2025-05-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Problemet med avancerade maskiner är att de är känsliga för partikelstrålning eller gamma / röntgenstrålning och kan förstöras på samma sätt som en levande människa, även om det kan ta litet längre tid.
De får ha förmåga att reparera sig själva eller rentav smälta ned dem till råvaror och bygga nytt från grunden med jämna mellanrum. Samma som levande organismer gör i ett ekosystem där man har nya generationer när de gamla blir utslitna. Bara mer anpassat till miljön i rymden.

Citat:
Ägg eller fertiliserade sådana kan väl ej klara att hamras med strålning i århundraden utan att bli förstörda ?
Nej, men man kan lagra information på betydligt mer robust sätt med felkorrigerande kod och sen syntetisera ett befruktat ägg baserat på denna.

Citat:
Den här maskinen, som skulle fungera som en artificiell livmoder, hur skulle en sådan extremt avancerad maskin kunna överleva en sådan långvarig och skadlig attack av partikelstrålning eller högenergetiska fotoner som ganska lätt tränger igenom 50 cm. Wolfram under århundradena om tiden får ha sin gång.
Man behöver inte ens transportera själv livmodern eftersom den inte behövs förrän man kommer fram utan även där lagrar man bara en ritning för hur den ser ut sen byggs den på plats. Sen gör man på samma sätt med maskiner för att syntetisera mat osv.

Bara det som behövs under själva resan behöver finnas i skeppet. När man kommer fram kan man kannibalisera sådant som inte längre behövs och bygga om till utrustning för att utvinna råvaror och steg för steg bygga upp en tillverkningsindustri. Människor återskapar man först när det finns någonstans för dem att leva.

Jag gissar att vi behöver en bra AI för att planera alla stegen i en sådan process och designa maskiner som är så flexibla.
Citera
2025-05-22, 21:50
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De får ha förmåga att reparera sig själva eller rentav smälta ned dem till råvaror och bygga nytt från grunden med jämna mellanrum. Samma som levande organismer gör i ett ekosystem där man har nya generationer när de gamla blir utslitna. Bara mer anpassat till miljön i rymden.

Nej, men man kan lagra information på betydligt mer robust sätt med felkorrigerande kod och sen syntetisera ett befruktat ägg baserat på denna.

Man behöver inte ens transportera själv livmodern eftersom den inte behövs förrän man kommer fram utan även där lagrar man bara en ritning för hur den ser ut sen byggs den på plats. Sen gör man på samma sätt med maskiner för att syntetisera mat osv.

Bara det som behövs under själva resan behöver finnas i skeppet. När man kommer fram kan man kannibalisera sådant som inte längre behövs och bygga om till utrustning för att utvinna råvaror och steg för steg bygga upp en tillverkningsindustri. Människor återskapar man först när det finns någonstans för dem att leva.

Jag gissar att vi behöver en bra AI för att planera alla stegen i en sådan process och designa maskiner som är så flexibla.
Men hur skulle en sådan ritning, eller en maskin som kan använda en sådan ritning överleva århundraden av hamrande partikelstrålning eller kosmiskt damm, eller röntgenstrålning eller gammastrålning ?

Jag är mycket bra på att framställa synnerligen fina ritningar, men de har den svagheten att de bara beskriver verkligheten.

Mycket strikt, med olika penntjocklekar och ritningsregler.

Och som en nyhet, en 3-D figur i hörnet.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 22:07.
Citera
2025-05-22, 22:54
Medlem
Citat:
Den här maskinen, som skulle fungera som en artificiell livmoder, hur skulle en sådan extremt avancerad maskin kunna överleva en sådan långvarig och skadlig attack av partikelstrålning eller högenergetiska fotoner som ganska lätt tränger igenom 50 cm. Wolfram under århundradena om tiden får ha sin gång.

Men den här "kosmiska strålningen" är väl starkast inom ett solsystem? Eller är jag alldeles ute och reser?

Så i tomma rymden mellan solsystemen borde det inte vara några större problem. Vi får försöka kartlägga strålningsfälten mer. Kanske Voyager II mäter just nu.

Jag tror överhuvudtaget att den här strålningen inte kommer att stoppa oss i framtiden, glöm inte att vi är multipanetary species....
Citera
2025-05-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här väcker väl också frågan om var någonstans i rymden som det finns behov att skydda sig mot strålning och andra fenomen. Jag misstänker att det mest är nära solarna i de olika solsystemen medan rymden däremellan är betydligt mer neutrala?

Jag delar din uppfattning att det är solarna som sänder ut den värsta strålningen. Var strålningsfälten finns i tomma rymden får vi kartlägga med sonder typ Voyager II.
Citera
2025-05-23, 07:01
Medlem
Citat:
Men hur skulle en sådan ritning, eller en maskin som kan använda en sådan ritning överleva århundraden av hamrande partikelstrålning eller kosmiskt damm, eller röntgenstrålning eller gammastrålning ?

Jag är mycket bra på att framställa synnerligen fina ritningar, men de har den svagheten att de bara beskriver verkligheten.
Du tolkar mig alldeles för bokstavligt, jag tänker mig inte ett rum fullt med pappersark utan digitalt lagrade beskrivningar med massiv felkorrigering för hur man tillverkar olika apparater. Som jag skrev får även maskinerna i skeppet repareras under resans gång.
Citera
2025-05-23, 13:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här väcker väl också frågan om var någonstans i rymden som det finns behov att skydda sig mot strålning och andra fenomen. Jag misstänker att det mest är nära solarna i de olika solsystemen medan rymden däremellan är betydligt mer neutrala?
Nej, vår närmaste rymd är primärt fylld av solens utgående strålning. Men den krockar med den interstellära strax innanför där Voyager-sonderna befinner sig (och kanske några andra). Det innebär kanske inte att det är värre strålning, men den kommer inte längre primärt från en riktning.

Det finns dock ingenting därute som hindrar strålning från t.ex supernovaexplosioner, kolliderande svarta hål eller neutronstjärnor från att nå dig. Nåt som solen på sätt och vis gör även om vi även härnere utsätts för komisk strålning.
Citera
2025-05-23, 22:20
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tolkar mig alldeles för bokstavligt, jag tänker mig inte ett rum fullt med pappersark utan digitalt lagrade beskrivningar med massiv felkorrigering för hur man tillverkar olika apparater. Som jag skrev får även maskinerna i skeppet repareras under resans gång.
Faktum är att samlingar av ritningar av papper eller hellre polyesterfilm skulle kunna överleva många årtusenden, men ej digitala ritningar i ett dataminne, eftersom de är mer flyktiga och lättare förstörda.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-23 kl. 22:22.
Citera
2025-06-17, 02:11
Avstängd
Knivur-273s avatar
Problemet är att lyfta upp saker och ting i omloppsbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in