2025-05-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Problemet med avancerade maskiner r att de r knsliga fr partikelstrlning eller gamma / rntgenstrlning och kan frstras p samma stt som en levande mnniska, ven om det kan ta litet lngre tid.
De fr ha frmga att reparera sig sjlva eller rentav smlta ned dem till rvaror och bygga nytt frn grunden med jmna mellanrum. Samma som levande organismer gr i ett ekosystem dr man har nya generationer nr de gamla blir utslitna. Bara mer anpassat till miljn i rymden.

Citat:
gg eller fertiliserade sdana kan vl ej klara att hamras med strlning i rhundraden utan att bli frstrda ?
Nej, men man kan lagra information p betydligt mer robust stt med felkorrigerande kod och sen syntetisera ett befruktat gg baserat p denna.

Citat:
Den hr maskinen, som skulle fungera som en artificiell livmoder, hur skulle en sdan extremt avancerad maskin kunna verleva en sdan lngvarig och skadlig attack av partikelstrlning eller hgenergetiska fotoner som ganska ltt trnger igenom 50 cm. Wolfram under rhundradena om tiden fr ha sin gng.
Man behver inte ens transportera sjlv livmodern eftersom den inte behvs frrn man kommer fram utan ven dr lagrar man bara en ritning fr hur den ser ut sen byggs den p plats. Sen gr man p samma stt med maskiner fr att syntetisera mat osv.

Bara det som behvs under sjlva resan behver finnas i skeppet. Nr man kommer fram kan man kannibalisera sdant som inte lngre behvs och bygga om till utrustning fr att utvinna rvaror och steg fr steg bygga upp en tillverkningsindustri. Mnniskor terskapar man frst nr det finns ngonstans fr dem att leva.

Jag gissar att vi behver en bra AI fr att planera alla stegen i en sdan process och designa maskiner som r s flexibla.
Citera
2025-05-22, 21:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De fr ha frmga att reparera sig sjlva eller rentav smlta ned dem till rvaror och bygga nytt frn grunden med jmna mellanrum. Samma som levande organismer gr i ett ekosystem dr man har nya generationer nr de gamla blir utslitna. Bara mer anpassat till miljn i rymden.

Nej, men man kan lagra information p betydligt mer robust stt med felkorrigerande kod och sen syntetisera ett befruktat gg baserat p denna.

Man behver inte ens transportera sjlv livmodern eftersom den inte behvs frrn man kommer fram utan ven dr lagrar man bara en ritning fr hur den ser ut sen byggs den p plats. Sen gr man p samma stt med maskiner fr att syntetisera mat osv.

Bara det som behvs under sjlva resan behver finnas i skeppet. Nr man kommer fram kan man kannibalisera sdant som inte lngre behvs och bygga om till utrustning fr att utvinna rvaror och steg fr steg bygga upp en tillverkningsindustri. Mnniskor terskapar man frst nr det finns ngonstans fr dem att leva.

Jag gissar att vi behver en bra AI fr att planera alla stegen i en sdan process och designa maskiner som r s flexibla.
Men hur skulle en sdan ritning, eller en maskin som kan anvnda en sdan ritning verleva rhundraden av hamrande partikelstrlning eller kosmiskt damm, eller rntgenstrlning eller gammastrlning ?

Jag r mycket bra p att framstlla synnerligen fina ritningar, men de har den svagheten att de bara beskriver verkligheten.

Mycket strikt, med olika penntjocklekar och ritningsregler.

Och som en nyhet, en 3-D figur i hrnet.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 22:07.
Citera
2025-05-22, 22:54
Medlem
Citat:
Den hr maskinen, som skulle fungera som en artificiell livmoder, hur skulle en sdan extremt avancerad maskin kunna verleva en sdan lngvarig och skadlig attack av partikelstrlning eller hgenergetiska fotoner som ganska ltt trnger igenom 50 cm. Wolfram under rhundradena om tiden fr ha sin gng.

Men den hr "kosmiska strlningen" r vl starkast inom ett solsystem? Eller r jag alldeles ute och reser?

S i tomma rymden mellan solsystemen borde det inte vara ngra strre problem. Vi fr frska kartlgga strlningsflten mer. Kanske Voyager II mter just nu.

Jag tror verhuvudtaget att den hr strlningen inte kommer att stoppa oss i framtiden, glm inte att vi r multipanetary species....
Citera
2025-05-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det hr vcker vl ocks frgan om var ngonstans i rymden som det finns behov att skydda sig mot strlning och andra fenomen. Jag misstnker att det mest r nra solarna i de olika solsystemen medan rymden dremellan r betydligt mer neutrala?

Jag delar din uppfattning att det r solarna som snder ut den vrsta strlningen. Var strlningsflten finns i tomma rymden fr vi kartlgga med sonder typ Voyager II.
Citera
2025-05-23, 07:01
Medlem
Citat:
Men hur skulle en sdan ritning, eller en maskin som kan anvnda en sdan ritning verleva rhundraden av hamrande partikelstrlning eller kosmiskt damm, eller rntgenstrlning eller gammastrlning ?

Jag r mycket bra p att framstlla synnerligen fina ritningar, men de har den svagheten att de bara beskriver verkligheten.
Du tolkar mig alldeles fr bokstavligt, jag tnker mig inte ett rum fullt med pappersark utan digitalt lagrade beskrivningar med massiv felkorrigering fr hur man tillverkar olika apparater. Som jag skrev fr ven maskinerna i skeppet repareras under resans gng.
Citera
2025-05-23, 13:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det hr vcker vl ocks frgan om var ngonstans i rymden som det finns behov att skydda sig mot strlning och andra fenomen. Jag misstnker att det mest r nra solarna i de olika solsystemen medan rymden dremellan r betydligt mer neutrala?
Nej, vr nrmaste rymd r primrt fylld av solens utgende strlning. Men den krockar med den interstellra strax innanfr dr Voyager-sonderna befinner sig (och kanske ngra andra). Det innebr kanske inte att det r vrre strlning, men den kommer inte lngre primrt frn en riktning.

Det finns dock ingenting drute som hindrar strlning frn t.ex supernovaexplosioner, kolliderande svarta hl eller neutronstjrnor frn att n dig. Nt som solen p stt och vis gr ven om vi ven hrnere utstts fr komisk strlning.
Citera
2025-05-23, 22:20
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tolkar mig alldeles fr bokstavligt, jag tnker mig inte ett rum fullt med pappersark utan digitalt lagrade beskrivningar med massiv felkorrigering fr hur man tillverkar olika apparater. Som jag skrev fr ven maskinerna i skeppet repareras under resans gng.
Faktum r att samlingar av ritningar av papper eller hellre polyesterfilm skulle kunna verleva mnga rtusenden, men ej digitala ritningar i ett dataminne, eftersom de r mer flyktiga och lttare frstrda.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-23 kl. 22:22.
Citera
2025-06-17, 02:11
Medlem
Knivur-273s avatar
Problemet r att lyfta upp saker och ting i omloppsbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in