Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.
Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.
Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
- Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
- Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
- Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
- Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...
Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.
Kan det ligga nåt i mina gissningar?
Vi har en hjullastare i fastighetsbolaget. Nu kostade den närmare 300k. Men det är rätt erfarna piloter på den. Underhållet är således inte jättetungt, men jag tippar på att vi lägger kanske 5-10k om året på service och underhåll, då gör vi en del själv. Sen går den inte supermycket. Mest för snön på vintern och lite byggande på sommaren.
Men det finns ju andra firmor som hyr ut tung utrustning så det borde såklart gå utmärkt att göra vinst på det. Fördelen du har är att du, till skillnad från, Cramo och liknande, inte behöver ha anställt folk så du kan såklart komma in under deras priser och konkurrera så.
Risken för slangbrott och annat är nog medelstor till stor om man hyr till "hur svårt kan det va?"-personer

Slangar går ju bra att få pressade på vilken hydraulfirma som helst. Inte gratis men inget oöverstigligt heller. Slangskydd kan nog kanske vara vettigt.
När svenssons hyr den på helger lär du få vara redo att rycka ut och byta slangar. Se till att ha en full uppsättning liggande.
Edit: Se till att ha ett bra hyresavtal också så att dom som hyr är ersättningsskyldiga om dom sabbar något på riktigt.
Edit2: Köp en maskin med hytt.