2025-05-09, 17:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Förstår inte riktigt vad som är problemet, att vara 28 och utan pengar räcker givetvis inte till bostad, det förutsätts att man sparar regelbundet från att man är i vuxen ålder (dvs. start vid 18-20 år). När jag var 28 hade jag ägt ett par bostäder, började spara vid 17 ca och då hade jag fått ihop en del till den åldern.

Om man vid nästan 30 bast kommer på att man borde börja spara så är det ju självklart att man är i underläge gentemot alla andra som började spara i tid.

Utgår ifrån att du är boomer eller gen x:

Varför hade du det så enkelt för dig att spara redan från 17 års ålder? Varför hade du råd med det till skillnad från unga idag? För att samhället gav dig förutsättningar för det - inte du själv.

Hur mycket kostade dessa bostäder du hade hunnit köpa vid 28? Jag gissar på ingenting. Och när du sedan sålde dom? Ja då fick du förmodligen ett par millar gratis rätt ned i fickan - som du nu använder som argument för att du hade "bättre disciplin än vad dagens ungdomar har"
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-05-09 kl. 17:59.
Citera
2025-05-09, 17:59
Medlem
Politiker och företagare har tjatat i flera decennier om att vi ska ha en modern arbetsmarknad.
Och det har vi fått.
Har själv sett försämringar i 30år i kollektivavtal.
Varje år har något blivit sämre mot några få procent ökning av lön.
Samtidigt har företag inom mitt område som är bygg gått fån 5% i lönsamhet till över 10%.
Svenska arbetare har inget vettigt alternativ att välja att rösta på.
Citera
2025-05-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tittar inte på en halvtimme dösnack. Bor han på sin tomt i husvagnen? Bättre då att ta husvagnen med till nära jobbet så slipper han ju att köra så mycket och speciellt då han jobbar mycket. Det blir ju bara hem och sova ändå. Sen kan han ju åka till huset och renovera på helgen eller när han har någon dag ledigt. Det fina med husvagn är ju att den kan följa med vart han än vill. Det finns ju många som har långt att köra till jobbet så det är inget speciellt med det. Man får ha en ekonomisk bil att åka med. Har man sen körkort så vet man att fordon ska besiktas.

Men va fan, det är ju ingen som sagt att han ska besikta husvagn så den har körförbud och då är han ju tvungen att åka bli istället, samhällets fel!
Citera
2025-05-09, 18:28
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I början på 70-talet då jag började jobba var hyran för en minietta i förort i Stockholm 1/4 av lönen.
De hus jag tittade på 80-talet på landsbygden kostade MER än vad de gör nu efter omräkning för inflation. TS köpte ett för 440 000. Jag köpte ett för 240 000 i slutet av 80-talet... (Lite större än hans men omodernt, varken toalet eller bad inne, så moderniceringen kostade dessutom.)
Men varför bygga då det är mycket billigare att köpa?
Fastighetsprisindex storgöteborg var 1988 på 168. Idag 2025 så är index 1254.

Reallöneindex justerat för KPIF var 1988 exakt 100.0. Idag 147.1.

Reallönerna har gått upp 47% sen du köpte hus. Hus har ökat med en faktor 7.4. En lön på 24 000 är numera 35 280. Ett hus på 240 000 är numera 1.77mkr.... (inte 352 800)

Källor: Ekonomifakta

Det ÄR dyrare att köpa idag. Att påstå något annat visar endast på ens egna okunnighet. Viljan att racka ned på yngre generationer är förstås större än viljan att lägga ens ett uns av tankekraft på problemet...
Citera
2025-05-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Fastighetsprisindex storgöteborg var 1988 på 168. Idag 2025 så är index 1254.

Reallöneindex justerat för KPIF var 1988 exakt 100.0. Idag 147.1.

Reallönerna har gått upp 47% sen du köpte hus. Hus har ökat med en faktor 7.4. En lön på 24 000 är numera 35 280. Ett hus på 240 000 är numera 1.77mkr.... (inte 352 800)

Källor: Ekonomifakta

Det ÄR dyrare att köpa idag. Att påstå något annat visar endast på ens egna okunnighet. Viljan att racka ned på yngre generationer är förstås större än viljan att lägga ens ett uns av tankekraft på problemet...
Ja. Att bara prata om storstadstrakt visar DIN okunnighet...
Citera
2025-05-09, 19:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Utgår ifrån att du är boomer eller gen x:

Fel.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför hade du det så enkelt för dig att spara redan från 17 års ålder? Varför hade du råd med det till skillnad från unga idag? För att samhället gav dig förutsättningar för det - inte du själv.

Har sparat lite varje månad, när jag var 17/18 var det väl nån tusenlapp då man nästan inte hade nån inkomst, när jag började jobba så sparade jag några tusen, sedan byggdes det på successivt.

Detta var ett par år sen och inte på 70-talet.
Citera
2025-05-09, 19:10
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Att bara prata om storstadstrakt visar DIN okunnighet...
Okej, vad synd att du inte orkade kontra med siffror för riket då. Jag kan göra det åt dig.

1988, bostadsindex är 143, 2025 är index 920. Faktor 6.4

Så ett hus på 240 000 är idag 1 536 000...

Har du något annat argument från de intellektuellas högborg eller är vi klara där?
Citera
2025-05-09, 19:17
Medlem
Galejans avatar
Mot dumhet finns ingen bot. Eric är inte pank för att det är fel på samhället. Eric är pank för att det är fel på Eric. Kan alla andra klara sig på 40h i veckan (eller mycket mindre för sådana som är sjukskrivna eller lever på bidrag) så kan Eric klara sig på 60h i veckan, förutsatt att han jobbar för lön och inte på ett skojarföretag för provision.
Citera
2025-05-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Okej, vad synd att du inte orkade kontra med siffror för riket då. Jag kan göra det åt dig.

1988, bostadsindex är 143, 2025 är index 920. Faktor 6.4

Så ett hus på 240 000 är idag 1 536 000...

Har du något annat argument från de intellektuellas högborg eller är vi klara där?
Det är det ju inte alls. Snedvriden statistik då många hus i glesbygd har problem att få köpare, om de inte säljs kommer de ju inte med i statistiken...
Citera
2025-05-09, 22:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob

Men hur fan bär han sig åt då?
Jag bor i en tvåa i en pissig småstad.
Jag betalar 6k i månaden.
Det finns lägenheter för typ 2600 kronor här i närheten (etta med kokskåp).
Och ja - "jobben" finns här. Med pendel är det 20 min till en av Sveriges största städer, där det finns om jobb inom andra branscher.
Citera
2025-05-09, 22:12
Det är för många invånare som delar på en begränsad mängd resurser. Samtidigt ska en del löka på universitet och konstutbildningar.
Citera
2025-05-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vadå vill ha allt serverat på ett silverfat?

Han vill kunna leva på den lönen han får, är det något konstigt?

Fast det problemet ligger mest hos honom. Han får ut netto 25000 i månaden och det skulle de allra flesta människor klara sig alldeles utmärkt på. Även i Stockholm så kan du få en hyresrätt imorgon för under 10000 kr i månaden. Då skulle han ha 15 kvar och leva på vilket inte är några som helst problem egentligen. Han borde lätt klara av att spara 10000 i månaden under några år och sen köpa sitt hus.

Hans problem är att han vill ha en massa saker och det är med en gång. Livet fungerar inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in