2025-05-11, 00:18
Medlem
Låter högst godtyckligt och inte rättssäkert.
Citera
2025-05-11, 01:18
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Låter högst godtyckligt och inte rättssäkert.
Bättre att ni kör påtända.
Ge dom en spruta och gödslamed de som driver våra knarkkrig.
Hoppas jag blir avstängd då vet jag att räven och jordgubben driver Flashback.
Går inte prata med folk härinne, de är påtända
Citera
2025-05-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Bättre att ni kör påtända.
Ge dom en spruta och gödslamed de som driver våra knarkkrig.
Hoppas jag blir avstängd då vet jag att räven och jordgubben driver Flashback.
Går inte prata med folk härinne, de är påtända

Har du funderat på att sluta sniffa lim?
Citera
2025-05-11, 02:31
Medlem
otellos avatar
Bedrövligt såklart. Ytterligare ett sätt för fega översittarsnutar att trakassera/mobba skötsamma skattebetalare. Lös lite riktiga brott istället, horungar.
Citera
2025-05-11, 04:54
Medlem
Fyfaans avatar
Jävlar vad jag kommer lacka om jag blir intagen för ett onödigt test pga en nervös/makttrippad snut och en kass jävla app. Statligt utvecklad app dessutom. Sug på den en liten stund. De brukar sällan vara av värde. Offentlig upphandling -> billigaste alternativet.

Vill även poängtera att många har "drogpåverkade" ögon på morgonen samt på kvällen, när man kanske t.ex. ska hämta någon familjemedlem från flygplatsen som landar sent och man är lite trött.

Vill också poängtera att begåvningstestet för att bli polis har sänkts rejält och de första poliserna sedan denna ändring har börjat dyka upp nu. Enligt vänner inom polisen så är det ganska illa. De själva nämner att de har lågt förtroende för sin egna myndighet och deras nyvärvade kollegor.

Nä, det här är oerhört oseriöst och inte rättssäkert. Finn ett bättre och rättssäkert sätt.
Citera
2025-05-11, 07:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Många som skyller på polisen när det är dom själva som är problemet.
Tyvär massa bortförklaringar.

Som vanligt och det är extra vanligt bland just personer som måste ta droger.

Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Om nån blir stannad och har cannabis i kroppen (som kan va kvar i upp till 30 dagar) anses köra påverkade ska den då bli av med kortet? Isåfall ska även folk som druckit alkohol inom loppet av 30 dagar också förlora sitt. Lite som peth-testet fungerar idag, höjden av dumhet.

Men jag håller med dig om att man ska vara nykter när man kör och mobilen ska inte vara i handen när du möter folk på vägarna.

Då cannabis är en förbjuden drog här i sverige så är inte bara problemet att du kör med någon form av drog i kroppen utan även att du faktiskt tagit droger.
Då som du säger så kan droger ligga kvar länge i kroppen och även ge symtom långt efter det du faktiskt använde dessa så är det väl ändå rätt bra att man inte kör bil under den tiden.

Håller helt med dig om mobiltelefoner men också pillande på bilens skärm och ser det själv rätt ofta i trafiken. Säkerligen många gånger farligare än droger i vissa fall. Men även det är straffbart.

Citat
Vid långvarig cannabisanvändning försämras vissa kognitiva funktioner, exempelvis minnet och förmågan till uppmärksamhet. Funktionerna påverkas i högre grad av ett långvarigt och omfattande bruk eller ett bruk som påbörja- des i tidig ålder men även av cannabis med hög THC-halt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-2017-webb.pdf
Citera
2025-05-11, 07:34
Medlem
wwrs avatar
Skall polisen kunna se skillnad på röda ögon av allergi och av cannabis!
Allergikerna tas in för vidare testning. Knarkarna laddar upp med allergimediciner för att visa polisen.
Polisen verka förstå att det blir rörigt. Poliserna lär i alla fall vara tvungna att ta en bild på ögonen som bevis för deras beslut att testa föraren vidare.
Citat:
Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

Om.en typisk Svensson utan knarkar-image har röda ögon och säger att han har allergi, nyser och det är vår så kommer han nog undan, om inte polisen har en "teknisk lösning".

Att försöka bedöma pupillens storlek är förmodligen mindre aktuellt.
Senast redigerad av wwr 2025-05-11 kl. 08:09.
Citera
2025-05-11, 08:21
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Om nån blir stannad och har cannabis i kroppen (som kan va kvar i upp till 30 dagar) anses köra påverkade ska den då bli av med kortet? Isåfall ska även folk som druckit alkohol inom loppet av 30 dagar också förlora sitt. Lite som peth-testet fungerar idag, höjden av dumhet.

Men jag håller med dig om att man ska vara nykter när man kör och mobilen ska inte vara i handen när du möter folk på vägarna.

Det måste vara bevisat att man är påverkad vid tillfället man framförde fordonet, räcker inte att man har spår av cannabis i kroppen.

