2025-05-09, 21:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det som är nytt är att polisen kan ta en hel väg och säga att alla som kör längs den vägen ska få sina ögon undersökta. Förut fick de bara undersöka ögonen ifall en förare körde vingligt, eller nåt annat som gav polisen en konkret anledning att tro att föraren skulle kunna vara drogpåverkad.

Själv tror jag nog att det finns en hel del människor som kör drogpåverkade, men som inte gör det på ett sätt att de blir stoppade av polisen och kontrollerade. Om polisen börjar kontrollera förares ögon rutinmässigt, då kommer en del av dessa fångas upp. Nackdelen med lagen är att pupillerna kan bete sig ”udda” av helt andra anledningar än att någon är drogpåverkad. Genom att rutinmässigt undersöka folks ögon kommer förmodligen testerna ge utslag även för en hel del människor som inte är påverkade.
Precis så "tror" jag, eller känner mig rätt säker på, att det är.

Dessutom kommer ökade kontroller att ha en preventiv effekt då fler väljer bort att köra påverkade när man riskerar att bli kollad samtidigt som körkortet och nykterheten kollas vid rutinkontroller.

Idag känns det mer eller mindre riskfritt att köra drogpåverkad, om man inte är jättesned...
Citera
2025-05-09, 21:32
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
sleepy eyes är nåt helt annat än onaturligt stora eller
små pupiller

Okej ska säga till polaren sen att han inte kommer bli misstänkt för han har ju iaf normala pupiller
Citera
2025-05-09, 21:34
Medlem
Citat:
sleepy eyes är nåt helt annat än onaturligt stora eller
små pupiller

Jo men sleepy eyes så påstår dom väl att de är benso eller gräs då i guess dom kan ju bara hitta på vad dom vill nästan för ringa narkotikabrott misstanke sedan innan denna ögon grejen så ser inte hur detta gör skillnad?
Citera
2025-05-09, 21:34
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Om du blir av med körkortet stoppar det väl?

Man behöver inget körkort för att köra bil. Det är bara lydiga dumsvenssons som slutar köra bil bara för att man drar in körkortet.
Citera
2025-05-09, 21:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Vi kommer ju få en jävla massa kriminella om vi rutinmässigt utför husrannsakan på slumpvalda adresser, varför bara kontrollera bilister och inte folkhemmet på samma sätt?
När såg du någon framföra ett hus i trafiken senast? Och var den som körde i så fall nykter eller inte???
Citera
2025-05-09, 21:39
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Okej ska säga till polaren sen att han inte kommer bli misstänkt för han har ju iaf normala pupiller
Det finns givetvis fler markörer!
Det räcker med att inte blinka innan man svänger eller andra triviala misstag .
Runt 50% av alla som åker dit på drog och rattfylla är självmarkerande på olika sätt.
Citera
2025-05-09, 21:41
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Det finns givetvis fler markörer!
Det räcker med att inte blinka innan man svänger eller andra triviala misstag .
Runt 50% av alla som åker dit på drog och rattfylla är självmarkerande på olika sätt.

Idiot. Det är massor av helnyktra förare som inte blinkar varenda gång de svänger.
Citera
2025-05-09, 21:46
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ja, i praktiken är det är ingen stor skillnad annat än att jag antar att ögonexamination är någon speciell typ av visitation. Men i praktiken går det ju att se någons ögon utan att "examinera dem". Enda är som sagt risken att man litar för mycket på verktygen och misstänkliggör folk i onödan. Vilket de som är odelat positiva till tester här i tråden också borde hålla med om är dåligt? Men tydligen inte

Flashback är fullt av korkade människor och också fega människor som aldrig har vågat göra något i hela sitt liv. De känner skadeglädje när snuten jävlas med människor som lever som de själva aldrig skulle våga.
Citera
2025-05-09, 21:52
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Idiot. Det är massor av helnyktra förare som inte blinkar varenda gång de svänger.

Jag bara förklarade varför polisen stoppar bilar och hur vanligt det är att de är påverkade.
Helnyktra bilförare som blinkar fel åker inte dit men kan bli stoppade
Citera
2025-05-09, 21:52
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja det kanske vore något. Man kunde dra 1 500 kr/mån automatiskt från alla som förskottsbetalning för eventuella böter. I slutet av året så får man tillbaka alla inbetalda pengar borträknat en administrativ avgift på 18 000 kr.

Du är inte dum du.

Men i vilket fall som helst så behöver vi extremt mycket mer kameraövervakning. Min initiala idé med självflygande drönare som åker i trafiken och plåtar folk är ju en toppenidé.

Men innan det så är nuvarande ingående aktivitet toppen. Hoppas polisen får fler under kontroll, vilket bör leda till att de lyckas plocka fler pundare, vilket leder till säkrare vägar för oss goda människor.

Goda människor är inte stövelslickare. Goda människor hatar lagar mot offerlösa brott.
Citera
2025-05-09, 21:53
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Jag bara förklarade varför polisen stoppar bilar och hur vanligt det är att de är påverkade.
Helnyktra bilförare som blinkar fel åker inte dit men kan bli stoppade

Jag har aldrig ens sett att någon har blivit stoppad för att blinka eller inte blinka, och jag har haft körkort i 36 år. Du lever i någon sorts fantasivärld.
Citera
2025-05-09, 21:54
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är en rättighet att stoppa vad man vill i sin egen kropp. Vartenda västland utom STASI-Sverige avkriminaliserar droger.
Nej du är felinformerad eller mer troligt dum i huvudet. I alla fall om du ska köra bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in