Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Tackar för alla intressanta synpunkter!
Många funderar över inköpspriset, det var bara ett jämnt och bra exempel med 100 000 kr, men jag har också ögonen på minsta sorten på ca 1 ton, just för att jag skulle kunna köra hem den till folk med befintlig bil. E-kort har jag men bilen får ändå inte dra mer än 1600 kg.
Kollar man på 1 ton så är inte 100 000 kr så lite, men det får förstås bli bättre begagnat om man inte vill köpa från Alibaba.
Vad kan man göra med en sån då? Jo man kan säkert lösa en hel del småjobb (gräva ett dike för vattenledning, fiber, elkabel eller liknande; gräva i ordning en rabatt eller stenparti; gräva ut för en grund till ett växthus) och man tar sig in i trånga trädgårdar där större maskiner inte får plats.
Men jag kan acceptera att jag nog överskattar folks försiktighet. Säg att det går plus minus noll med reparationer och service, då är det mycket riktigt smartare och enklare att bara köpa en maskin nu och sälja om ett år när jag gjort klart mina egna grävprojekt.
Tjenis.
Ja det går att gräva en hel del med en sådan maskin.
Använd den "normalt" Så fungerar det.
Självklart går det inte att jämföra med en stor maskin.
Men lite små fix på trånga ställen där duger den gott.
Jag har blandannat en Bobcat E10Z
Väger drygt 1 ton och gräver nästan 2 meter djupt.
En kubota motor på 10hk som har nog med kraft.
En hållbar maskin av kvalitetsmärke.
Har du tur så hittar du en på till exempel Mascus för drygt 100.000
Brukar ligga i pris från 100.000 till 200.000 beroende på ålder skick och tillbehör som olika skopor.
En bobcat i den prisklassen får du pengarna igen när du säljer den.
(Men den är så kul att ha så man vill inte sälja den när man väl har en.)
Dessutom lätt att hitta delar till den.