Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Det som är nytt är att polisen kan ta en hel väg och säga att alla som kör längs den vägen ska få sina ögon undersökta. Förut fick de bara undersöka ögonen ifall en förare körde vingligt, eller nåt annat som gav polisen en konkret anledning att tro att föraren skulle kunna vara drogpåverkad.
Själv tror jag nog att det finns en hel del människor som kör drogpåverkade, men som inte gör det på ett sätt att de blir stoppade av polisen och kontrollerade. Om polisen börjar kontrollera förares ögon rutinmässigt, då kommer en del av dessa fångas upp. Nackdelen med lagen är att pupillerna kan bete sig ”udda” av helt andra anledningar än att någon är drogpåverkad. Genom att rutinmässigt undersöka folks ögon kommer förmodligen testerna ge utslag även för en hel del människor som inte är påverkade.
Precis så "tror" jag, eller känner mig rätt säker på, att det är.
Dessutom kommer ökade kontroller att ha en preventiv effekt då fler väljer bort att köra påverkade när man riskerar att bli kollad samtidigt som körkortet och nykterheten kollas vid rutinkontroller.
Idag känns det mer eller mindre riskfritt att köra drogpåverkad, om man inte är jättesned...