2025-05-10, 16:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi ser väl olika på det och har olika erfarenheter helt enkelt.

Jag känner inte det minsta lilla att det skulle vara integritetskränkande när alla blir lika behandlade och syftet främst är för de människorna som lever med missbruk och vidare skapa ett tryggare samhälle där vi kommer till bukt med gängkriminaliteten etc.

Du är rätt extrem, men du förstår det inte själv.
Ribban för alla utgår alltså ifrån gängkriminalitet och narkotikamissbruk.

Fundera lite på vad fan det är för idiotsamhälle det blir.
Citera
2025-05-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag är övertygad om att de läkemedeln har en röd triangel på förpackningen.

Självfallet är det så.

Fakta är dock fortfarande att du själv enligt svensk lagstiftning avgör om du är körbar eller inte och kan då först dömmas för drograttfylla EFTER du orsakat en olycka.

Samtidigt ställer vi folk i Sverige utanför samhället om det går att påvisa THC i blodet vilket det i vissa fall kan göras i upp till 7 dagar efter senaste intag om du under en period brukat hårt.

Så statistiken som detta lutar emot är alltså att 4/10 som är iblandade i olyckor är påverkade av narkotika eller alkohol. Det skulle alltså teoretiskt kunna innebära att 3 av dessa är alkohol påverkade personer (där har vi redan fullt fungerande och användbara metoder för att påvisa)

0,5 av dessa statistiskt sett skulle kunna vara folk med narkotika i kroppen men ordinerat av läkare.

Så då sitter vi alltså här och lägger på polisen mera integritetskränkande rättigheter för att motverka 0.5 av 10 olyckor (eventuellt)

Börjar du förstå problematiken i det hela nu?
Citera
2025-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Den så kallade ravekommissionen med särskilt utbildad personal plockade under tidigt 2000-tal med sig sjuttio personer från Uppsala reggae-festival efter att ha tyckt att deras ögon såg konstiga ut. Mindre än hälften av dessa gav sedan positiva provsvar. På en festival där knarkbruket snarare borde ligga högre än 50% lyckades särskilt utbildad polis dra nitlott mer ofta än inte.

Bekanta som varit på festivalen kring dessa år berättade att de satt och rökte i grupp och hade precis rökt klart när det dyker upp civilsnutar och börjar jiddra med den enda i gruppen som hade rastaflätor eftersom personen hade röda ögon. Det var också den enda i gruppen som inte rökte.

Även om det gick att lära upp snuten d.v.s. att de inte är för korkade för att faktiskt klara av uppgiften kommer de att gå andra faktorer än testets faktiska resultat. Tre blattar i en audi kommer ha röda ögon nyktra och en artig kostymnisse i medelklassbil kommer inte ha röda ögon trots att han klippte en gås för en halvtimme sedan

Eftersom testerna är och kommer att vara extremt dåliga, d.v.s. ge båda många falska negativa och positiva innebär lagförslaget att polisen i praktiken får kroppsinspektera vem som helst efter eget tycke. Vad lagen skulle göra för skillnad i praktiken vet jag inte eftersom polisen redan idag ljuger rakt av om brottsmisstanke. Så fort någon inte vill sammarbeta tycker man att deras ögon ser röda och torra ut och man hotar med att ta in folk till stationen om man nu inte legitimerar sig, tillåter dem att genomsöka bilen eller titta i väskan.

Edit: tappade några ord.
Du snurrar iväg. Du snackar om att dom griper stoners på en musikfestival för 25 år sedan. Sedan rantar du om hur det kommer att bli utan några som helst belägg.

Mitt tips till dig är att inte röka innan du sätter dig vid tangentbordet.
Citera
2025-05-10, 17:27
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Låter bra som ett sätt att sålla. Det bästa vore att polisen fick teknisk utrustning som direkt avslöjar drogpåverkan. Dräger har en del prylar som fixar det.
Drogpåverkade ska inte föra fram fordon på våra vägar..

Det finns massvis med sådan utrustning, men svenska poliser vill inte använda en sådan metod då verktygen är utvecklade för att mäta om man är påverkad. Svenska poliser vill helst titta bakåt så långt det går, därför kör man numera "ögonmetoden" för att ursäkta att skicka folk på blodprov.

Helt jävla sinnessjukt att vi har en poliskår som går runt med ett vitt jävla kort för att mäta berusning. Vilka idioter.

Edit:

För övrigt är detta helt sinnesjukt. Kontrollera ögonen, det är bara en ursäkt för att dra folk till stationen.

