2025-05-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Om du blir av med körkortet stoppar det väl?

Vad skulle skillnaden vara mot innan menar du?
Citera
2025-05-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Sannolikheten att man blir felaktigt flaggad är så liten att när det väl sker så är det bara att svänga förbi för ett snabbt prov. Ingen fara. Vill man inte kissa framför en polis så går det bra att ta ett blodprov. Enkelt löst.

Att vi kommer åt knarkpatrasket i samhället är såpass viktigt att vi får finna oss i att ta en omväg en till polisen max en gång vart femte år.

Jättebra det här.

Du blir körd till sjukhuset och där tar de blodprov och får svar direkt. Är det negativt så får du gå från sjukhuset och hämta din bil. Är ändå dryg eller de är på dåligt humör så får du åka till arresten och där lämna urinprov.
Citera
2025-05-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det som är nytt är att polisen kan ta en hel väg och säga att alla som kör längs den vägen ska få sina ögon undersökta. Förut fick de bara undersöka ögonen ifall en förare körde vingligt, eller nåt annat som gav polisen en konkret anledning att tro att föraren skulle kunna vara drogpåverkad.

Själv tror jag nog att det finns en hel del människor som kör drogpåverkade, men som inte gör det på ett sätt att de blir stoppade av polisen och kontrollerade. Om polisen börjar kontrollera förares ögon rutinmässigt, då kommer en del av dessa fångas upp. Nackdelen med lagen är att pupillerna kan bete sig ”udda” av helt andra anledningar än att någon är drogpåverkad. Genom att rutinmässigt undersöka folks ögon kommer förmodligen testerna ge utslag även för en hel del människor som inte är påverkade.

Tack för ett bra svar! Läst igenom det två gånger nu och instämmer i dina funderingar fullt ut, "Men" det finns ett "men" på vilket sätt skulle det här få folk att sluta köra påverkade?
Det är ett slag i luften, det kommer knappast få folk att sluta köra påverkade. Det som behövs är hårdare tag mot rattfyllon, 2år fängelse som minimum straff kan väll vara en bra start?
Citera
2025-05-09, 19:09
Avstängd
knark-kungens avatar
Citat:
Det händer inte så varför hittar du på sånt här trams för? Du låter som en pundare.
Oh really? Händer aldrig?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...r-var-oskyldig

hälften av polisens provtagning på minderåriga är negativa, visar SVT:s granskning.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/a...teter/r9evw45j

I stället lät polisen sjukvårdspersonal sätta kateter på mannen under tvång – det fanns dock ingen urin och det hela slutade med att det togs ett blodprov ändå.

https://www.jo.se/besluten/kritik-mo...ar-forsvarlig/

Med anledning av misstanke om ringa narkotikabrott togs en man med till sjukhus för kroppsbesiktning genom blodprovstagning. På sjukhuset gjorde mannen motstånd genom att bl.a. spänna armarna och vrida på kroppen. För att blodprovet skulle kunna tas använde en polis sitt elchockvapen och gav mannen två s.k. drivstötar.

JO anser att polisen hade rätt att använda visst våld för att genomföra provtagningen. En drivstöt utgör dock ett betydande mått av våld och påföljden för ringa narkotikabrott bestäms normalt endast till böter. JO konstaterar att våldsanvändningen inte var proportionerlig och gick utöver vad som var tillåtet enligt lag
Citera
2025-05-09, 19:20
Medlem
Citat:
Sannolikheten att man blir felaktigt flaggad är så liten att när det väl sker så är det bara att svänga förbi för ett snabbt prov. Ingen fara. Vill man inte kissa framför en polis så går det bra att ta ett blodprov. Enkelt löst.

Att vi kommer åt knarkpatrasket i samhället är såpass viktigt att vi får finna oss i att ta en omväg en till polisen max en gång vart femte år.

Jättebra det här.

Du kan alltid försöka yrka på blodprov men polisen behöver inte lyssna på dina önskningar, vilket sällan till närmre aldrig sker.
Citera
2025-05-09, 19:20
Medlem
Om vi skulle ponera att vi hade haft tydliga gränser på hur mycket narkotika i kroppen som skall anses som ett rattfylleri eller inte hade jag varit positiv till detta.

Men slutar detta med att massa stackars 20 åringar blir av med körkortet för att man lyckas spåra narkotika i blodet och börjar rycka körkort till höger och vänster för att dem rökt cannabis 2-3 dagar innan så ser jag detta bara som ett sätt att dra ner landet ännu djupare i skiten och frysa ut människor för den godtyckliga sakens skull.

Och nej, redan 2014 fastslogs det att det är så pass inviduellt hur ögon beter sig att detta inte är rättsäker metod alls.

