hitta en med myskankor och just för det är så satans gott med anka och speciellt den rasen i mitt tycke.
Citera
2025-05-18, 12:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, det är ju en variant man kan köra och skära upp det efter grillningen.
Och såg att de gjorde så på tex kyckling, och där de bankade ut den lite och sen skar upp den.
Det skulle ju betydligt enklare.

Funderar dock på varför de vill ha så tunna skivor till nöt bulgogi.
Om det har med mörning och göra, eller smak eller nått annat.

När jag tänker på det så har jag en japansk grill som går sätta över gas, som har ett galler med ett fint rutnät.

Och när vi pratar om lantbruk och så, så är jag riktigt sugen på hitta en med myskankor och just för det är så satans gott med anka och speciellt den rasen i mitt tycke.

Ja alltså man kan ju jämföra sättet med att skära upp marinerat kött med andra bitar av nöt som man gör med ett helt annat recept. Vill man ha grytbitar på spett eller smala strimlor på som du säger ett finmaskigt nät eller andra underlag som läggs på gallret så det iaf släpper igenom rök ifrån grillen osv är det ju valfritt. Man har ju referenser ändå kring marinering och nötkött och dess styckningsstorlek av bitar man väljer att grilla

Jämför med andra recept på samma köttdetalj så får du det nog smakrikt ändå så länge marinaden fått göra sitt, munsbit stora som fin fin strimlat mm. Har väl nåt med sammansättningen av rätten med tillbehören grönsakerna osv att göra att allt blandas väl bättre med smala strimlor men det är ju upp till var och en själv.
Senast redigerad av Sladdaren 2025-05-18 kl. 12:36.
Citera
2025-05-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä du har helt galet fel. De är uppväxta med husmanskosten med föräldrar som i många fall drev lantbruk iaf i Norrland. Med bondesamhället menar jag att det fanns betydligt fler lantbrukare (barn till lantbrukare som är i 70 års åldern idag) och inte att industrialismen inte hade börjat för det hade den gjort under lång tid. Uttrycket mig lite fel bara att påstå att Bondesamhället var själva samhälls välfärdssystemet men så var det såklart inte
Så klart att det finns barn till lantbrukare, det finns det idag också. Men om du tror att det var så många på 50-talet är du nog fel ute eftersom bondesamhället inte existerade då som det gjorde på 1800-talet.
Citera
2025-05-19, 01:00
Medlem
JerryCottons avatar
Well, farsan älskade kebab/shawarma. Han reste runt i Mellanöstern på 60-talet. Han blev riktigt glad när det började ploppa upp kebabställen i Sverige i början av 80-talet. Han introducerade familjen i kebabens värld, -"nu ska ni få smaka på grejer!" Min mormor som var född på 20-talet älskade hamburgare, dock oklart när hon åt sin första. Hennes favoriter var Donkens cheese samt Sibyllas Superstar utan dressing, senap och ketchup. Farfar/farmor samt morfar åt aldrig "snabbmat". Farmor lagade dock världen bästa lasagne, detta var på 80-talet. Mormor lagade god köttfärspizza även det på 80-talet.

Morsan har alltid varit i framkant gällande mat. Vi åt ofta "kinesisk" sötsur gryta med bambuskott och groddar på 70-talet. Farsan var mästare på chili con carne på 70-talet.

Det skiljer sig givetvis geografiskt åt. T.ex. kebab hade ju knappast samma spridning i Arvidsjaur 1982 som i Malmö eller Stockholm samma gäller pizza och annan etnisk mat.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in