• 1
  • 2
2025-05-08, 06:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.

Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.

Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
  • Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
  • Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
  • Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
  • Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...

Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.

Kan det ligga nåt i mina gissningar?
Citera
2025-05-08, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.

Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.

Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
  • Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
  • Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
  • Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...

Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.

100k kr får du ju inte ens en sketen begagnad bil för i stort sett, kostar de inte mycket mer än så?

Jag gick i tankarna för många år sen att köpa in en lyftkran för att hyra ut, men sen när jag kollade på priserna så visade det sig att de kostade runt 7 miljoner. Det var lite väl mycket.
Senast redigerad av St0ny 2025-05-08 kl. 07:18.
Citera
2025-05-08, 07:15
Medlem
Låter som en bra ide, så varför inte? Speciellt om du själv har behov av den. Hade du tänkt transportera ut den själv eller blir det kundens uppgift att lösa? Kan ju kännas rätt drygt om den som beställt den bor 5 timmar bort. Glöm för helvete inte att ha rätt försäkringar på den ifall någon kund skulle råka paja nått på maskinen blir det inte billigt. Du kan väll även lägga ut att man kan boka både med och utan förare om du själv gillar att gräva och har tid/ork, så blir det lite mer plus i kassan.
Citera
2025-05-08, 07:28
Medlem
Graavargs avatar
Om du ska hyra ut den, fundera på en batteridriven minigrävare.

Dels är det färre rörliga delar och mindre risk att den går sönder (vanlig elmotor vs liten diesel, allt annat är precis samma, inklusive kraft & funktion). Den är betydligt tystare och har förstås inga avgaser (tänk villaägare). Och avsaknaden av avgaser öppnar också för inomhusuthyrning (bl.a. riv- och/eller byggföretag använder batteri- eller eldrivna inomhus för att knacka ut väggar mm, dvs. med hydraulborr monterad istället för skopa, eftersom avgaser inomhus är struligt ur arbetsskyddslagstiftningssynvinkel). Och du behöver inte klotta med diesel...
Citera
2025-05-08, 07:51
Medlem
Kolla vad de hyrs ut för i ditt område på t ex hygglo.se

Jag hyrde en där nyligen. En dag för 1 800:-, men då kom han och lämnade och hämtade den också (40 min enkel väg).

Även att tänka på är att många lär vara totala nybörjare och att det nog blir en del extra service på maskinen (lät så på han jag hyrde av).
Citera
2025-05-08, 08:12
Medlem
Citat:

Den bör nästan åtföljas av lämplig släpvagn. Problemet här är att det krävs en dylik som får lasta relativt tungt, då blir det få som har dragbil som passar.
Citera
2025-05-08, 08:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Vi har en hjullastare i fastighetsbolaget. Nu kostade den närmare 300k. Men det är rätt erfarna piloter på den. Underhållet är således inte jättetungt, men jag tippar på att vi lägger kanske 5-10k om året på service och underhåll, då gör vi en del själv. Sen går den inte supermycket. Mest för snön på vintern och lite byggande på sommaren.

Men det finns ju andra firmor som hyr ut tung utrustning så det borde såklart gå utmärkt att göra vinst på det. Fördelen du har är att du, till skillnad från, Cramo och liknande, inte behöver ha anställt folk så du kan såklart komma in under deras priser och konkurrera så.

Risken för slangbrott och annat är nog medelstor till stor om man hyr till "hur svårt kan det va?"-personer Slangar går ju bra att få pressade på vilken hydraulfirma som helst. Inte gratis men inget oöverstigligt heller. Slangskydd kan nog kanske vara vettigt.

När svenssons hyr den på helger lär du få vara redo att rycka ut och byta slangar. Se till att ha en full uppsättning liggande.

Edit: Se till att ha ett bra hyresavtal också så att dom som hyr är ersättningsskyldiga om dom sabbar något på riktigt.

Edit2: Köp en maskin med hytt.
Senast redigerad av Newkie 2025-05-08 kl. 08:20.
Citera
2025-05-08, 08:16
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om du ska hyra ut den, fundera på en batteridriven minigrävare.

Dels är det färre rörliga delar och mindre risk att den går sönder (vanlig elmotor vs liten diesel, allt annat är precis samma, inklusive kraft & funktion). Den är betydligt tystare och har förstås inga avgaser (tänk villaägare). Och avsaknaden av avgaser öppnar också för inomhusuthyrning (bl.a. riv- och/eller byggföretag använder batteri- eller eldrivna inomhus för att knacka ut väggar mm, dvs. med hydraulborr monterad istället för skopa, eftersom avgaser inomhus är struligt ur arbetsskyddslagstiftningssynvinkel). Och du behöver inte klotta med diesel...

Satsa på att köpa ett bra märke skulle jag säga. Dieslarna är väldigt driftsäkra i bra maskinmärken. 90% av problemet kommer vara slangbrott om man hyr ut till svenssons.
Citera
2025-05-08, 08:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Satsa på att köpa ett bra märke skulle jag säga. Dieslarna är väldigt driftsäkra i bra maskinmärken. 90% av problemet kommer vara slangbrott om man hyr ut till svenssons.

Eller att de (svenssons) kränger ett larvband "ur led", på ett eller annat sätt.
Citera
2025-05-08, 08:32
Medlem
fimbuls avatar
Minigrävare blir fruktansvärt misshandlade när de körs av privatklåpare.

De har sett hur man kan hantera en fullstor grävare för att bryta stubbar och stenar, och tror att de kan göra samma sak med en minigrävare.
Citera
2025-05-08, 08:34
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Eller att de (svenssons) kränger ett larvband "ur led", på ett eller annat sätt.

Ja, beroende på vad TS köper för maskin. Stålbandad ska väll vara MINST ( ) skadlig för gräsmattor. Dom riktigt små finns kanske inte som annat än bandade.
Citera
2025-05-08, 08:58
Medlem
Jag har sett nya hyttgrävare på nätet för drygt 20 KSEK. Jag vet inte vad som tillkommer i kostnader men förmodligen kan man hitta verkligt billiga maskiner om man letar lite,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in