Men självklart vill jag att samtliga förare i trafiken sovit av sig sina rus innan dem sitter bakom ratten.

Edit: Självfallet skall aldrig urinprov vara av intresse alls i detta utan enbart blodprov borde tillåtas för vidare utredning om man som polis hittat en förare man misstänker är påverkad.
Citera
2025-05-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ställer mig inte emot det så länge det faktiskt testar drogpåverkan och är robust/vetenskapligt (så att det varken ger falsk-positivt eller falskt-negativt). Här verkar det som att det första kriteriet är uppfyllt, då en skillnad i ögonstorlek bör vara indikativt för ett aktivt rus vad jag vet. Det andra kriteriet är mer tveksamt skulle jag säga (framförallt det där med en "app" känns tveksamt). Vi får se.

Varfan har jag varit dom senaste 30 åren? På min tid var det bara pupiller som vidgade sig. Nu finns det tydligen droger som förstorar ögonen också.
För övrigt är jag också positiv till att få bort drog och alkoholpåverkade från all trafik tyngre än cykel.
Citera
2025-05-09, 19:40
Medlem
Gosifs avatar
Jättebra. Drog/fylle-körning borde straffas hårt..
Citera
2025-05-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det som är nytt är att polisen kan ta en hel väg och säga att alla som kör längs den vägen ska få sina ögon undersökta. Förut fick de bara undersöka ögonen ifall en förare körde vingligt, eller nåt annat som gav polisen en konkret anledning att tro att föraren skulle kunna vara drogpåverkad.

Själv tror jag nog att det finns en hel del människor som kör drogpåverkade, men som inte gör det på ett sätt att de blir stoppade av polisen och kontrollerade. Om polisen börjar kontrollera förares ögon rutinmässigt, då kommer en del av dessa fångas upp. Nackdelen med lagen är att pupillerna kan bete sig ”udda” av helt andra anledningar än att någon är drogpåverkad. Genom att rutinmässigt undersöka folks ögon kommer förmodligen testerna ge utslag även för en hel del människor som inte är påverkade.

Vi kommer ju få en jävla massa kriminella om vi rutinmässigt utför husrannsakan på slumpvalda adresser, varför bara kontrollera bilister och inte folkhemmet på samma sätt?
Citera
2025-05-09, 20:11
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Kalla det vad du vill! Det fungerar i alla fall och jag har inte hört att nån polis fällts för att de använt argumentet röda ögon.

Polis fälls nästan aldrig trots videobevis så det är självklart att dom inte skulle fällas för "röda ögon" men det är fortfarande vidrigt maktmissbruk
Citera
2025-05-09, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det låter väldigt godtyckligt och bör inte tillåtas. Först när det genomförts en vetenskaplig studie där det bevisats att metoden är tillförlitlig med endast någon miljondels felmarginal så bör det få tas i bruk.

Miljondels felmarginal?
Jag vart stoppad på stan en gång i min ungdom av ett par poliser och fick blåsa i en alkomätare. Jag inhalerade istället för att exhalera, två gånger dessutom när den första gången inte gav utslag. Den andra gången stod poliserna och tittade på mig, mätaren gav inget utslag då heller (givetvis) och jag fick gå vidare.
Till saken hör den att jag var så packad att jag knappt kunde gå eller prata.

Så dina höga krav om en miljondels felmarginal för en dator är ganska högt uppskruvat i jämförelse med felmarginalen hos poliserna, både då och idag.
Citera
2025-05-09, 20:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Låter fantastiskt bra. En enkel kontroll.

Det borde finnas drönare som flög runt i tusental över trafiken som hela tiden gjorde dessa kontroller med kameror. När någon flaggas som misstänkt så kontaktas föraren för ett obligatoriskt test.

Drönarna ska givetvis vara självflygande i framtiden. Men innan det så kan en grupp på 10 poliser (10 drönare) kontrollera många tusen förare per dag.

Sånt här är fantastiskt. Men innan vi har min idé på rullning så ser jag fram emot då jag blir kontrollerad. Då kommer jag att tacka polismannen för jobbet och skyndsamt genomföra uppgiften så polismannen får mer tid att göra fler kontroller.

Fantastiskt sånt här.

Ja du och Sebnie verkar få ert drömsamhälle till sist.
Automatisk kamerabevakning där man enligt din själsfrände exempelvis skulle vara skyldig att alltid sitta så att kameran kunde se att du har bältet på dig också, annars är det böter även för att du satt fel.

Varför inte skriva ut böter i förhand när vi ändå är igång, eftersom det ändå bara är en tidsfråga innan du faktiskt får böter i framtiden ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in