Opiater ger mindre pupiller. Stimulanter ger större pupiller. Med andra ord ryms samtliga ögon i hela världen inom specen för "potentiellt påverkad". Jag hoppas såklart att så många svenssons som möjligt får sina dagar förstörda genom att släpas till stationer där man skriver av misstanken och säger till personen att den får själv ta sig till motorvägen där bilen står. Alternativt till bärgaren och betala 4000kr för att få ut bilen igen
Senast redigerad av different_trip 2025-05-10 kl. 17:35.
Citera
2025-05-10, 17:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu förstår jag dina åsikter fram tills nu.
Det har alltså ingen koppling till faktiska förhållanden, utan är gissningar.

Vad bubblar du om? Jag har inte koll på hur poliser drogtestas men utgår ifrån att det görs mycket och ofta. Skulle vara helt sjukt om det inte gjordes.
Citera
2025-05-10, 17:50
Medlem
Citat:
Vad bubblar du om? Jag har inte koll på hur poliser drogtestas men utgår ifrån att det görs mycket och ofta. Skulle vara helt sjukt om det inte gjordes.

Du har alltså ingen aning om att vi även har en lag som skyddar alla statligt anställda från att utsättas för integritetskränkande metoder? Tex drogtest.

Har du aldrig frågat dig själv varför det inte blev några drogtester efter man hittat kokainspår i riksdagen?

Herregud vad tror du vi gormar över.
Citera
2025-05-10, 17:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du är rätt extrem, men du förstår det inte själv.
Ribban för alla utgår alltså ifrån gängkriminalitet och narkotikamissbruk.

Fundera lite på vad fan det är för idiotsamhälle det blir.

Är det extremt att man vill verka för ett samhälle där vi råder bukt med knark så folk slipper leva med missbruk?

Det kallar inte jag för idiotsamhälle.
Citera
2025-05-10, 17:52
Medlem
Citat:
Är det extremt att man vill verka för ett samhälle där vi råder bukt med knark så folk slipper leva med missbruk?

Problemet är att det inte finns någon hjälp att få om du mot defakto lider av missbruk, Den hjälpen har monterats ner i snart 20 år.
Citera
2025-05-10, 17:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Du har alltså ingen aning om att vi även har en lag som skyddar alla statligt anställda från att utsättas för integritetskränkande metoder? Tex drogtest.

Har du aldrig frågat dig själv varför det inte blev några drogtester efter man hittat kokainspår i riksdagen?

Herregud vad tror du vi gormar över.

Jag tycker det är en skandal att det inte drogtestas mer och oftare i riksdagen. Det borde absolut göras.
Citera
2025-05-10, 17:55
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en skandal att det inte drogtestas mer och oftare i riksdagen. Det borde absolut göras.

Ja jo att riva upp lagen att man som statligt anställd är skyddad från drogtester har aldrig någon politiker myntat ett ord om någonsin, så det är nog längre bort än total legalisering av samtliga droger.

EDIT: Vill också poängtera att alla i denna tråd har stallt sig emot att man någonsin skall framföra något fordon påverkad, det är en självklarhet även för brukare.

Men iomed att lagen är utformad somså att du som privat person kan dömmas för drograttfylla långt efter du blivit nykter av narkotikan gör istället att folk framför fordon påverkade då straffet är detsamma.

Skulle man istället börja gräva i den och börja hitta nivåer (som man har i alla våra grannländer) skulle vi med all säkerhet minska antalet förare som kör påverkade.
Senast redigerad av kutis123 2025-05-10 kl. 17:58.
Citera
2025-05-10, 18:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Jag har beskrivit i inlägget varför det blir ett idiotsamhälle.
Citera
2025-05-10, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Åh herrejävlar! Med tanken på hur totalt okunniga poliser är att se om nån är påverkad av annat än alkohol så litar jag inte ett skit på att nån av dom skulle kunna bena ut nåt efter att ha lyst en annan människa i synen?

Ponera nu om vi bara leker med tanken. Om en förare blir stoppad och sen inplockad för piss eller blodprov och denne skulle på något väldigt viktigt möte. Om det visar sig vid blod- eller piss provet att det är negativt, utgår det då ersättning till vederbörande för nån form av arbetsinkomst förlust eller kränkning eller liknande. Alltså nu kommer ju inte polisen ta in vem som helst bara för att utan dom plockar ju bara såna dom nästan är säkra på är alkohol eller drog påtända. Men alltså om dom skulle ha fel då måste man väl kunna kräva ersättning av staten på nått sätt. Eller ska man bara bita i det sura äpplet över att man förlorade kanske en dag med viss sysselsättning man skulle ha/jobbat eller liknande. Man kan ju inte stämma staten för en sån sak heller för det är ju på tok för stor process för typ en inkomstförlust på typ kanske 10 000, låt säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in