• 3
  • 4
2025-05-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kolla också upp vad som händer om någon hyr den och inte lämnar tillbaka den. Täcker försäkringar?
(Lek med tanken att någon ändå ska emigrera och bara skiter i att åka tillbaka med den).

Täcks det som stöld när du lämnat bort den frivilligt? Eller är det bara avtalsbrott eller något annat?

Jag har inte svaret på denna fråga. Sen kanske det behövs andra försäkringar när du hyr ut än använder den själv? Det kan vara dyrt att gräva av kablar t.ex. Och det tror jag går på maskinens försäkring (går kanske att avtala bort i hyreskontraktet)
Försäkring gäller inte vid uthyrning..iom du lämnar nyckeln frivilligt är det inte stöld. Finns flera fall som dragits i domstol där försäkringsbolaget vunnit.
Trist men fakta.
Bästa affären är att hyra ut till privata som inte kan,dom räknar bara ”hmm..2000 att hyra en helg mot 500kr/timmen med dej som pilot,sen då man hämtar får man ändå gräva åt dom i typ 2 timmar á 500 + 2000 i hyra 🤩
Citera
2025-05-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.

Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.

Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
  • Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
  • Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
  • Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
  • Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...

Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.

Kan det ligga nåt i mina gissningar?
Du får inte använda företagets maskiner privat så din idé fungerar inte.

Köper du den privat så får du inte hyra ut den då det snabbt räknas som näringsverksamhet och ska beskattas.
Köper du den i företaget så får du inte använda den privat.
Bara konstatera att en smart idé inte fungerar skattemässigt.
Citera
2025-05-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag har sett nya hyttgrävare på nätet för drygt 20 KSEK. Jag vet inte vad som tillkommer i kostnader men förmodligen kan man hitta verkligt billiga maskiner om man letar lite,

Nej!

Räkna med 220-350k för en liten begagnad!
Citera
2025-05-08, 22:37
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Tackar för alla intressanta synpunkter!

Många funderar över inköpspriset, det var bara ett jämnt och bra exempel med 100 000 kr, men jag har också ögonen på minsta sorten på ca 1 ton, just för att jag skulle kunna köra hem den till folk med befintlig bil. E-kort har jag men bilen får ändå inte dra mer än 1600 kg.
Kollar man på 1 ton så är inte 100 000 kr så lite, men det får förstås bli bättre begagnat om man inte vill köpa från Alibaba.

Vad kan man göra med en sån då? Jo man kan säkert lösa en hel del småjobb (gräva ett dike för vattenledning, fiber, elkabel eller liknande; gräva i ordning en rabatt eller stenparti; gräva ut för en grund till ett växthus) och man tar sig in i trånga trädgårdar där större maskiner inte får plats.

Men jag kan acceptera att jag nog överskattar folks försiktighet. Säg att det går plus minus noll med reparationer och service, då är det mycket riktigt smartare och enklare att bara köpa en maskin nu och sälja om ett år när jag gjort klart mina egna grävprojekt.

Tjenis.

Ja det går att gräva en hel del med en sådan maskin.
Använd den "normalt" Så fungerar det.

Självklart går det inte att jämföra med en stor maskin.
Men lite små fix på trånga ställen där duger den gott.

Jag har blandannat en Bobcat E10Z
Väger drygt 1 ton och gräver nästan 2 meter djupt.
En kubota motor på 10hk som har nog med kraft.
En hållbar maskin av kvalitetsmärke.

Har du tur så hittar du en på till exempel Mascus för drygt 100.000
Brukar ligga i pris från 100.000 till 200.000 beroende på ålder skick och tillbehör som olika skopor.

En bobcat i den prisklassen får du pengarna igen när du säljer den.

(Men den är så kul att ha så man vill inte sälja den när man väl har en.)

Dessutom lätt att hitta delar till den.
Citera
2025-05-08, 22:46
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...
Du har fått fel bild om folk som hyr maskiner

Du måste ha en rejäl buffert över till reparationer och service av maskinen. Den kan gå sönder när som helst, speciellt om du köpt en lite billigare mackapär.

Sen hade jag inte vågat ha enbart en minigrävare, tänk på inkomster du går miste på ifall maskinen hamnar på verkstad i 3 veckor och alla kunder som bokat avbokar och letar efter en annan uthyrare?
Citera
2025-05-09, 00:51
Medlem
Se till att ha en bra GPS installerad i maskinen, bra om den blir stulen eller för att se om kunden använder maskinen mer än avtalat.
Citera
2025-05-09, 01:21
Medlem
Hyra ut till privatpersoner utan tidigare erfarenhet av att köra grävmaskin. Vad kan gå fel? 😄
Citera
2025-05-09, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Se till att ha en bra GPS installerad i maskinen, bra om den blir stulen eller för att se om kunden använder maskinen mer än avtalat.

Timräknare sitter på dom flesta moderna grävarna
Citera
2025-05-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du får inte använda företagets maskiner privat så din idé fungerar inte.

Köper du den privat så får du inte hyra ut den då det snabbt räknas som näringsverksamhet och ska beskattas.
Köper du den i företaget så får du inte använda den privat.
Bara konstatera att en smart idé inte fungerar skattemässigt.
Visst får du använda den privat, men du blir påförd ett förmånsvärde som du får betala skatt för.
Citera
2025-05-11, 19:52
Medlem
Köp en maskin som passar dina behov, använd den bara till egna jobb. En hel del bra avdragsmöjligheter öppnas när du har en sån maskin med kringutrustning (Markvibrator, laser, div övriga verktyg).
Rätt maskin kommer inte falla i värde.
Hyr ut den till en ”kompis” en timma. Det räcker med att ha tjänat en krona så är du säker. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in