2025-05-10, 17:44
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ska du bygga ett interstellrt rymdskepp r det vl inga strre problem att komma upp till 0,9 ljushastigheten, problemet r vl snarare att ha brnsle till att komma dit och bromsa in igen. Jag antar att du kan gra en slingshotmanver runt stjrnan du siktar p att komma fr att bromsa in men du fr nog brja bromsa ratal innan nd med nuvarande teknik.

1) Du kan inte komma upp i de hastigheterna med nn knd teknik.
2) Vid de hastigheterna fungerar ingen slingshot; du e frbi solsystemet p en pisskvart.

Allt anvndande av extrema hastigheter mste ha en "broms". Du kan inte ens G nra nog en stjrna fr att bromsa in 0.9lt, det finns inte.
Citera
2025-05-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Stller man inte frgor s lr man sig inte, s helt ok. Men nej .. det finns inga kraftflt i rymden utan det man gr r att "komma ifatt" planeter p sin vg runt solen. Och d man spenderar mer tid att komma ifatt n att sedan komma ur planetens gravitationsflt, s tjnar man rrelseenergi frn det. Men i princip enbart fr att man byter frdriktning (och ger samma impuls till planeten, skulle vi skicka miljarder med jox frbi jupiter fr att tjna energi, s skulle dessa bana kring solen frndras).

Som vi redan har, men p s extremt sm niver att vi inte kan mta det.

Jordens bana runt solen r ca 94 miljoner mil och vi frdas med 108 000 km/h

Googlat.

S man kan ju undra hur man kan mta hastighet fr nr dom lmnar jorden till rymden r dom i praktiken uppe i 108 000 km/t

Svrt att veta vad still r 0 km timmen helt omjligt veta hehe
Senast redigerad av troligengud 2025-05-10 kl. 17:51.
Citera
2025-05-10, 17:52
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jordens bana runt solen r ca 94 miljoner mil och vi frdas med 108 000 km/h
Du googlar inget vidare. Nej, det dr r "miles". I kilometer r det 149.6 miljoner kilometer. Hastigheten r normaliserad till 29.78 km/s - och dr stmmer din siffra p ett ungefr.
Citera
2025-05-10, 17:54
Medlem
Om vi bortser ifrn att ta hjlp av olika planeters och solens gravitation.

Allt borde hnga p hur mycket brnsle vi fr med oss. Kan vi REJLT terstarta farkosten nr vi hgre hastighet.
Ute i rymden kan vi ocks anvnda oss av jonmotorer, nr dom r utvecklade. Jag tnker d p frder till yttre planeterna eller till Saturnus mnar.
Citera
2025-05-10, 17:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om vi bortser ifrn att ta hjlp av olika planeters och solens gravitation.

Allt borde hnga p hur mycket brnsle vi fr med oss. Kan vi REJLT terstarta farkosten nr vi hgre hastighet.
Ute i rymden kan vi ocks anvnda oss av jonmotorer, nr dom r utvecklade. Jag tnker d p frder till yttre planeterna eller till Saturnus mnar.
Jag skrev om det. Men 80 kg xenon fr farkosterna vi vet, gav dom bara hastighet nog att just lmna solsystemet. Som den dra som hlsade p pluto, som jag envist sger r en planet

Du kan ha 10x den mngden xenon eller liknande, men det rcker inte fr att resa till grannsolen. S laserbatterier eller nnting helt nytt krvs.
Citera
2025-05-10, 18:04
Medlem
hela vr galax rr sig med ver 1000 km per sekund mot den Stora Attraktorn.
Googlat som dligt

3,600,000,000 km/t hehe ojoj .

Ja man mter nog hastigheten i frhllande till ett objekt. Men det r fortfarande svrt att veta vilket objekt som rr sig

Nu lmnar jag ver till experterna istllet
Citera
2025-05-10, 18:06
Medlem
Citat:
Jag skrev om det. Men 80 kg xenon fr farkosterna vi vet, gav dom bara hastighet nog att just lmna solsystemet. Som den dra som hlsade p pluto, som jag envist sger r en planet

Du kan ha 10x den mngden xenon eller liknande, men det rcker inte fr att resa till grannsolen. S laserbatterier eller nnting helt nytt krvs.

OK, men Voyager I och II har vl lmnat vrt solsystem och kommer ngon gng i framtiden att dras in mot ngot annat solsystem, eller fr alltid frdas i tomheten.

Man ndde tillrcklig hastighet fr att bryta sig loss.

Jag tror inte vi ntt maximum nnu med dagens raketdrift nd.

Saknar uppgifter om Oumuamua ifall den verkligen lmnade helt, lite vid sidan av mnet.
Citera
2025-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ska du bygga ett interstellrt rymdskepp r det vl inga strre problem att komma upp till 0,9 ljushastigheten, problemet r vl snarare att ha brnsle till att komma dit och bromsa in igen. Jag antar att du kan gra en slingshotmanver runt stjrnan du siktar p att komma fr att bromsa in men du fr nog brja bromsa ratal innan nd med nuvarande teknik.

Det r problem att komma upp i de hastigheterna, men du lyfter upp ett mycket strre problem nmligen att bromsa in om man vill stanna ngonstans.

Annars ker man omkring med denna hga hastighet till man smller in i ngon planet eller sol.
Citera
2025-05-10, 18:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1) Du kan inte komma upp i de hastigheterna med nn knd teknik.
2) Vid de hastigheterna fungerar ingen slingshot; du e frbi solsystemet p en pisskvart.

Allt anvndande av extrema hastigheter mste ha en "broms". Du kan inte ens G nra nog en stjrna fr att bromsa in 0.9lt, det finns inte.

Varfr skulle man inte kunna komma upp i 0,9 gnger ljushastigheten? Tror vi kan komma upp betydligt snabbare n s med vanligt solsegel. Som sagt r problemet som du antyder bromsstrckan.
Citera
2025-05-10, 18:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det r problem att komma upp i de hastigheterna, men du lyfter upp ett mycket strre problem nmligen att bromsa in om man vill stanna ngonstans.

Annars ker man omkring med denna hga hastighet till man smller in i ngon planet eller sol.

Visst men bromsstrckan r ju relativ till hur lng strcka du ska frdas. Omjligheten r ocks relativ till hur kort strcka du ska frdas och hur mycket bromsbrnsle du har. Det r ljligt att pst att du inte kan bromsa bara fr att du kommer upp i fr hg hastighet om du ska frdas mnga ljusr, om du ex. brjar bromsa nr du nr halva strckan.
Citera
2025-05-10, 18:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Varfr skulle man inte kunna komma upp i 0,9 gnger ljushastigheten? Tror vi kan komma upp betydligt snabbare n s med vanligt solsegel. Som sagt r problemet som du antyder bromsstrckan.
Haha!

Om ett solsegel ger dig 90% sv ljushastighten (vilket det inte gr) s e ju iaf bromsen inte problemet om du nu inte ker mot en srdeles klen sol.
Citera
2025-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Du tjnar vektorndring. Du trillar ner mot planeten under en tid som m understiga hur du mste ut ur dess gravitation men det du primrt tjnar p r att din vektor kan ndras - upp mot 90 grader om du e vilig att g vldigt nra planeten i frga.
Man kan ka hastighet ocks. Det anvnds hela tiden fr planetra sonder. Wikipedia anger dock inte om det finns ngot maximum fr hastighet man kan n efter upprepade passager.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist#Limits

Sen har vi Obertheffekten som ocks kan ge en vinst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect

Skall man upp i hastigheter som r i nrheten av ljusets r dessa effekter vldigt sm, men varje vinst rknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in