Citat:
Förekomsten av THC-syra i blod kan utgöra bevis för att en person vid något tillfälle har använt cannabis och därmed gjort sig skyldig till ringa narkotikabrott. För att kunna döma för drograttfylleri krävs emellertid att det är utrett att föraren hade narkotika i blodet vid tidpunkten för själva körningen. Eftersom THC-syra, till skillnad från THC, inte är narkotikaklassat är de aktuella analysbeskeden normalt sett inte tillräcklig bevisning för drograttfylleri.

https://www.aklagare.se/for-media/pr...a-rattas-till/
Citera
2025-05-11, 08:23
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
De har de gjort redan i minst 1.5 år tillbaka
Personlig erfarenhet.

Ber dig kolla på en penna medan de lyser på dina ögon med ficklampa (Om det är mörkt)
Ja, att undersöka ögonen på förare har polisen gjort i många, många år. Grejen är att för att få göra det så behövde de förut ha någon slags misstanke om att föraren var påverkad. Det kan vara att de kör vingligt, eller något sånt. Det som är nytt med lagen som trädde i kraft den 1 mars i år är att polisen även får göra sådana undersökningar rutinmässigt. De behöver alltså inte längre någon konkret misstanke om att föraren är påverkad för att de ska få undersöka dem. Polisen kan till exempel smälla upp en avspärrning på en väg och kolla varendaste förare som trafikerar den vägen.
Citera
2025-05-11, 08:51
Medlem
En fråga, görs det stickprov på poliserna sjävla samt peth? alla dom här som säger det ska straffas hårt hit och dit men den största frågan är genomgår dom sjävla ett test lite då och då? eller är det okej att dom pundar och super innan dom kör? bara för att dom är poliser? men vanligt folk ska tryckas åt till varje pris ?
Man undrar hur ni tänker iom att dom får köra fort som fan och kör som idioter ibland ochså.... eller är det som vanligt i Sverige ett hyckleri för att kunna utpressa vanligt folk? och dra in mer böter och försätta människor i problem ekonomiskt så utanförskapet blir större?
Det sjukaste är ju att du får köra när du tagit starka opiater som blivit utskrivet från läkare och du har recept på(oxycontin osv). sålänge du inte krockar är det inget brott.. vilket jävla skämt.. folk är höga på opiater bakom ratten men har recept, då är det helt okej jaahaa du har receept på drogerna ja men då kan du köra vidare..

Sen sitter dom här idioterna som bott i faluröd stuga hela livet och endast bott i sin by och tycker hit och dit... snälla vakna för helvete cannabis har blivit mer accepterat runt om i världen, ni kan för helvete inte tro man åker runt stenad i 30 dagar (så länge stannar det i pisset) eller att man är stenad 4 dagar efter intag (så länge det visas i blodet).
Jag förstår inte varför dom inte använder tops testet som dom gör i england som visar på om föraren brukat något inom dom närmsta 12h tror jag det va, för då stämmer ju domen med brottet. Men att döma någon för drograttfylla fastän det inte är det brottet som begåtts är detsamma som peth testet ni alla gråter om. Vadå låt arbetgivarna ta både drog och peth test för ingen ska dricka elr ta någon form av berusningsmedel ni ska alla bara slava och gilla läget..

Sen till nåt inlägg i början där man tyckte det va bra så man kom åt gängblattar osv.. ett riktigt jävla stolpskott. Idioten verkar inte förstå att kravet för att få bli polis har sänkts, samt att det blir mer och mer svartingar och mussar där inne nu. Blir kul när Ahmeds kusin får tips om att den där smyg rassen Bosse borde bli trakasserad för diverse utan brottsmisstanke för att han är en fitta.. Grattis Sverige! woohoo det blir bara bättre och bättre tycker ni inte?

en sista sak, det vi har idag är ju trots allt resultat av förhållningen vi haft till saker sen 10-15 år tillbaka eller hur? då är min fråga tycker ni personligen det har blivit bättre eller? varför har ingen utredning gjorts i frågan?

Tackohej leverpastej
Citera
2025-05-11, 09:22
Medlem
Jag antar att AI kan upptäcka det på någon sekund. Om man kunde få in det i polisernas telefoner. Tar väl 2 sekunder extra och bör göras per rutin i samband med alkoblås. Har man rökt en joint och kör bil inom 4-6 timmar så förtjänar man att bli av med lappen.
Citera
2025-05-11, 09:49
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det händer extremt sällan och få individer i samhället. För lejonparten av folket så händer det inte en enda gång i livet.

Sen med den metoden jag förespråkar så försvinner den risken helt och hållet ändå. En regelbunden månadskontroll av alla vid arbetsplatser, skolor och arbetsförmedlingen (för arbetslösa).

Så min metod är helt klart den bästa för alla i samhället. Alla som inte knarkar tycker givetvis också att det är en guld-lösning då alla icke-knarkare vill ha bort pundarna från samhället.
Jag knarkar inte men jag nöjer mig om man inte brukar droger i trafiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in